‌تولید چهار میلیون اصله نهال در استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: چهار میلیون اصله نهال در نهالستان ایرانی و تورانی در این استان تولید شده و توزیع رایگان این نهال‌ها تا پایان اسفند ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عبدالحسین محمدی پیش از ظهر امروز _دوشنبه، چهاردهم اسفند_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سهم استان مرکزی از کاشت یک میلیارد نهال در کشور ۱۶ میلیون اصله نهال است.

وی افزود: چهار میلیون اصله نهال در نهالستان ایرانی و تورانی استان تولید شده و از سه روز پیش توزیع نهال آغاز شده و تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: هم اینک در استان مرکزی سرانه جنگل ۳۲۰ متر است که با اجرای طرح کشوری کاشت یک میلیارد نهال، سالانه ۸۰ متر به این سرانه افزوده می‌شود.

محمدی با بیان اینکه هفته منابع طبیعی ۱۵ تا ۲۱ اسفند است تصریح کرد: شعار این هفته منابع طبیعی با مشارکت مردم و برای مردم است و در این هفته بحث حفاظت از منابع طبیعی و عرصه‌های طبیعی مدنظر قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی جز با مشارکت مردم حفظ نمی‌شود، البته فضای اجتماعی استان مرکزی هم از این طرح استقبال کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اجرای این طرح در مرحله تولید نهال، سالانه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به لزوم اجرای آن باید تأمین اعتبار لازم صورت گیرد.

محمدی افزود: اجرای طرح آشنایی و کاشت بذر در مدارس هم یک این اقدام، ترویجی و آموزشی است که در آینده اثرات مثبت خاص خود را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: با مذاکره صورت گرفته با اداره کل نوسازی مدارس، بیست‌ویکم اسفند اولین گلخانه در یکی از مدارس افتتاح می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه تنها کاری که این اداره کل می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا انجام دهد، درختکاری است اظهار کرد: امسال ۵۳ کیلومتر لوله گذاری در منطقه چپغلی اراک انجام شده است.

محمدی افزود: آبیاری فضای سبز و درختان این منطقه تسهیل شده است و شاهد سرعت رشد درختان خواهیم بود.

استقلال و امنیت زیستی هر کشور در گرو حفظ منابع طبیعی است

سینا دودانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم با بیان اینکه استقلال و امنیت زیستی هر کشور در گرو حفظ منابع طبیعی است، اظهار کرد: موفقیت اقتصادی هر کشور وابسته به توجه به اصول پایه آب خاک و هوا است و رسالت سازمان منابع طبیعی حفظ، احیا، اصلاح و توسعه منابع طبیعی است؛ در استان مرکزی دو میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی است که ۶۸ درصد آن توسط اداره کل منابع طبیعی استان مدیریت می‌شود.

وی افزود: مساحت اراضی مرتعی ۱.۶ میلیون هکتار، مساحت اراضی بیابانی ۴۹۰ هزار هکتار و مساحت جنگل ۴۷ هزار هکتار است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: امروز ایران ششمین کشور تولیدکننده کربن و در حوزه ترسیب کربن، چهل و دومین کشور جهان است.

دودانی افزود: بر اساس تعهد ۴۵ کشور دنیا تا سال ۲۰۵۰ باید تولید کربن به صفر برسد و بر این اساس این طرح باید حتماً در کشور اجرایی شود، حامیان این طرح در دنیا شرکت‌های بزرگی چون اپل، آمازون و … هستند، اما در استان مرکزی به عنوان قطب صنعت کشور، تا امروز حضور کمرنگ صنایع را شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: صنایع در کنار مسئولیت‌های اجتماعی باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند چراکه بر اساس قانون هوای پاک این طرح باید اجرا شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان، کاشت درخت را تنها راهکار ارزان و قابل اجرا و مؤثر برای رفع آلودگی هوای شهر اراک دانست و افزود: فرسایش خاک در ایران در سال، سه برابر میانگین جهانی است.

دودانی ادامه داد: در استان مرکزی سالانه ۱۵ تن در هکتار فرسایش خاک صورت می‌گیرد، کاهش تولید، افزایش ریزگردها، از بین رفتن حاصلخیزی خاک و … نتیجه بیابان‌زایی است.

وی با بیان اینکه ۲۲ استان کشور بیابانی است گفت: هفت شهرستان استان مرکزی بیابانی است که ساوه و زرندیه در رده‌های نخست نقاط بیابانی قرار دارند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اظهار کرد: برای چهار میلیون اصله نهال تولید شده در استان، ریالی هزینه نشده است و به شکل رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، برای داشتن یک تا ۱۰ نهال باید روند دریافت حواله انجام شود، برای ۱۰ تا ۵۰ نهال هم باید نقشه محل کاشت نهال ارائه شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم با بیان اینکه در بخش انرژی خورشیدی ۹ مورد طرح شامل ۴۸۳ هکتار در دست تخصیص اعتبار است گفت: برای ۶۲ هکتار در استان موافقت کسب و مابقی روند اجرایی را سپری می‌کنند.

حامد بهرامی اظهار کرد: در زمینه همکاری با طرح جهش ملی مسکن هم هفت فقره درخواست به استان واصل شده که ۳۳۵ هکتار از اراضی ملی به بنیاد مسکن اختصاص یافته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۸۰۰ نقطه پروژه اجرایی آبخیزداری در استان تعریف شده است گفت: ۹۲ میلیون متر مکعب از روان آب‌های سطحی از این طریق جمع‌آوری و آب زیرزمینی تقویت می‌شود.

رضا عظیمی اظهار کرد: سه سد مخزنی الغدیر، ۱۵ خرداد و کمال صالح ۲۵ درصد آبگیری شده که ماحصل فرسایش خاک در استان است که با توجه به این شرایط در بالا دست سدها باید عملیات احیا انجام و مانع فرسایش و حرکت خاک شد.

وی افزود: سد ساوه پنج میلیون متر مکعب، کمال صالح ۱۰ میلیون متر مکعب و سد ۱۵ خرداد پنج میلیون مترمکعب آب قابل استفاده دارند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه امسال ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار آبخیزداری مصوب شده است، تصریح کرد: حدود ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار استانی و مابقی اعتبار ملی است که ۵۰ درصد از اعتبار استانی اختصاص و کار اجرایی آغاز شده و ۲۰ درصد از اعتبارات ملی هم اختصاص یافته است.

عظیمی اضافه کرد: اگر به‌طور کامل اعتبار اختصاص یابد، ۳۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان مرکزی تحت عملیات آبخیزداری قرار می‌گیرد.

کد خبر 733264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.