ورود اولین نمونه‌های اتوبوس و تاکسی‌ برقی به کشور / مرگ زن کارتن‌خواب صحت ندارد

سخنگوی شهرداری تهران گفت: روز گذشته قرارداد تکمیلی ناوگان حمل‌ونقل برقی را با شرکت‌های تولیدکننده چینی منعقد کردیم و اولین نمونه‌های اتوبوس و تاکسی‌های برقی فردا وارد کشور خواهد شد و در معرض دید اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری که در محل باغ نگارستان در منطقه ۱۲ برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این نشست و هم نشینی اصحاب رسانه با سخنگوی شورا و شهرداری اتفاق مبارکی است، اظهار کرد: شهرداری تهران به صورت اساسی و راهبردی خودش را موظف به پاسخگویی به شورای شهر به عنوان نهاد بالادستی و موجد مدیریت شهری می‌داند و در این حدود ۳۰ ماهی که از استقرار مدیریت شهری گذشته با حداکثر هماهنگی و همراهی راه خود را طی کردیم.

وی افزود: در موضوع حمل‌ونقل عمومی می‌توانیم همکاری و همراهی شورا و شهرداری را ببینیم و ریل گذاری کلیدی که شورا در تصویب بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ داشت، نشان می‌دهد که در مسیر طی شده اولویت اصلی مردم تهران بحث حمل و نقل عمومی است.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره حمل‌ونقل عمومی، خاطرنشان کرد: از روز اولی که وارد مجموعه شدیم دغدغه اصلی ما حوزه حمل‌ونقل بود، به نحوی که از روز اول به دلیل وضعیتی که مردم داشتند شرمنده مردم بودیم.

محمدخانی اضافه کرد: در گزارشی که مسئول حمل‌ونقل مدیریت شهری داشت از انبارهای خالی مترو تا وضعیت نامناسب اتوبوس و ون‌ها گزارش‌های متعددی ارائه کردند.

وی ادامه داد: ما در این دوره ناوگان ون را به صورت صددرصد فرسوده تحویل گرفتیم و تعداد اتوبوس‌ها در چهار سال دوره پنجم مدیریت شهری کاهش یافته بود.

۳ برابر دوره پنجم اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شده است

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: درخصوص سال ۱۴۰۲ حتماً تلاش‌های ما هنوز به سرانجام نرسیده اما در مقایسه با گذشته اتفاقات بزرگی رخ داده است. در مقایسه با تمام چهار سال دوره قبل بیش از سه برابر اتوبوس نو به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کردیم که البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

محمدخانی عنوان کرد: در حوزه اورهال قطارهای مترو برای اولین بار قطارهای دی. سی که از رده خارج بود و تلقی مدیران قبلی این بود که این قطارها اسقاط هستند، انجام شد، به نحوی که با تبدیل این قطارها به قطارهای دی. سی پلاس، آن‌ها در حال حاضر در خطوط در حال فعالیت هستند.

ورود اولین نمونه اتوبوس و تاکسی‌های برقی وارداتی

وی اضافه کرد: خبر خوب اینکه روز گذشته قرارداد تکمیلی ناوگان حمل‌ونقل برقی را با شرکت‌های تولید کننده چینی منعقد کردیم و اولین نمونه‌های اتوبوس و تاکسی‌های برقی فردا وارد کشور خواهد شد و در معرض دید اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد: با این فرآیندی که در حال طی شدن است و با همکاری بانک مرکزی از اردیبهشت و خرداد سال آینده ورود این تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و ون ها را به شهر تهران شاهد باشیم.

محمدخانی گفت: همانطور که می‌دانید قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس، ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۱۰ هزار ون و ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی اجرایی شده و اواخر بهار آینده در تهران شاهد ورود این اتوبوس‌ها و ون ها و موتورها به ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره اتفاقات مترو در روز گذشته، خاطرنشان کرد: در حوزه حمل‌ونقل و به ویژه مترو موضوعات توسعه‌ای زمان‌بر است و در قرارداد ما با چینی‌ها زمان تحویل اولین سری واگن‌ها ۲۴ ماه بعد است که با رایزنی‌ها به ۱۴ ماه کاهش پیدا کرد چراکه واگن‌ها متناسب با خطوط ریلی و ایستگاه‌ها به صورت سفارشی ساخته می‌شود.

