طوفان ثانی با بسیج ۷ میلیون فلسطینی/ محو اسرائیل امکان‌پذیرترین مسئله در خاورمیانه است

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حماس از همه فلسطینی‌ها دعوت کرده که با فرا رسیدن ماه رمضان به سمت مسجدالاقصی حرکت کنند،گفت: جنایتکار بودن رژیم صهیونیستی برای جهانیان ثابت شده و محو اسرائیل امکان‌پذیرترین مسئله‌ای است که در خاورمیانه وجود دارد.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره برگزاری‌ اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده پیرامون مسئله فلسطین، اظهار کرد: بیانیه‌ای در پایان این اجلاس صادر شد که نشان دهنده اجماع نظر ۵۷ کشور اسلامی برای پایان دادن به جنگ در غزه و کمک رسانی به مردم غزه است لیکن انتظارات بیشتری از برگزاری چنین اجلاسی وجود دارد.

وی افزود: در واقع انتظار می‌رفت کشورهای اسلامی بیانیه جدی تر و عملی تری تدوین، امضا و صادر کنند و وارد اقدامات عملی جدی برای جلوگیری از کشتار در غزه شوند و نیز تصمیمات عملی، جدی و همه جانبه‌ای را برای کمک رسانی به مردم غزه اتخاذ کنند؛ لذا این بیانیه اگر چه نشان دهنده اجماع فکری بین کشورهای اسلامی است و مواردی بسیار مهمی مانند توقف جنگ و کمک رسانی به غزه را مورد تاکید قرار می‌دهد اما به هیچ وجه نمی‌تواند در عرصه عمل پاسخگوی شرایط نابسامان غزه و حتی ملت‌های اسلامی باشد.

کوتاهی دولت‌های غرب‌زده و دیکتاتوری اسلامی در حمایت از فلسطین

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: البته اتخاذ چنین مواضعی ریشه‌های متعددی دارد که یکی از این ریشه‌ها ضعف بعضی از دولت‌ها است؛ دولت‌هایی که ادامه حیاتشان متکی به حمایت‌های غربی است و از این نظر شهامت مخالفت با سیاست‌های غربی مبتنی بر حمایت از اسرائیل را ندارند.

وی ادامه داد: همچنین حیات اقتصادی برخی دیگر از کشورها به سرنوشت رژیم صهیونیستی پیوند خورده است و می‌بینیم که هیچ اقدامی برای قطع حامل‌های انرژی به رژیم صهیونیستی انجام نمی‌دهند تا جایی که حتی راه‌های جایگزینی را برای انتقال سوخت و انرژی به این رژیم ایجاد می‌کنند.

وی مورد دیگر را نظام دیکتاتوری برخی از کشورهای اسلامی دانست و تشریح کرد: کشورهای اسلامی دارای نظام دیکتاتوری معتقدند که اگر دولت فلسطینی تشکیل شود قطعاً دولتی مردم سالار خواهد بود و بنابراین مردم سالاری در فلسطین می‌تواند الگویی برای کشورهای دیکتاتوری باشد لذا این ترس سبب می‌شود که در حمایت از فلسطینیان نقش خود را ایفا نکنند.

برای دول اسلامی زیبنده نیست به صدور یک بیانیه اکتفا کنند

قنادباشی ابراز کرد: در شرایطی که کشورهای غیراسلامی مثل آفریقای جنوبی، پرو، نیکاراگوئه و در مجموع کشورهای آمریکای لاتین و سایر کشورهای غیرمسلمان به صورت گسترده و پیوسته از فلسطینیان حمایت می‌کنند، برای دولت‌های اسلامی زیبنده نیست که تنها به صدور یک بیانیه اکتفا کنند.

