حمایت از ۴۳ هزار دانش‌آموز و دانشجوی اصفهانی / احداث بیش از ۹۴۱ واحد مسکونی برای مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به حمایت از ۴۳ هزار دانش‌آموز و دانشجوی اصفهانی گفت: در سال گذشته ۱۰۰۴ واحد مسکن روستایی تحویل مددجویان کمیته امداد شد و سال جاری نیز بیش از ۹۴۱ واحد خریداری و احداث شده است که البته تناسبی با نیاز ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کریم زارع امروز _دوشنبه چهاردهم اسفند_ در نشست خبری کمیته امداد استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین سلامت و پایداری متعلق به مشاغل کمیته امداد است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۱,۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در قالب محورهای کاریابی، هدایت شغلی و راهبری شغلی جذب شده است که رکوردی جدید است و از تلاش و دغدغه همراهان این نهاد خبر می‌دهد.

وی با تاکید بر فعالیت این نهاد در راستای ایجاد شغل و استقلال خانواده‌ها افزود: یکی از دغدغه‌های مهم این نهاد، توجه به مباحث فرهنگی و آموزشی است و در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز و ۳ هزار دانشجو تحت پوشش این نهاد قرار دارند که اعتقاد داریم در صورتی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود، این افراد می‌توانند خود و خانواده خود را از مشکلات و تبعات فقر رها کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان تصریح کرد: سعی بر این بوده است که در زمینه‌های مختلف خدماتی از جمله تأمین هزینه‌های تحصیلی در حد وسع در قالب پرداخت کمک‌هزینه یا تأمین لوازم تحصیلی انجام شود که اقدامی بزرگ به‌شمار می‌رود، همچنین سعی بر این است که درصد قابل توجهی از هزینه‌های تحصیلی دانشجویان بر اساس مقاطع و رشته تحصیلی تأمین شود.

زارع ادامه داد: اقدامات انجام شده در میل و رغبت افراد برای تحصیل در رشته‌های مهم تأثیرگذار بوده است و شاهد سهم قابل توجهی برابر با پذیرفته شدن ۷۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و کسب رتبه‌های کمتر از هزار توسط ۱۵ مددجوی تحت حمایت هستیم.

وی گفت: دانش‌آموزان در سن کنکور شناسایی و تحت نظر مشاوران این نهاد از حمایت‌های مشاوره‌ای به بهره‌مند می‌شوند، در حال حاضر از میان ۴۳ هزار دانش‌آموز و دانشجوی تحت پوشش این نهاد، بیش از ۱۶۰۰ نخبه در زمینه‌هایی مختلف شناسایی و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به اینکه حمایت‌های مذکور به شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش کمک بسیاری می‌کند، اضافه کرد: اقدامات ویژه‌ای در خصوص بارگذاری اردوها صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اعزام بیش از ۲ هزار نفر به مشهد مقدس و کمک به تشرف بیش از ۸ هزار نفر به مراسم اربعین در سال جاری اشاره کرد.

زارع افزود: اعتقاد بر این است که برنامه‌های مد نظر در خصوص مباحث فرهنگی، آموزشی و تربیتی سهم مؤثری در ایجاد نشاط، شکوفایی استعدادها و رفع دغدغه‌ها دارد و در ارتقای وضعیت ذهنی و توکل و تحمل مشکلات بسیار حائز اهمیت است.

پرداخت حدود ۱۶۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به مددجویان کمیته امداد

وی تصریح کرد: سعی بر این بوده است که با پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه در زمینه‌های مختلف شامل کارگشایی، ودیعه مسکن و اشتغال، خانواده‌ها را به سمتی ببریم که خدمات معوض جایگزین خدمات بلاعوض شوند که این اقدامات برای حفظ کرامت خانواده‌ها و اثربخشی حمایت‌های انجام شده و تأثیر ویژه‌ای داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به فعالیت صندوق ولایت زیر نظر بانک مرکزی ادامه داد: وام‌های این صندوق قرض‌الحسنه است و تا سقف ۲۰ میلیون تومان کارمزدی دریافت نمی‌شود، سال جاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط این صندوق پرداخت شده است.

