بیماری مشمشه در میان اسب‌های استان قزوین دیده نشد

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از انجام عملیات اجرایی تست مشمشه در اسب‌داری‌های استان قزوین خبر داد و گفت: در این تست موردی از بیماری مشمشه مشاهده نشد.

مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین، اظهار کرد: عملیات اجرایی نوبت دوم تست سرمی مشمشه سال ۱۴۰۲ در باشگاه‌های سوارکاری و مزارع پرورش اسب سطح استان قزوین اجرا شد و و موردی از بیماری مشاهده نشد.

وی افزود: برنامه کنترل و مبارزه با بیماری مشمشه از طریق خون‌گیری و اجرای تست سرولوژی در بیش از ۲۶ واحد پرورشی در سطح استان قزوین انجام شد که در این نوبت ۵۱۸ رأس اسب، خون‌گیری شدند و مورد آزمایش مشمشه قرار گرفتند که تمام نمونه‌ها از نظر حضور آنتی‌بادی ضد مشمشه، منفی گزارش شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: مشمشه یک بیماری عفونی مشترک بین انسان و تک‌سمی‌هاست و از بیماری‌های اخطارکردنی سازمان جهانی بهداشت دام است که نشانه مشخص آن تشکیل ندول یا زخم در دستگاه تنفس فوقانی و پوست است و با توجه به زئونوز بودن بیماری، بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور دام‌های مبتلا باید حذف شوند.

جلوخانی ادامه داد: تست سرمی مشمشه جایگزین روش تزریق مالئین در پلک چشم شده که ضمن بالا بودن حساسیت آزمون، میزان احتمال آسیب به اسب کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به نبود هیچ نوع واکسن مؤثر با هدف پیشگیری از بیماری، مهم‌ترین راه کنترل و ریشه‌کنی مشمشه تست، شناسایی، حذف حیوانات آلوده، رعایت شرایط قرنطینه‌ای بهداشتی و کنترل تردد دام است.

کد خبر 733707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.