اهرم‌های تأثیرگذار کشورهای اسلامی برای حمایت از فلسطین

وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی دارای اهرم‌های بسیار تأثیرگذاری برای بازداشتن رژیم صهیونیستی از ادامه جنایات در اختیار دارند؛ یکی از این اهرم‌ها، اهرم سیاسی است و همانطور که ملاحظه می‌شود ۵۷ کشور اسلامی می‌توانند بر آرای مجامع بین‌المللی اثرگذار باشند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: همچنین به جز اهرم نظامی، اهرم فرهنگی نیز می‌تواند توسط کشورهای اسلامی به کار گرفته شود به طوری که اگر این کشورها فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای خود را با محوریت فلسطین و غزه ادامه داده و عملی سازند فضای بسیار خوبی را برای حمایت از فلسطین ایجاد خواهند کرد اما متأسفانه در این زمینه کاری نکردند در حالی که برخی از این کشورها دارای وضعیت اقتصادی خوبی بوده و بودجه فرهنگی بسیار بالایی دارند اما آن را در راه برگزاری مراسماتی با حضور هنرپیشه‌های خارجی و یا جشنواره سگ می‌کنند که زیبنده کشورهای اسلامی نیست.

وی تاکید کرد: دولت‌های اسلامی می‌دانند که هر چه به مردم فلسطین کمک کنند فاصله خود را با مردم کشورشان کمتر کرده‌اند و برعکس اگر از فلسطین حمایت نکنند فاصله بیشتر شده و شکاف‌هایی ایجاد می‌شود که حتی ممکن است موجب فروپاشی آن کشورها شود.

طوفان ثانی با بسیج ۷ میلیون فلسطینی به سمت قدس

قنادباشی با اشاره به تهدید طوفان رمضان حماس گفت: احتمال چنین اقدامی از سوی حماس بسیار ممکن است، حتی ممکن است طوفان الاقصی به صورت خودجوش مانند حرکتی که خالد اسلامبولی علیه انورسادات با دولت‌های سازشکار اتفاق بیفتد، در همین رابطه برخی صحبت از لشکر خالد اسلامبولی‌ها می‌کنند که ممکن است به صحنه بیاید.

وی ادامه داد: حماس از همه فلسطینی‌ها چه ساکنان کرانه باختری و چه ساکنان سرزمین‌های ۱۹۴۸ و چه ساکنان غزه دعوت کرده که با فرا رسیدن ماه رمضان به سمت مسجدالاقصی حرکت کنند و این بسیج ۶ تا ۷ میلیونی که حماس قصد دارد تشکیل دهد می‌تواند طوفان ثانی یا دیگری را ایجاد کند؛ البته برخی هم از طوفان کبیر می‌گویند که مقصودشان فراهم شدن شرایطی است که از نظر ذهنی، کشورهای اسلامی برای نابودی اسرائیل به وجود آورده‌اند.

محو اسرائیل امکان‌پذیرترین مسئله در خاورمیانه است

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: در شرایط کنونی جنایتکار بودن رژیم صهیونیستی برای جهانیان ثابت شده و محو اسرائیل امکان‌پذیرترین مسئله‌ای است که در خاورمیانه وجود دارد؛ لذا ممکن است طوفان کبیر در قالب عملیات همه جانبه کشورهای اسلامی به اسرائیل برای از بین بردن آن باشد.

وی تاکید کرد: ماه رمضان می‌تواند موجب جوش و خروش و خیزش ملت‌های اسلامی شود و برای همین آمریکا و حامیان رژیم صهیونیستی خواهان آتش بس و پایان جنگ هستند.

نگرانی صهیونیست‌ها از پایان جنگ به نفع حماس

قنادباشی در خصوص آینده جنگ در غزه خاطرنشان کرد: با توجه به اختلافات شدید بین نظامیان و سیاسیون رژیم صهیونیستی و نیز ضربات کاری که از نظر اقتصادی و نظامی به این رژیم وارد شده، صهیونیست‌ها دیگر توان ادامه جنگ را ندارند و در مجموع می‌توان گفت که هیچکس خواهان ادامه جنگ نیست منتهی صهیونیست‌ها نگران پایان جنگی هستند که به پیروزی حماس خواهد انجامید.

کد خبر 733908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.