اهمیت غربالگری شنوایی در نوزادان / کم‌شنوایی جزو شایع‌ترین اختلالات بدو تولد است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان، گفت: کم‌شنوایی جزو شایع‌ترین اختلالات بدو تولد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مریم کوشکی اظهار کرد: با توجه به اهمیت برنامه سلامت گوش و پیشگیری از کم‌شنوایی و ناشنوایی، هرساله سوم مارس به عنوان روز جهانی شنوایی نام‌گذاری شده و در سال‌جاری این روز مصادف با سیزدهم اسفند ۱۴۰۲ و شعار آن «تغییر نگرش: مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم» برای این روز انتخاب شده است.

وی افزود: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه عنوان کرد: در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها با علائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی از عوارض بسیار جدی آن با تأخیر زیاد شناسایی شده و باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

کوشکی گفت: این نقص به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل ناتوانی و معلولیت نوزادان در سراسر جهان مطرح بوده و عوارض کوتاه‌مدت و بلند مدت در زمینه‌های مختلف رشد و تکامل کودک از جمله زبان و تکلم، فعالیت‌های فیزیکی، قوه درک یا شناخت و نیز مهارت‌های ذهنی _اجتماعی برجای گذارده و نیز بر سطح تحصیلات و مهارت‌های شغلی افراد اثر منفی دارد.

وی با اشاره به اینکه حداقل یک سوم کودکان مبتلا به این نقص در آینده مبتلا به مشکلاتی در تکامل سیستم عصبی خواهند شد، بیان کرد: مهم‌ترین عوامل خطر ابتلای آن عبارت از عوامل ژنتیکی و بروز جهش‌های ژنی و ازدواج‌های فامیلی، ابتلای مادر به بیماری‌های عفونی در دوران بارداری، مصرف داروهای اتوتوکسیک، صدمات وارده حین زایمان، زردی نوزادی، عفونت گوش و اصوات صدمه‌ زا و مخرب هستند.

معاون بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد در بزرگسالان و ۶۰ درصد در کودکان از انواع کم‌شنوایی و ناشنوایی با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند.

کوشکی تصریح کرد: کم‌شنوایی جزو شایع‌ترین اختلالات بدو تولد است که بدون علائم ظاهری بروز می‌کند و تشخیص آن در بدو تولد فقط از طریق تست‌های شنوایی امکان‌پذیر است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت انجام غربالگری شنوایی گوش در نوزادان خاطرنشان کرد: انجام اقدامات مرتبط با شنوایی نوزادان و کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین دلیل والدین نیز باید نسبت به پیگیری این مسئله توجه کافی داشته باشند.

کد خبر 733281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.