محمدخانی تصریح کرد: وضعیت بدی داشتیم و چنانچه کمک شورا و خریدهایی برای انبارهای مترو نبود با وضعیت بدتری مواجه بودیم. درباره وضعیت فعلی نیز حتماً خودمان را شرمنده مردم می‌دانیم و بنده نیز به سهم خودم عذرخواه مردم شریف تهران هستم، اما باید مطالبات از مسئولان امر صورت گیرد.

وی ادامه داد: باید از آن‌ها پرسید که چرا قرارداد ساخت واگن ما هفت سال معطل ماند و از سال ۹۵ تا ابتدای امسال این ساخت انجام نشد و چرا به سادگی پشت گوش انداخته شد.

بیش از دو برابر کل دوره قبل اورهال در مترو انجام شده است

سخنگوی شهرداری تهران گفت: تاکنون بیش از دو برابر زمان مشابه دوره قبل اورهال در حوزه مترو انجام شده است. توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل و پیگیری ساخت قطار ملی و خریدها انجام شد و هر ماه در صحن شورا، گزارش حمل‌ونقل توسط مدیران حوزه مترو و حمل‌ونقل و شهردار تهران ارائه می‌شود.

محمدخانی درباره مقصر این حوادث در مترو اظهار کرد: در مجموع اگر فرسوده بودن ناوگان و تلاش برای رفع فرسودگی و عقب ماندگی‌ها را در نظر بگیرید، هر قضاوتی که به عنوان رسانه و نماینده مردم انجام دهید، ما پذیرا هستیم.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با خریدهای جدید برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی

وی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای برقی سازی خودروها، تاکسی‌ها و ون‌ها، اظهار کرد: با طی مرحله نهایی که روز گذشته با طرف‌های چینی صورت گرفت و با سفری که نماینده بانک مرکزی به چین دارد موضوع وارد فاز عملیاتی خود شده است.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: طبق این قرارداد صرفه‌جویی مالی و ارزی خوبی به نفع مردم اتفاق افتاد، هرچند ما یک دوره پرفشار در رسانه‌ها با علم به اینکه منشأ این فشارها را می‌دانستیم پشت سر گذاشتیم، اما اتفاق و صرفه‌جویی خوبی در زمینه خریدها برای ناوگان حمل‌ونقل انجام شد.

محمدخانی تاکید کرد: شهرداری همچنان مدعی است که خریدار تولید با کیفیت داخل است و خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس را با بخش داخلی داریم که به صورت ماهیانه با وجود کم و کاستی‌ها این اتوبوس‌ها را تحویل می‌گیریم.

وی افزود: در مورد واگذاری اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در حال بحث هستیم که به افراد شود یا به شرکت‌ها، به علاوه در بسیاری از کشورها تاکسی‌ها متعلق به شرکت‌ها است و دو یا سه نفر روی آن کار می‌کنند و کار کردن یک نفر روی آن در زمان دلخواه خود، متناسب با نیاز شهروندان نیست.

بهره‌برداری از فاز نخست پروژه دو گاز؛ سال آینده

سخنگوی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت پروژه پل بعثت و پروژه دوگاز نیز تاکید کرد: هر دو این پروژه‌ها فاز مطالعاتی خود را پشت سر گذاشته‌اند و ابتدای سال آینده کلنگ فاز نخست آنها زده خواهد شد.

محمدخانی ادامه داد: فاز نخست پروژه دو گاز انتهای سال آینده انجام می‌شود و در مورد پل بعثت بسته به نوع اجرا شاید تا اواخر سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ به طول بینجامد، چراکه چندین گره ترافیکی را برطرف می‌کند و دو چراغ قرمز در این محدوده حذف خواهد کرد.

افزایش ۲۶۰ درصدی اورهال واگن‌های مترو در دوره اخیر نسبت به بازه ۹۹-۱۴۰۰

وی درباره اورهال واگن‌ها و پله برقی‌های مترو، تاکید کرد: پشت برگه قبوض عوارض یک گزارش شفاف و مختصر درباره سال‌ها و ماه‌های گذشته ارائه شده و آمده است که میانگین سالانه تعداد واگن‌های متروی بازسازی شده از سال ۹۰ تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ حدود ۳۷ واگن بوده است، اما میانگین آن در دوره جدید ۱۳۳ واگن بوده که حدود ۲۶۰ درصد افزایش اورهال داشتیم، اما فرسودگی ناوگان مورد توجه و زمان‌بر است.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم با این عدد و رقم مشکلات را توجیه کنیم، اما در کنار آن نباید اتفاقاتی که در حال رخ دادن است را زیر سوال ببریم. ضمن اینکه در دوره قبلی قطارهای ای. سی اورهال می‌شد و ما سراغ کارهای سخت‌تر رفتیم و قطارهای از رده خارج شده دی. سی را اورهال کردیم.

