بهره‌برداری از طرح آبیاری قطره‌ای کشت و صنعت کارون

طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی شرکت کشت و صنعت کارون روز جمعه با حضور رئیس جمهور در شوشتر بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان امروز _جمعه هجدهم اسفند_ طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی شرکت کشت و صنعت کارون روز جمعه با حضور رئیس جمهور در شوشتر بهره‌برداری شد.

در طرح مکانیزه هوشمند قطره‌ای - زیرسطحی، کل سیستم آبیاری مستقیم و به ریشه می‌رسد؛ در واقع آب به سطح زمین داده نمی‌شود و رطوبتی که در کنار ریشه است موجب صرفه‌جویی در مصرف آب، بالابردن راندمان و توزیع مناسب کود و سم خواهد شد.

هزینه اجرای این طرح آبیاری در هر هکتار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که به صورت پایلوت در سطح ۱۱۸ هکتار از زمین‌های شرکت کشت و صنعت کارون اجرا شده است

این نوع آبیاری نوین موجب بالابردن بهره‌وری می‌شود و با صرفه‌جویی با این روش می‌توانیم شاهد روی‌آوری شرکت‌های کشت و صنعت به این روش و توسعه کشاورزی پایدار در خوزستان باشیم.

آبیاری زیرسطحی روشی است که در آن منطقه ریشه گیاه بدون خیس شدن سطح خاک یا تلفات عمقی مرطوب می‌شود؛ آبیاری قطره‌ای زیرسطحی تکنیکی از آبیاری قطره‌ای است که محل خروج آب زیرسطح خاک قرار دارد.

این روش آبیاری پرهزینه بوده و طراحی و نگهداری آن نیز نیاز به تخصص دارد، این سیستم برای زمین‌هایی با مقیاس متوسط و بزرگ مناسب‌تر است در این روش قبل از ورود آب به لوله‌های توزیع، آب باید تصفیه شود تا ریسک انسداد را به حداقل برساند.

سیستم نوین آبیاری زیرسطحی کارون شامل اتاق فرمان، تابلو برق هوشمند جهت کنترل و محافظت از کلیه تجهیزات مورداستفاده، استخر و ایستگاه پمپاژ شامل سه دستگاه پمپ خوابیده با ظرفیت مجموع ۱۵۰ لیتر در ثانیه، سیستم فیلتراسیون خودشوینده جهت حذف مواد معلق موجود در آب آبیاری با قابلیت خودشویندگی هوشمند، لوله‌های پلی اتیلنی مخصوص جهت انتقال و هدایت آب و مواد غذایی موردنیاز گیاه به طول ۱۶۴ کیلومتر، ۸۲ شیر هیدرولیکی برقی جهت باز و بسته کردن واحدهای آبیاری، سیستم اتوماسیون به همراه ارتباطات رادیویی جهت ارتباط شیرهای برقی با اتاق فرمان، لترالهای پایپ پلاس با قابلیت انتقال و انتشار سریع آب با میزان بسیار کم و دقیق جهت نیازمندی گیاه در محل ریشه به طول ۵۴۰ کیلومتر که در زیر خاک قرار می‌گیرد.

کد خبر 734161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.