شهرهایی با بیشترین و کمترین تعداد دوچرخه‌سوار

بیش از ۳۵ درصد ساکنان گرونینگن و آمستردام در هلند و کپنهاگ در دانمارک که هر سه جمعیت نسبتاً کمی دارند، به‌طور روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تحرک فعال نه‌تنها به‌عنوان یک راه مهم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بلکه راهی برای تقویت سلامت جسمی و روانی شناخته شده است، بنابراین کمیسیون اروپا فعالانه از شهروندان خواسته است آن را به‌عنوان یک شیوه حمل‌ونقل مفید به‌کار گیرند. دوچرخه سواری یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار است، اما طبق جدیدترین یافته‌های به‌دست‌آمده، تعداد کمی از مردم در سراسر اروپا از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل‌ونقل معمولی استفاده می‌کنند. در بررسی بیش از ۷۰ هزار شهروند اروپایی از ۸۳ شهر در اتحادیه اروپا، بریتانیا، نروژ، سوئیس، کشورهای بالکان غربی و ترکیه مشخص شد که تنها تعداد بسیار کمی از دوچرخه‌سواران روزانه سهم بالایی در تردد دارند و کمتر دوچرخه‌سواری را به‌عنوان یک روش حمل‌ونقل در نظر می‌گیرند. به‌طور متوسط در تمام شهرها، تنها ۱۴ درصد از افراد مورد بررسی از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کنند.

جالب توجه است که با بزرگ‌تر شدن شهرها، این میزان کاهش پیدا می‌کند. در شهرهایی با کمتر از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۱۶ درصد از ساکنان اظهار کردند که در یک روز معمولی دوچرخه‌سواری می‌کنند، اما این رقم در شهرهایی با یک تا پنج میلیون نفر جمعیت به ۱۴ درصد کاهش پیدا می‌کند.

شهرهای اروپایی با بیشترین و کمترین دوچرخه‌سوار

تنها سه شهر اروپایی گرونینگن و آمستردام در هلند و کپنهاگ در دانمارک که هر سه جمعیت نسبتاً کمی دارند، گزارش کردند که بیش از ۳۵ درصد ساکنان آن‌ها روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند. استفاده نسبتاً زیاد از دوچرخه در این شهرها بر حمل‌ونقل عمومی تأثیر می‌گذارد.

کشورهای اروپای شمالی شامل بلژیک، سوئد، فنلاند، اتریش و آلمان دیگر کشورهای فهرست ۱۰ کشور با بیشترین دوچرخه‌سوار پس از هلند و دانمارک هستند.

در سوی دیگر طیف کشورهای اروپای جنوبی و شرقی کمترین دوچرخه‌سوار روزانه را دارند. تنها پنج درصد از جمعیت مورد بررسی در رم و ۶ درصد از ساکنان بلگراد و ویلنیوس به‌طور روزانه دوچرخه‌سواری می‌کنند.

عوامل زیادی بر انتخاب دوچرخه‌سواری توسط افراد تأثیرگذار است. مردان بیشتر از زنان به دوچرخه‌سواری روزانه علاقمند هستند و به‌طور متوسط گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله ۱۶ درصد احتمال بیشتری دارد که از دوچرخه استفاده کنند، در حالی که تنها ۱۳ درصد از ساکنان ۵۵ سال و بالاتر به‌طور منظم از دوچرخه استفاده می‌کنند.

با عمیق‌تر شدن ویژگی‌های اجتماعی و جمعیت‌شناختی، درصد استفاده‌کنندگان از دوچرخه در میان افراد دارای تحصیلات عالی، همچنین مجردها بیشتر، اما در میان افراد بازنشسته یا بی‌کار به‌طور قابل‌توجهی کمتر است.

به‌رغم هشدارهای مداوم در مورد خطرات تغییرات آب‌وهوایی و ارتباط آن با سوخت‌های فسیلی، خودروها همچنان به‌صورت روزانه توسط حدود ۴۸ درصد از ساکنان شهر استفاده می‌شوند.

از سوی دیگر پایتخت‌ها تمایل دارند بهترین خدمات حمل‌ونقل عمومی را در یک کشور داشته باشند و شاید به دلیل ازدحام و هزینه‌های بالای پارکینگ مردم را از رانندگی منصرف کنند. شهرهای دیگر مانند لندن برای وسایل‌نقلیه با آلایندگی بالا هزینه‌هایی در نظر گرفته‌اند، چیزی که مقامات امیدوارند شاهد کاهش چشمگیر استفاده از خودرو باشند.

شهرهایی با بیشترین و کمترین تعداد دوچرخه‌سوار

کد خبر 733471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.