دستگیری عاملان کلاهبرداری شبکه‌ای با ارائه رسید جعلی در کرمان

دادستان کرمان از دستگیری زوج کلاهبردار که از افراد در سایت دیوار کلاهبرداری کردند و در ازای وجه نقد، رسید جعلی را به رؤیت رساندند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط‌عمومی دادگستری، مهدی بخشی اظهار کرد: در پی شکایت واصله فردی مبنی بر اینکه قصد فروش لوازم خانگی خود در سایت دیوار را داشته و مورد کلاهبرداری قرار گرفته است، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار قضائی قرار گرفت.

وی افزود: با بررسی‌های بیشتر مقام قضائی مشخص شد یک زوج پس از توافق ابتدایی و اخذ نشانی، به منزل فروشنده مراجعه می‌کردند و با جلب اعتماد فروشنده و وارد کردن شماره کارت اعلامی در یک نرم‌افزار همراه بانک اصلی، مشخصات شاکی را به دست می‌آوردند.

دادستان کرمان خاطرنشان کرد: پس از آن با ورود به نرم‌افزار رسیدساز جعلی و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، یک رسید جعلی واریز به فروشنده کالا نشان می‌دادند و پس از آن هم با بهانه‌هایی مانند اختلال در سامانه‌های پیامکی بانک‌ها با تحویل کالا به سرعت از محل دور می‌شدند و راننده وانتی که اجاره می‌کردند نیز وسایل را به منزل خاصی نمی‌برد، بلکه آن‌ها را در یک ماشین دیگر تخلیه می‌کرد.

بخشی عنوان کرد: به مرور بر شکات پرونده افزوده و تعداد دیگری از شهروندان نیز در خصوص کلاهبرداری با روش مشابه اعلام شکایت کردند که با پیگیری‌های صورت گرفته توسط بازپرس شعبه دوازدهم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان و انجام اقدامات فنی و تخصصی و تأیید هویت متهمان توسط شکات دیگر، موفق به شناسایی متهمان شدند.

وی ادامه داد: متهمان در ابتدا منکر بزه انتسابی بودند، اما در مواجهه با ادله و مستندات محکم بازپرس پرونده، اقرار به چندین فقره کلاهبرداری از طریق ساخت رسید جعلی اعتراف کردند که پس از تکمیل پرونده مقدماتی در دادسرا، روانه زندان شدند.

دادستان کرمان با اشاره به اینکه تحقیقات برای کشف سایر جرایم احتمالی در این زمینه توسط متهمان و شناسایی مال‌باختگان دیگر ادامه دارد، تاکید کرد: لازم است افراد هنگام معامله ابتدا از واریز وجه به حساب خود اطمینان حاصل و موجودی حسابشان را از مسیرهای امنی مثل اینترنت بانک، موبایل بانک، یا دستگاه عابر بانک بررسی کنند، سپس کالا را تحویل خریدار دهند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمان فضای مجازی در اسرع وقت مراتب را گزارش کنند و به هیچ رسیدی، حتی رسید پایا اطمینان نکنند، چراکه کلاهبرداران می‌توانند پس از گرفتن رسید، انتقال وجه پایا را لغو کنند.

کد خبر 733475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.