برگزاری ۳۰ برنامه محوری به  مناسبت روز شهدا در آذربایجان‌شرقی

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی از برگزاری ۳۰ برنامۀ محوری در استان به مناسبت ۲۲ اسفند، سالروز تاسیس بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهدا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، علی اکبر سلمانی در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه که شامگاه _چهارشنبه شانزدهم اسفند_ در سالن جلسات اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی برگزار شد و در آن محمدرضا محمدیان، مدیر بیمه دی در استان نیز حضور داشت، اظهار کرد: ۲۲ اسفند، سالروز تأسیس بنیاد شهید به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تحت عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نامگذاری شده است که ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران، سالانه برنامه‌هایی را به این مناسبت، با عنوان هفته شهید برگزار می‌کنیم و امسال هم این مناسبت با شعار «همپای جانبازان، به پای عهد و پیمان، تا پای جان هستیم در راه شهیدان» مزین شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی بیش از ۳۰ برنامه شاخص برای هفته بزرگداشت شهید در نظر گرفته است، یادآوری کرد: این برنامه‌ها از ۱۵ اسفند شروع شده و تا ۲۲ اسفند ادامه خواهد داشت.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی عنوان کرد: پویش سراسری «سلام شهید» از برنامه‌های مهمی است که اجرا خواهد شد. با توجه به اهمیت و ضرورت تجلیل و تکریم شهدای معظم، این برنامه با تأیید و تاکید رئیس جمهور محترم انجام می‌شود.

سلمانی ادامه داد: بر اساس این برنامه همه مسئولان در سطوح مختلف مدیریتی با حضور در منازل شهدای والامقام ضمن ادای احترام، یاد و خاطره آن بزرگواران که در عرصه‌های انقلاب، دفاع مقدس، امنیت، سلامت و … جانفشانی کرده‌اند را گرامی می‌دارند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی افزود: پویش دیدار با خانواده شهدا در سراسر کشور توسط مردم، برنامه‌ای است که از سال گذشته آغاز شد و در این مسیر با هیئت‌های مذهبی، تشکل‌های خودجوش و مساجد هماهنگی‌هایی صورت گرفته که برنامه اصلی این هفته را تشکیل می‌دهد تا شاهد قدردانی از خانواده‌های شهدا باشیم.

سلمانی گفت: از نخستین سال نامگذاریِ ۲۲ اسفند به نام روز شهدا، همواره مردمی بودن برگزاری مراسم‌های این روز مورد تاکید بوده و همان طور که اشاره شد امسال نیز حرکت در مسیر تحقق این هدفگذاری، سر لوحه فعالیت‌های ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران است و به همه همکاران در ستاد استان و شهرستان‌ها یادآوری کرده‌ایم که در این مسیر می‌توان از ظرفیت مساجد، بسیج و تشکل‌های مردمی به ویژه تشکل‌های ایثارگری استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی و اداری در برنامه‌های مربوط به روز شهدا افزایش یابد چراکه مقوله ایثار و شهادت به همه مردم، همه دستگاه‌های اجرایی و همه مسئولان ارتباط دارد و همه، در برابر حفظ یاد و نام شهدا مسئول هستیم.

سلمانی افزود: ایثارگران سرمایه‌های انقلاب اسلامی هستند که در راستای حفظ ارزش‌های نظام اسلامی و صیانت از تمامیت ارضی و امنیت کشور از بهترین هستی خود گذشتند. انتظار بنیاد شهید و امور ایثارگران از مسئولان، تداوم دیدار با این عزیزان و تکریم این قشر معظم است. در همین راستا تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران، برنامه دیگرِ تدارک شده هفته شهید است و طرح سپاس از ایثارگران را در این هفته به شکل ویژه پیگیری خواهیم کرد.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های هفته شهید در استان، برگزاری میزهای خدمت بنیاد در ستاد استان و ادارات شهرستانی است.