محمدخانی اضافه کرد: در مورد ایده شهردار درباره ویژه بازار باید اعلام کنم که این ایده برای بخش‌های مختلف در شهرداری در حد بررسی و کارهای پژوهشی مطرح شده است به نحوی که در مکان‌هایی همچون محدوده خیابان انقلاب و ری نیز این بحث‌ها وجود دارد. طبعاً اگر شورا این موضوع را تبدیل به یک رویه الزام آور کند، شهرداری تابع است.

وی با بیان اینکه موضوع تاکسی‌های شناور نیز در حال مطرح شدن است، گفت: در مورد ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کنار برقی‌سازی، نحوه حرکت آن‌ها در مسیرها هم مطرح است که اولویت ما در این بخش، هوشمندسازی است، به نحوی که در نرم‌افزار شهرزاد در حال رخ دادن با شاتل تاکسی است.

سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: در سکوهای نرم‌افزاری کاری به صورت هوشمند مشخص می‌شود که مسیرهای پرتردد کجا است تا تاکسی‌ها را به همین خطوط اختصاص دهند؛ بنابراین توسعه شاتل تاکسی اولویت است.

مرگ زن کارتن خواب صحت نداشت

محمدخانی درباره شایعه مرگ یک زن کارتن خواب که در رسانه‌های معاند خارج از کشور مطرح شده است، عنوان کرد: اصل این خبر طبق پیگیری‌های انجام شده از نهادهای مرتبط تأیید نشد. در دو سه شب منتهی به انتخابات یک هم‌راستایی میان رسانه‌های معاند و بعضی رسانه‌های اپوزوسیون داخلی انجام شد و انواع اخبار و بحران‌ها را در تهران در این رسانه‌ها مطرح کردند.

وی تاکید کرد: پنج شب سرد متوالی را در تهران سپری کردیم که هر شب ۳۰ گشت امداد ما به صورت فعال در شهر برای جمع آوری معتادان حضور داشت، با وجود این گشت‌ها ۳۰ درصد گرمخانه‌های ما خالی بود و علت آن این بود که معتادان را به کمپ‌های ماده ۱۶ منتقل کردیم و در آنجا سرویس‌دهی می‌شدند، در واقع افزایش ظرفیت اسکان ماده ۱۶ باعث شد گرمخانه‌ها ظرفیت بیشتری داشته باشند.

هیچ مشکلی به لحاظ نگهداری معتادان متجاهر نداریم

سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: درخصوص نگهداری معتادان متجاهر، تخت خالی به اندازه کافی داریم و هیچ مشکلی به لحاظ نگهداری آن‌ها در شرایط استاندارد وجود ندارد.

محمدخانی اظهار کرد: در بحث انتخابات و تخلفات در این زمینه هرگونه استفاده از بیت‌المال و اموال شهرداری برای تبلیغات هر جریان سیاسی خط قرمز شهردار تهران بود و شاید در هیچ دوره‌ای به این اندازه این ملاحظات وجود نداشته است، اگر احساس می‌شد فردی تصمیمی برای این کار دارد تذکر داده می‌شد. کما اینکه در جلسه شام انتخابات، استاندار و فرماندار و دستگاه‌های نظامی و انتظامی از شهردار و مجموعه شهرداری بابت کمک به برگزاری پرشور و سالم انتخابات تشکر کردند.

وی اضافه کرد: در حوزه نگهداشت و بحث پسماند، ۱۵۰ پیمانکار پسماند در شهر تهران داشتیم و این مسئله باعث کم شدن نظارت شهرداری و کندی خدمت رسانی می‌شد.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: یک اتفاق خوب در این دوره افتاد و آن این بود که ۱۵۰ پیمانکار خرد به ۱۴ پیمانکار بزرگ با سابقه روشن و نظارت‌پذیر تبدیل شد.

محمدخانی در خصوص برون‌سپاری خدمات در مجموعه شهرداری اظهار کرد: تا جای ممکن دنبال برون‌سپاری خدمات هستیم، اما اصل برای ما کیفیت خدمات است به عنوان مثال در حوزه حمل‌ونقل ممکن است برون‌سپاری آسیب برساند اما چنانچه ببینیم جایی ممکن است در مجموعه شهرداری خدمات باکیفیت‌تر ارائه شود همین روال را طی خواهیم کرد.

