همکاری ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رود ارس

نخستین نشست رؤسای هیئت‌ها و گروه‌های کارشناسی نقشه راه رفع آلودگی رودخانه ارس به منظور اجرای سند ۲۵ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در منطقه جلفا در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نخستین نشست رؤسای هیئت‌ها و گروه‌های کارشناسی نقشه راه رفع آلودگی رودخانه ارس به سرپرستی سازمان حفاظت محیط زیست از تاریخ چهاردهم تا شانزدهم اسفند در منطقه جلفا با همکاری وزارت صمت، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی و حضور همه دستگاه‌های متولی قانونی موضوع در سطح ملی و استانی (وزارت امورخارجه، وزارت نیرو، استانداری، استان آذربایجان شرقی و وزارت کشور) در حال برگزاری است.

به منظور اجرای سند ۲۵ هیئت بلند مرتبه از بخش‌های مختلف دولت جمهوری ارمنستان (وزارت محیط زیست و وزارت مدیریت سرزمینی و زیرساخت‌ها) برگزاری نشست‌های سه گروه معادن، پایش و رصد و نظارت انجام خواهد شد.

هیئت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی ایرج حشمتی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - با همراهی هیئت جمهوری ارمنستان از معادن آگارک در مرز دو کشور بازدید و جلسه مشترک برگزار کردند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست، اقدامات مشترک دو کشور در سال‌های گذشته به‌ویژه تصویب نقشه راه قطع ورود آلودگی به رودخانه ارس در نشست ۲۵ را گام مهمی در حل مسئله و توسعه روزافزون روابط دو کشور دوست و همسایه، ایران و ارمنستان دانست.

حشمتی با قدردانی از میزبانی کشور ارمنستان در بازدید مشترک گروه‌های کارشناسی دو کشور، گزارشی از اقدامات انجام شده از زمان امضای سند، با تاکید بر تشکیل کارگروه ملی اجرای سند و استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی با هماهنگی نهادهای عالی اجرایی- نظارتی کشور را ارائه و بر استفاده از بهترین ظرفیت‌های تخصصی کشور جمهوری اسلامی ایران و تشکیل جلسات منظم کارگروه اجرای سند برای برنامه‌ریزی اقدامات آتی تاکید کرد.

همچنین گابریئلیان- معاون وزارت محیط زیست ارمنستان - بر عزم این کشور بر حل مشکلات محیط زیستی معادن ارمنستان تاکید و با اشاره به اهمیت حفظ سلامت منابع آبی اظهار کرد: دو طرف، موضوعات مشترک را به‌راحتی حل خواهند کرد.

در ادامه، تیم‌هایی از متخصصان دو کشور در هر سه گروه معادن، پایش و رصد و نظارت به بحث و تبادل نظر کارشناسی در خصوص نحوه اقدامات آتی مشترک پرداختند، با توجه به اهمیت موضوع معدن، رؤسای هیأت‌های دو کشور در نشست گروه متخصصان معدن حضور یافتند و مذاکرات را راهبری کردند.

کد خبر 733797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.