سلمانی از برپایی ۵۴ میز خدمتِ معاضدت قضائی در سطح استان به مناسبت هفته شهید هم خبر داد و گفت: در این میزها، مشاوره و خدمات حقوقی رایگان به عموم مردم ارائه خواهد شد.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی افزود: بنده در تبریز و رؤسای ادارات در شهرستان‌ها، پس فردا، ۱۸ اسفند پیش از خطبه‌های نماز جمعه، گزارشی از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران به ویژه در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ارائه خواهیم داد که این برنامه نیز به مناسبت هفته شهید انجام می‌شود.

سلمانی خاطرنشان کرد: تجلیل از والدین تک فرزند شهید، کاشت نهال به نام شهدا، تبلیغات محیطی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مراسم گلباران گلزار شهدا توسط مردم و مسئولان از دیگر برنامه‌های هفته شهید در آذربایجان شرقی است.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر این، راویان و پیام‌آوران ایثار در مدارس برای روایت زیست شهدا حضور پیدا می‌کنند و این برنامه، از اقدامات ویژه‌ای است که در این ایام انجام می‌شود.

به گفته سلمانی، اجرای مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی، اجرای پویش قرآنی با هدف تلاوت قرآن به یاد شهدا، دیدار جداگانه با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار و اخذ رهنمود از ایشان، برگزاری همایش یکصد نفره نخبگان ایثارگر استان و اجرای طرح پایش سلامتِ جامعه ایثارگری عناوینِ دیگر برنامه‌های مهم هفته شهید در آذربایجان شرقی است.

آخرین وضعیت ساماندهی گلزارهای شهدا

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت ساماندهی گلزارهای شهدای استان گفت: در استان هزار و ۱۶۶ گلزار مطهر شهدا وجود دارد که ۱۳۷ گلزار از این تعداد در مناطق شهری واقع شده و مابقی در مناطق روستایی است.

سلمانی گفت: تنها ۲۳ گلزار از همه گلزارهای شهدای مناطق شهری و روستایی استان ساماندهی نشده است که یکی از آنها فاز دوم گلزار شهدای آرامستان وادی رحمت تبریز است که ساماندهی آن در اولویت قرار دارد.

فرایند استخدام فرزندان شاهد و ایثارگر

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره فرایند استخدام فرزندان شهدا و جانبازان اظهار کرد: از سال ۱۳۸۸ به این سمت و با مصوبه مجلس هر استخدامی در کشور از طریق آزمون صورت می‌گیرد. آزمون‌های استخدامی کشور را نیز سازمان سنجش برگزار می‌کند که در آن امتیازات ویژه خانواده‌های شهدا و ایثارگران طبق قانون، لحاظ می‌شود.

شرایط واردات خودرو توسط جانبازان

سلمانی پیرامون واردات خودرو جانبازان هم عنوان کرد: با توجه به مقررات ابلاغی، جانبازان معزز جسمی حرکتی می‌توانند بر اساس سطح‌بندی که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده است خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و آئین نامه اجرایی آن، جانبازانِ ۷۰ درصد ویژه و بالاتر تا سقف ۳۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد غیر ویژه تا سقف ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو می‌توانند خودروی وارداتی انتخاب کنند.

فعالیت‌های فرهنگی بنیاد آذربایجان شرقی

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فعالیت‌های فرهنگی بنیاد استان گفت: رسالت اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران، فعالیت‌های فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است. در همین راستا ده‌ها عنوان کتاب چاپ شده است. برگزاری ۷۴ نمایشگاه وصایای شهدا با ۱۲۰ اثر، اجرای ۲۵ نقاشی دیواری در ۲۰۵ مترمربع و انعقاد قرارداد پروژه‌های تولید فیلم‌های مرتبط با حوزه فرهنگ ایثار و شهادت گوشه‌ای از فعالیت‌های این حوزه است.

