جلوگیری از مصرف انسانی ۶ تن فراورده‌ دامی آلوده در استان اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل‌ گفت: از ابتدای سال‌ جاری با نظارت بهداشتی دامپزشکی از ورود ۶۷ هزار و ۱۳۱ کیلوگرم فراورده‌های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و تاریخ منقضی به چرخه مصرف انسانی جلوگیری شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، مهدی فیضی صبح امروز _چهارشنبه شانزدهم اسفند_ در جلسه ستاد استانی طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه ماه رمضان و عید نوروز اظهار کرد: نظارت بهداشتی و کیفی بر فراورده‌های خام دامی یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیتی دامپزشکی است و در این راستا با نظارت مستمر از ورود بیش از شش تن فراورده خام دامی فاسد به چرخه مصرف انسانی در استان اردبیل جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های سلامت‌محور دامپزشکی به هیچ عنوان تعطیلی نداشته و حتی در مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی به‌طور مستمر انجام شده است و نظارت‌ها به دلیل افزایش مصرف فراورده‌های خام دامی تشدید می‌شود، افزود: دامپزشکی در بحث زیرساخت‌ها یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تأثیرگذار جامعه است، اما فعالیت‌های انجام شده همچون سایر سازمان‌ها به‌طور مستقیم نمود بیرونی در جامعه نداشته و ناشناخته و مغفول مانده است.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به نظارت بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌ها به عنوان مهم‌ترین و محوری‌ترین حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی گفت: در حال حاضر هفت باب کشتارگاه صنعتی دام و طیور و هشت باب کشتارگاه سنتی دام در سطح استان فعالیت می‌کنند و در تمام این کشتارگاه‌ها ناظران و متخصصان فنی و بهداشتی بازرسی گوشت و روحانیون ناظر ذبح شرعی حضور دارند و تمام مراحل کشتار را با دقت و حساسیت خاص رصد و پایش می‌کنند.

مقام مسئول دامپزشکی استان ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۲۰۳ هزار و ۳۹۲ رأس دام سنگین و سبک در کشتارگاه‌های دام و ۱۵ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۶۶۷ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان ذبح و پس از طی فرایند نظارت بهداشتی و شرعی وارد بازار مصرف و چرخه مصرف انسانی شده است.

فیضی گستردگی فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی را یادآور شد و گفت: نزدیک به سه هزار مرکز تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی در سطح استان فعالیت می‌کنند که در طول سال جاری ۳۳ هزار و ۶۲۲ مورد بازدید از این اماکن انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از ارجاع ۳۴۱ فقره پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضائی و پلمب ۷۵ واحد عرضه در مدت یاد شده خبر داد و افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دامپزشکی برخورد با عرضه‌کنندگان فراورده‌های خام دامی غیربهداشتی و متخلفان حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه است.

کد خبر 733793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.