وی در خصوص مساله به‌کارگیری اتباع، گفت: در بحث پسماند یکی از مسائل ما اتباع است. سختی‌های آن‌ها را متوجه هستیم اما به عنوان یک پدیده جدی بابت اتفاقات یکی از کشورهای همسایه موج ورود اتباع را داشتیم.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ما در ۱۵۰ پیمانکار پسماند استفاده از اتباع و کودکان اتباع بود؛ بنابراین اگر بحث استخدام در سازمان پسماند طرح شده قرار است جایگزین ظرفیتی شود که در صورت خروج اتباع از این وضعیت انجام می‌دهیم. با نظارت دقیق‌تر و استفاده نکردن از اتباع ظرفیت خالی ایجاد می‌شود که می‌توان از این افراد استفاده کرد.

محمدخانی عنوان کرد: در مورد خیابان ۳۰ تیر و دیگر فضاهای مشابه، گاهی در خیلی از مدل‌های مدیریت ایده‌ها را ناقص انجام می‌دهیم و ابتدای امر مردم را درگیر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: موضوع حمل‌ونقل و حفاظت از بخش‌های قدیمی در همه شهرها وجود دارد که یکی از آن‌ها ممنوعیت تردد خودروهای شخصی است و باید مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شود، اما ما ابتدا سنگفرش‌ها را انجام می‌دهیم.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: شهردار تأکید دارد اگر قرار است کاری انجام دهیم ابتدا همه بخش‌های مرتبط با شهرداری و سایر بخش‌ها انجام شود و بعد به مردم زحمت دهیم. در موضوع ۳۰ تیر چند مدل متفاوت آزمایش شد تا ترمیم سنگفرش‌ها اتفاق بیفتد و برای سال آینده یکی از این مدل‌ها اتفاق می‌افتد.

یک زبانه به نرم‌افزار شهرزاد ویژه خبرنگاران اضافه می‌شود

محمدخانی درباره افرایش رقم اعتباری کارت متروی خبرنگاران برای سال آینده افزود: می‌توانیم تا حد محدودی ظرفیت کارت بلیت و طرح ترافیک را برای خبرنگاران در سال آینده افزایش دهیم. همه مسیر درخواست طرح ترافیک و کارت بلیت خبرنگاری با نرم افزار شهرزاد انجام می‌شود و یک زبانه به نرم افزار شهرزاد ویژه خبرنگاران اضافه می‌شود و این اجازه از طرف شورا برای افزایش ظرفیت برای خبرنگاران داده شده است.

وی عنوان کرد: در موضوعات متعدد شهرداری توسط شورا مورد سوال واقع می‌شود و جواب می‌دهد. در بحث زباله و دیگر موضوعات نیز باید رویکرد علمی تر و دقیق‌تری در حوزه ژورنالیسم داشته باشیم، چراکه در انتها بیشتر به نفع مردم خواهد بود.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در همه جای دنیا و نرم‌های مدیریتی یک درصد خطا قابل پذیرش است و حتی این میزان را تا پنج درصد هم در نظر می‌گیرند که باید این خطاها بعد از مشخص شدن اصلاح شود، بر همین اساس ما ۵۰ هزار مخزن زباله در شهر داریم و یک درصد از این تعداد ممکن است مشکلی داشته باشد و شاید در لحظه پر شود که یک درصد آن به ۵۰۰ مخزن زباله می‌رسد، اما نمی‌توان عملکرد شهرداری را درباره مابقی آن‌ها در نظر نگرفت.

محمدخانی تاکید کرد: ۱۲۰۰ پله برقی فعال در مترو در خطوط هفت‌گانه داریم که یک درصد آن ممکن است در روز دچار وقفه شود و نیاز به تعمیر داشته باشد؛ بنابراین طبیعی است ۱۲ پله برقی در روز به مشکل بخورند در همه جای دنیا این مساله در مدیریت وجود دارد.

وی گفت: روزی که مدیریت شهری را تحویل گرفتیم ۷۵۰۰ تا حداکثر ۸۰۰۰ هزار تخت برای معتادان متجاهر آماده بود که درباره استاندارد بودن آن نیز بحث وجود دارد، اکنون تعداد تخت‌های ما با استانداردهای کامل از ۲۰ هزار تخت گذشته است.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: باید از نهادهای مرتبط با موضوع آسیب‌های اجتماعی بپرسیم که چرا تخت‌های خالی این مراکز پر نمی‌شود.

کد خبر 733358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.