نفتکش آمریکایی قانونی توقیف شد/ ایران آمادگی پاسخگویی به واکنش‌های احتمالی آمریکا را دارد

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره واکنش‌های احتمالی به توقیف نفتکش آمریکایی گفت: ایران اجازه نخواهد داد کشتی‌هایی که پرچم آمریکا را حمل می‌کنند از تنگه هرمز عبور کنند و این حق ایران است که بخواهد در این تنگه اقدامات بازدارنده خود را انجام دهد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به توقیف نفتکش آمریکایی توسط سپاه پاسداران اظهار کرد: توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران در چارچوب حق مشروع ایران برای تلافی و پاسخگویی به ماجراجویی‌های آمریکا بوده که در توقیف کشتی‌های نفتکش ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشتی آمریکایی در محدوده آب‌های اقلیمی ایران توقیف شده است، طبق قوانین بین‌المللی ایران می‌تواند مجموعه این کشتی را مصادره کند، به دلیل اینکه آمریکا بارها در گذشته هم دست به چنین اقداماتی زده بود؛ بنابراین قوه قضائیه و دادگاه مربوطه در استان هرمزگان حکم داد تا کشتی آمریکایی که به آب‌های ایران تجاوز کرده است، توقیف شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه توقیف محموله نفتی آمریکایی می‌تواند نشان‌دهنده قدرت دریایی ایران برای پاسخ به ماجراجویی‌های آمریکا باشد، تصریح کرد: با توجه به قدرت بازدارندگی ایران، به‌طور طبیعی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منافع ملی پاسخ لازم را به ماجراجویی‌های جدید آمریکا و هم‌پیمانان آن خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه نفتکش آمریکایی در چارچوب قوانین داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی توقیف شد، گفت: با توجه به این روند طبیعی است ایران در آینده هم دست به چنین اقداماتی بزند و اگر آمریکایی‌ها بخواهند به ماجراجویی‌های جدید روی آورند، ایران به‌طور قطع پاسخگو خواهد بود.

هانی‌زاده در خصوص واکنش احتمالی آمریکا ابراز کرد: آمریکایی‌ها از قبل می‌دانستند که جمهوری اسلامی ایران قدرت بازدارندگی بالا و نیروی دریایی قدرتمندی دارد با این حال دست به یک سلسله ماجراجویی‌ها و اقدامات متقابل برای توقیف کشتی‌های ایران زدند که ایران هم با ابزارهای مهم در اختیار خود، پاسخ آن‌ها را خواهد داد.

وی در خصوص ابزارهای ایران خاطرنشان کرد: با ادامه این رویه ایران اجازه نخواهد داد کشتی‌هایی که پرچم آمریکا را حمل می‌کنند از تنگه هرمز عبور کنند و این حق ایران است که بخواهد در این تنگه اقدامات بازدارنده خود را انجام دهد.

کد خبر 734144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.