بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی باید تقویت و احیا شود

نماینده منتخب مردم مشهد و کلات در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله فقر و استضعاف در حاشیه مشهد، گاهی به متن شهر مشهد هم سرایت کرده است.

میثم ظهوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی از مشهد و مشکلاتش صحبت می‌کنیم، بخشی از این مشکلات در طول مشکلات کشور است، به‌عنوان مثال اگر از حاشیه مشهد سخن به میان می‌آید، باید مسئله را کلان‌تر بررسی و ارزش‌یابی کنیم.

وی ادامه داد: مسئله فقر و استضعاف در حاشیه مشهد، گاهی به متن شهر مشهد هم سرایت کرده است و گاهی نیز از آن به‌عنوان مسئله‌ای ملی در کشور یاد می‌شود.

تلاش برای احیای اصل تناسب تورم و درآمد

وی با اشاره به اینکه جنس کار نمایندگان مشهد درباره حاشیه این شهر از جنس سیاست‌گذاری است، تصریح کرد: متأسفانه مجموعه‌ای از سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در گذشته به فقر و محرومیت منجر شده است و نمایندگان مجلس باید این سیاست‌ها را تغییر دهند.

ظهوریان اضافه کرد: در قانون و در بخش دستمزد، به‌صراحت اعلام شده است که افزایش حقوق باید متناسب با نرخ تورم باشد و مجلس باید برای احیای اصول قانونی در این زمینه پای کار باشد.

عضو منتخب مردم مشهد برای مجلس دوازدهم گفت: بار و فشار اصلی اجرا نشدن این قانون روی دوش طبقه حقوق‌بگیر است، ضمن اینکه در بخش یارانه‌ها نیز طبق آمار رسمی سازمان برنامه‌وبودجه، دهک بالای جامعه ۲۵ برابر بیشتر از دهک‌های پایین از یارانه‌های انرژی استفاده می‌کند، دراین‌باره نیز باید انرژی به‌صورت و در قالب سهم‌بندی و متناسب با اعضای خانوار توزیع شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بستر اصلی پیگیری‌هایش در خانه ملت حول سه محور هویت، عدالت و پیشرفت خواهد بود، بیان کرد: یکی‌دیگر از اولویت‌هایی که در مجلس باید پیگیری شود، به توسعه مشهد برمی‌گردد، با وجود اینکه در اسناد آمایش، توسعه مشهد به‌سمت غرب منع شده است، به‌دلیل سیاست‌های سرمایه‌سالار و همچنین محدودیت اراضی، مشهد به‌سمت غرب توسعه پیدا کرده است و بارگاه منور رضوی دیگر در مرکز شهر قرار ندارد.

ظهوریان گفت: تغییر این الگو کمک می‌کند تا توازنی در این مدل ایجاد شود.

از وی درباره مشکلات بافت پیرامون حرم پرسیدیم و منتخب مجلس دوازدهم بیان کرد: در طرح‌های تاش و مهرازان برای بهسازی بافت پیرامون حرم‌مطهررضوی، موازنه اجتماعی لحاظ نشد و آسیب‌های زیادی متوجه این بافت شد که شامل کاهش جمعیت بافت، تجاری‌سازی بی‌ضابطه و آسیب به حریم منظری حرم از این جمله است.

ظهوریان بیان کرد: در طرح جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری، به مواردی مانند تقویت و احیای بافت هویتی به‌صورت دائم، گسترش لکه‌های هویتی و جمعیتی، اقامت ارزان در اطراف حرم و کاهش بلندمرتبه‌سازی در حرم پرداخته شده است و باید مطابق با این مدل کار را پیش ببریم.

کد خبر 733241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.