۶۲ درصد از پهنه کردستان را جنگل و مرتع به خود اختصاص داده است

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: حدود ۶۲ درصد از مساحت استان را جنگل و مرتع به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، بهزاد شریفی‌پور شامگاه _سه‌شنبه پانزدهم اسفند_ در آئین اختتامیه سومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه استان کردستان، اظهار کرد: حدود ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در کشور وجود دارد و درواقع ۸۲ درصد از پهنه ایران را عرصه منابع طبیعی و ۵۰ درصد را مراتع به خود اختصاص داده است.

وی افزود: مساحت عرصه‌های طبیعی استان کردستان شامل جنگل و مرتع، یک میلیون و ۷۴۰ هکتار است که حدود ۶۲ درصد از مساحت استان را جنگل و مرتع به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان ادامه داد: بیش از یک هزار گونه گیاهی در استان وجود دارد که دارای خواص دارویی، صنعتی و علوفه‌ای هستند.

شریفی‌پور اضافه کرد: استان کردستان سرشاخه پنج حوزه آبخیز کشور بوده و حدود هفت تا هشت درصد رواناب‌های سطحی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی به برگزاری سومین جشنواره رسانه و منابع طبیعی نیز در استان اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۸۴ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که امروز از نفرات برتر تقدیر خواهد شد.

ضرورت برنامه‌ریزی جدی برای حفاظت از منابع طبیعی کردستان

اکبر محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: وضعیتی که امروز در عرصه منابع طبیعی شاهد آن هستیم رضایت‌بخش نیست و منابع طبیعی در استان کردستان در معرض کج‌رفتاری بهره‌برداران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی استان کردستان برنامه‌ریزی جدی را می‌طلبد، افزود: ظرفیت‌های خدادادی در کردستان باید متناسب با تنوع در عرصه‌های مختلف استان باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تاکید کرد: منابع طبیعی همواره شاه بیت توسعه پایدار بوده است و باید در راستای حفظ منابع طبیعی در استان برنامه‌های علمی و بر اساس توسعه پایدار تدوین شود.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای حفظ منابع طبیعی

عبدالله رشیدی‌پور، معاون توسعه و منابع انسانی استاندار کردستان نیز اظهار کرد: نبود فرهنگ‌سازی بیشترین مشکل را متوجه محیط زیست و منابع طبیعی ما کرده است و مخاطراتی را در این راستا شاهد هستیم.

وی به ضرورت حفظ منابع طبیعی استان تاکید کرد و افزود: ما وارث منابع طبیعی از گذشتگان هستیم و باید آن را برای آیندگان نگهداری کنیم.

معاون توسعه و منابع انسانی استاندار کردستان به نقش رسانه در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: با همین تلاش رسانه‌ای توانستیم فرهنگ عدم شکار را در استان فرهنگ‌سازی کنیم.

رشیدی‌پور تاکید کرد: جامعه‌ای سرزنده است که منابع طبیعی آن حفظ شود که این به تنهایی از عهده منابع طبیعی برنمی‌آید و باید تشکل‌ها و مردم هم به کمک بیایند.

کد خبر 733589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.