تأمین مسکن ایثارگران

سلمانی در خصوص تأمین مسکن ایثارگران نیز گفت: فعالیت‌های دامنه داری در این زمینه شروع شده و رایزنی‌های انجام شده با دستگاه‌های مسئول، به مرحله عقد تفاهم نامه نیز رسیده است که به محض اتمام تشریفات اداری و آغاز واگذاری‌ها، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی به بسته‌های تشویقیِ در نظر گرفته شده برای کارفرمایان برای جذب ایثارگران نیز اشاره کرد و گفت: تسهیلات، تخفیفات و تشویقات قانونی برای این دسته از کارفرمایان واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده است که متقاضیان، می‌توانند از آنها بهره مند شوند.

سلمانی یادآوری کرد: به منظور تشویق کارفرمایان واحدهای تولیدی به جذب ایثارگران و ایجاد اشتغال، حق بیمه سهم کارفرما برای جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد حداقل به مدت ۵ سال توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت می‌شود و مالیات کارفرمایان این گونه کارگاه‌ها نیز به مدت پنج سال کاهش می‌یابد ضمن اینکه پرداخت یارانه حقوق و دستمزد و اِعطای وام از دیگر موارد این بسته تشویقی است.

وی با بیان اینکه برای ترغیب جامعه هدف نیز برنامه‌ای تحت عنوان اردوی راه اشتغال اجرا می‌شود، عنوان کرد: اردوی راه اشتغال در راستای ایجاد و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و به منظور آشنایی ایثارگران با طرح‌های کسب و کار، افزایش اطلاعات شغلی جامعه هدف، ایجاد انگیزه و افزایش آمادگی ورود آنان به بازار کسب و کار اجرا می‌شود و در یکی از همین اردوها که به میزبانی یکی از واحدهای تولیدکننده آبگرمکن و بخاری در مراغه برگزار شد، شخصاً حاضر بودم.

سلمانی، درباره مغایرت آمار ۱۶۷ هزار نفریِ جامعه ایثارگری آذربایجان شرقی با آمار حدود ۶۰ هزار ایثارگرِ تحت پوششِ قرارداد بیمه تکمیلی درمانِ بیمه دی نیز گفت: برابر قانون، بنیاد شهید و امور ایثارگران امکان بیمه کردنِ نیروهای لشکری و وزارت کشور را ندارد و آن دسته از ایثارگرانی که تحت پوشش بیمه درمانِ تکمیلی بیمه دی نیستند، جزو همین افرادند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی از خاطره نگاری تصویری ۲۷۰۰ ایثارگر استان طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه تاکنون ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

سلمانی در واکنش به سوالی درباره زمان عملی شدن وعده مسئولان مبنی بر بازگرداندن حجله های شهدای آرمیده در گلزار شهدای ستارخان تبریز گفت: کارشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در حال کارِ کارشناسی در این زمینه هستند و سال آینده، اقدام خواهد شد.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار والدینِ در قید حیاتِ شهدا و جانبازان ۷۰ درصد استان گفت: طبق آمارِ استخراج شده تا سی ام بهمن ۱۴۰۲، تعداد دو هزار و ۸۹۸ مادر شهید در سطح استان، در قید حیات هستند که یک هزار و ۲۳۳ نفر از آنان ساکن تبریزند. شمار پدران شهدای در قید حیات استان نیز ۹۷۴ نفر است که ۴۲۱ نفر از آنان در مرکز استان سکونت دارند. تعداد جانبازان ۷۰ درصد استان هم ۲۹۰ نفر است که پرونده محل شهرستانِ ۱۹۲ نفر از آنان، تبریز است.

فرایند فعالیت کمیسیون پزشکی جانبازی، نحوه ارائه تجهیزات پزشکی به ایثارگران، چگونگی تعیین حقوق و مستمری برای ایثارگرانِ حائز شرایط، نحوه اختصاص یک درصدِ اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ضرورت تصویرگری اصولی شهدا در فضاسازی‌های شهری محور سوال‌های دیگر اصحاب رسانه بود که سلمانی به آنها پاسخ داد.

کد خبر 733922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.