نحوه امحای داروهای تاریخ مصرف گذشته در خانه‌تکانی عیدانه

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روش‌های امحای صحیح داروهای بلا استفاده را تشریح کرد.

بهاره بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان شمالی اظهار کرد: حین انجام خانه تکانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با کیسه‌های دارو محتوی قرص، کپسول یا شربت نیمه مصرف شده مواجه خواهید شد؛ توصیه می‌شود به شکل‌های بیان شده جعبه یا قفسه دارویی خود را سر و سامان دهید.

وی افزود: لازم است داروهایی که تاریخ انقضای آن‌ها فرا رسیده است از بسته‌بندی اصلی خارج و با بطری یا بلیستر داخل کیسه زباله ریخته شود.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: لازم است افراد از داروساز مسئول فنی داروخانه نحوه امحای دارو سوال کنند و برای جلوگیری از مصرف نابجای داروهایی که مجاز به دور ریختن آن‌ها در زباله هستند، بهتر است قرص‌ها و کپسول‌ها را با زباله‌های تر همچون تفاله چای مخلوط کنند تا ظاهر ناخوشایند آن‌ها مانع مصرف داروها توسط کودکان شود.

بهمنی ادامه داد: تاریخ انقضا معمولاً به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها، روی شیشه آمپول و ویال‌های تزریقی و پمادها و کرم‌های موضعی روی انتهای تیوب پماد و کرم یا روی جعبه مقوایی آن‌ها حک شده است. داروهای تاریخ گذشته قابل استفاده نیست و باید دور ریخته شود.

وی گفت: شربت‌های تاریخ گذشته را اگر آنتی‌بیوتیک نیست در فاضلاب خالی کنند و شیشه‌های آن را دور بریزند، همچنین باید نحوه امحای داروهای تاریخ گذشته و بی استفاده در منزل از داروسازان سوال شود.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: قطره‌های چشمی که از باز شدن در آن یک ماه گذشته است دیگر استریل نیستند و باید دور ریخته شوند.

بهمنی ادامه داد: آمپول‌ها و سرنگ‌های تاریخ گذشته باید در کیسه‌ای جمع‌آوری و بر اساس توصیه داروسازان دور ریخته شود.

وی تصریح کرد: کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی نیز دارای تاریخ انقضایی (بسته به نوع فرآورده) از شش ماه تا ۲۴ ماه پس از باز کردن در ظرف هستند که به صورت یک تصویر قوطی باز شده روی بسته‌بندی فرآورده ترسیم می‌شود.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: داروهایی که تاریخ انقضا آن‌ها فرا نرسیده، اما استفاده‌ای در منزل ندارد بهتر است به نحو صحیح دور ریخته شوند.

بهمنی عنوان کرد: ممکن است در ایام تعطیلات عید دسترسی شما به داروخانه‌های روزانه به دلیل تعطیلی آن‌ها مقدور نباشد، اما همواره دسترسی به داروخانه‌های شبانه‌روزی و بعضی داروخانه‌هایی که به صورت شیفت از پیش تعیین فعال است وجود دارد.

وی گفت: باید توجه کرد چنانچه شما یا بستگانتان، به دلیل ابتلاء به بیماری مزمن، دارویی را به صورت مرتب مصرف می‌کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات و ضمن سفر در اختیار دارید.

کد خبر 734460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.