نادیده گرفتن ۸۰ درصد نیازهای مراقبت از شنوایی در قزوین

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی استان قزوین گفت: بیش از ۸۰ درصد نیازهای مربوط به مراقبت از گوش و شنوایی در استان قزوین نادیده گرفته می‌شود.

عبدالله دیده‌بان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین، اظهار کرد: آمادگی مراکز درمانی به منظور ارائه خدمات باکیفیت به مراجعان در ایام نوروز ۱۴۰۳ باید توسط کارشناسان و رؤسای ادارات معاونت درمان به صورت مستمر و با برنامه‌ریزی رصد و از ایجاد هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.

وی با اشاره به وضعیت بیماری‌های گوش و شنوایی در استان قزوین افزود: افزایش جمعیت سالمندی، ابتلاء به عفونت‌های گوش، مصرف ناصحیح آنتی‌بیوتیک‌ها، استفاده بی‌رویه از تلفن‌های همراه و استفاده نادرست از دستگاه‌های صوتی در جوانان و نوجوانان و استفاده نکردن از وسایل ایمنی شنوایی در محل کار از دلایل اصلی افزایش کم‌شنوایی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان قزوین خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد از نیازهای مربوط به مراقبت از گوش و شنوایی در استان قزوین نادیده گرفته می‌شود، به علاوه نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود.

دیده‌بان ادامه داد: این نقص در جوامع مختلف به دلایلی همچون نبود نمود ظاهری ناشنوایی در کودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها با علائم اولیه ناشنوایی، آگاه نبودن از وجود مراکز غربالگری و تشخیص و درمان با تأخیر زیاد شناسایی می‌شود و این تأخیر بر رشد گفتار، زبان و شناخت کودک اثرات بسیار منفی دارد.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد از انواع کم‌شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و ۶۰ درصد از انواع کم‌شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت، قابل پیشگیری اولیه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: ایمن‌سازی کودکان در برابر بیمارهای عفونی، غربالگری شنوایی در نوزادان و در کودکان (سه تا پنج سال)، تشخیص و درمان به موقع کم‌شنوایی، درمان صحیح افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی از جمله موارد کاهش بار بیماری یادشده هستند.

دیده‌بان افزود: استفاده صحیح و شخصی از وسایلی مانند هدست، هندزفری و هدفون، افزایش آگاهی درباره شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی، مراقبت منظم شنوایی در افراد در معرض خطر و توجه افراد بالای ۶۰ سال برای استفاده به‌موقع از وسایل کمک‌شنوایی از دیگر موارد اثرگذار در کاهش بار این بیماری محسوب می‌شود.

کد خبر 734362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.