زارع با اشاره به پرداخت حدود ۱۶۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به مددجویان کمیته امداد گفت: این عدد حائز اهمیت است، اما تاکید بر این است که پرداختی‌ها و حمایت‌های انجام شده با نیاز مددجویان تناسب ندارد؛ اجاره مسکن سالانه رشد تصاعدی دارد و از توان این نهاد خارج است که تمام نیاز خانواده‌های تحت پوشش رفع شود.

وی با اشاره به اولویت‌بندی و سطح‌بندی خانواده‌ها برای حمایت از آن‌ها در حد وسع با هدف کاهش فشار و مشکلات اضافه کرد: هزینه‌هایی تحت عنوان اجاره مسکن با سرانه حدود یک میلیون تومان به بعضی خانواده‌ها پرداخت می‌شود و از دیگر حمایت‌های انجام شده، می‌توان به فعالیت در حوزه مسکن و ساختمان به دو شکل ساخت و تعمیرات اشاره کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان افزود: با توجه به هزینه‌های سنگین تأمین مسکن در شهرهای بزرگ، عمده خدمات ساخت مسکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است، طی سال گذشته ۱۰۰۴ واحد مسکن روستایی تحویل مددجویان کمیته امداد شد و سال جاری نیز بیش از ۹۴۱ واحد خریداری و احداث شده است که البته تناسبی با نیاز ندارد.

زارع تصریح کرد: عمده مشکل موجود در خصوص مسکن مددجویان، در شهرهای بزرگ است که سعی شده در این شهرها از طریق ودیعه مسکن و اجاره به مددجویان کمک شود، در سال جاری حدود ۲۰۱۴ واحد با اعتباری حدود ۲۰ میلیارد تومان تحت تعمیر قرار گرفته است.

وی با اشاره به داشتن تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن، بسیج سازندگی، گروه‌های جهادی و بسیج مستضعفین ادامه داد: با تفاهم‌نامه‌های موجود، لوازم و ابزار لازم نیز برای ساخت ساختمان‌های ۶۰ تا ۷۵ متری با قابلیت توسعه در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ساخته می‌شود و این موضوع به تثبیت و تداوم سکونت خانواده‌ها در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت افراد به شهرها جلوگیری می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان اشاره به اینکه با این اقدامات شاهد مهاجرت معکوس افرادی نیز مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان بوده‌ایم، گفت: اقدامات انجام شده توسط این نهاد با مشارکت خیران و دستگاه‌های همسو انجام شده است و با توجه به شفافیتی که در فعالیت‌های این نهاد وجود دارد، شاهد اعتماد بسیار خوبی به کمیته امداد هستیم و از مصادیق آن می‌توان به حمایت ۱۱۰ هزار حامی از فرزندان تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد.

زارع اضافه کرد: استان اصفهان استانی پررونق در زمینه خیر و احسان و همواره در این مسیر پیشتاز بوده است، خیران و نیکوکاران هیچ‌گاه این نهاد را در مسیر همراهی و حمایت از محرومان و نیازمندان تنها نگذاشته‌اند، تلاش بر این بوده است که خیر و احسان مردمی شود، در خصوص سیاست‌گذاری‌ها و پشتیبانی‌ها ورود کرده‌ایم و تمرکز بر تشکیل مراکز نیکوکاری و مردمی است.

