کاردرمانی ترفندی اثربخش برای درمان کم‌توانان است / تاثیر هوش مصنوعی بر حرکات بیماران

دکترای تخصص کاردرمانی گفت: سطح مشارکت بیماران معلول و کم‌توان در اجتماع و فعالیت‌های روزمره آن‌ها توسط کاردرمان ارزیابی می‌شود و اگر بیمار نتواند نقش خود را به‌خوبی انجام دهد، کاردرمان با استفاده از روش‌های آموزش و مربی‌گری تلاش می‌کند، شرایط زندگی مستقلی را در جامعه برای بیمار فراهم کند.

حمیدرضا آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کاربردهای رشته کاردرمانی در کمک به بیماران دچار معلولیت و کم‌توانی اظهار کرد: کاردرمانی این گروه از بیماران را از جنبه‌های مختلف جسمی، روحی و روانی، ذهنی و شناختی به‌طور کامل بررسی می‌کند، بر نوع فعالیت‌هایی که فرد انجام می‌دهد تمرکز دارد و محیط‌هایی که فرد در آن حضور دارد تعیین می‌کند که او در شرایط بیماری چه اندازه کارایی و عملکرد دارد.

وی با اشاره به سطح‌های کم‌توانی و معلولیت افراد افزود: هنگامی که فردی آسیبی را دریافت می‌کند، نقصی برای او اتفاق می‌افتد و باید بررسی شود که نقص و آسیب به وجود آمده بر فعالیت این فرد چه تأثیری برجای گذاشته و چه محدودیت‌هایی را در فعالیت او ایجاد کرده است.

دکترای تخصص کاردرمانی تصریح کرد: در همین راستا، سطح مشارکت فرد در اجتماع و فعالیت‌های روزمره او توسط کاردرمان ارزیابی می‌شود و اگر فرد نتواند نقش خود را به‌خوبی انجام دهد، دچار محدودیت مشارکت، کم‌توانی و معلولیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله، کاردرمان با استفاده از روش‌های آموزش و مربی‌گری تلاش می‌کند شرایط زندگی مستقلی را برای فرد کم‌توان و دچار معلولیت در جامعه فراهم کند.

آزادی تصریح کرد: حوزه کاردرمانی مراجعه‌کننده‌های متفاوتی مانند کودکان، بزرگسالان و سالمندان دارد که این افراد با مراجعه به کاردرمان‌ها تلاش می‌کنند تا توانایی‌های اولیه از دست رفته خود را برای انجام فعالیت‌های روزمره تقویت کنند.

پیشرفت‌های رشته کاردرمانی و ارائه کمک به توان‌خواهان

وی ادامه داد: به‌طور مثال فردی که دچار قطع عضو شده باشد، اندام پروتز مصنوعی را دریافت می‌کند و پس از از آن پروسه آموزش استفاده از اندام مصنوعی را طی می‌کند تا در زندگی روزمره برای انجام فعالیت‌های خود به مهارت‌های لازم دست پیدا کند و تمام این آموزش‌ها توسط خدمات کاردرمانی به عنوان یکی از اعضای تیم توان‌بخشی ارائه می‌شود.

دکترای تخصص کاردرمانی ادامه داد: هنگامی که کودکان سی پی تحت کاردرمانی قرار می‌گیرند، انتظار می‌رود با ارائه این خدمات کودکان بتوانند توانایی راه رفتن، غذا خوردن و نوشتن با دست‌ها را کسب کنند، همچنین افراد دچار قطع نخاع، بیماران مبتلا به ام‌اس و سکته قلبی با کسب این خدمات، ارزیابی‌ها، مشاوره‌ها و درمان تا حدودی به زندگی عادی خود بازمی‌گردند و می‌توانند فعالیت‌های روزانه را انجام دهند.

آزادی با اشاره به پیشرفت‌های رشته کاردرمانی گفت: در ابتدای مسیر مطرح شدن حوزه کاردرمانی و پذیرش این رشته در دانشگاه‌ها، تعداد کاردرمان‌ها بسیار اندک بود و این در صورتی بود که تعداد متقاضیان نیازمند خدمات کاردرمانی سیر صعودی داشت.

وی ادامه داد: اولین اقدامی که در این خصوص انجام شد، افزایش تعداد متخصصان ارائه‌دهنده خدمات و کلینیک‌های تخصصی کاردرمانی و پیشروی به سمتی بود که خدمات به بهترین شکل به افراد برسد و آن‌ها را به مسیر طبیعی و مستقل زندگی بازگرداند.

دکترای تخصص کاردرمانی با بیان اینکه پس از افزایش تعداد متخصصان حوزه کاردرمانی این رشته، ابزارسازی و شیوه‌های نوین سنجش و درمان مد نظر قرار گرفت، گفت: در حال حاضر با ورود هوش مصنوعی به حوزه کاردرمانی مواجه هستیم و به سمتی قدم برمی‌داریم که از طریق اینترنت اشیا خدمات کاردرمانی به افراد ارائه و حرکت‌ها و کارکردهای مختلف افراد جهت‌دهی می‌شود.

آزادی با اشاره به اینکه استفاده از آموزش مجازی بیشتر در حوزه کاردرمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تلاش می‌شود در حوزه کاردرمانی بیشتر به سمت تکنولوژی و فناوری برای انجام خدمات حرفه‌ای و کمک به معلولان پیش رویم و در این خصوص در ابتدای مسیر قرار داریم.

کد خبر 733415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.