وی افزود: در مراکز نیکوکاری افراد معتمد محلات سامان‌دهی می‌شوند و با استفاده از ظرفیت‌های مناطق خود، به رفع دغدغه‌ها و مشکلات کمک می‌کنند، بیش از ۵۵ درصد خدمات و منابع کمیته امداد استان از مراکز نیکوکاری تأمین و جذب می‌شود و در این مسیر سعی شده است با خود مردم در راستای رفع دغدغه‌ها هم افزایی صورت گیرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به رشد مناسب صدقات در خصوص ایتام محسنین به برکت حضور و اعتماد مردم تصریح کرد: در سال جاری شاهد رشد ۴۵ درصدی در تمام سرفصل‌های مشارکتی بوده و سعی در تأمین حداقلی نیازهای مردمی داشته باشیم که می‌خواهند آبرومند زندگی کنند، داشته‌ایم.

زارع ادامه داد: کمیته امداد واسطه‌ای بین مردم و خیران است تا حمایت‌های خیران با حفظ کرامت به دست نیازمندان آن برسد و در این مسیر جنبه‌های مختلف مد نظر قرار می‌گیرد؛ کمیته امداد در اقدامات خود کلیت خانواده را در نظر می‌گیرد و از میان آن صیانت می‌کند، از همین رو بیشتر به ایجاد مشاغل خانگی به خصوص برای زنان سرپرست خانوار روی آورده است.

وی گفت: خانواده‌ها در مسائل مرتبط با خود مشارکت داده و با این اقدام احیا می‌شوند، همچنین کمک می‌کنند مشکل ایجاد شده را خود رفع کنند و به چرخه معمول زندگی بازگردند؛ کمیته امداد نهادی است که هیچ چیز پنهانی ندارد و تمام هزینه‌های اجرایی آن از حاکمیت تأمین می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به اینکه کمیته امداد یکی از سالم‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین نهاد کشوری است، اضافه کرد: خانواده‌های بسیاری در ایام پایانی سال چشم انتظار هستند و با پیش رو بودن ماه رمضان نیز همانند گذشته انتظار می‌رود خیران و نیکوکاران در خصوص خدمت‌رسانی به خصوص نیازمندان به ویژه ایتام و محسنین کمک کار باشند.

زارع افزود: علاوه بر روش‌های جذب کمک سنتی، تمرکز بیشتری بر جذب کمک از طریق ظرفیت‌های مجازی داشته‌ایم که در این مسیر نیز توفیقات خوبی حاصل شده است و تمام منابع جذب شده توسط خیران متناسب با خواست و دغدغه خود آنها به دست نیازمندان می‌رسد، کمک‌های مردمی کشور به هیچ کشور دیگری اختصاص نمی‌یابد و کمک‌های مردمی استان اصفهان نیز به استان دیگری ارسال نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مشاوره‌ها و، نظارت‌ها و حمایت‌های این نهاد به منظور کمک به پایداری مشاغل و تعریف ما از پایداری شغلی، حداقل حقوق اداره کار است و در صورتی که فردی به این درآمد برسد و درآمد او ثباتی نسبی داشته باشد، به تدریج حمایت‌های این نهاد از او کمتر و قطع می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به پالایش و نظارت بر مراکز نیکوکاری و لغو ۵۰ مرکز ادامه داد: در سال جاری، ۸۶۳۰ خانواده با توجه به رسیدن به درآمد پایدار و گاهی کارآفرینی، از حمایت خارج شدند، مشاغل در دوره‌ای پنج ساله رصد می‌شوند و با مشاوره و گام‌های تکمیلی در صورتی که این مشاغل در معرض آسیب باشند، از آنها حمایت مناسب صورت می‌گیرد.

زارع با بیان اینکه زیاد بودن اعتبارات کمیته امداد نشان از همراهی بانک‌ها دارد، گفت: ۱۱ ماه سال جاری، درآمد صندوق‌های صدقات استان برابر با ۶۰ میلیارد تومان بوده است و این در صورتی است که مستمری پرداختی به مددجویان در طول یک ماه، بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود و با درآمد صندوق‌های صدقات تنها می‌توان نیمی از مستمری‌ها را پرداخت کرد.

کد خبر 733174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.