آورده آبی بارش‌های اخیر در کشور ۲۰ میلیارد متر مکعب بوده است

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: آورده آبی بارش‌های اخیر در مجموع در کشور ۲۰ میلیارد متر مکعب بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، مهدی دانشگر پیش از ظهر امروز _یکشنبه سیزدهم اسفند_ در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اظهار کرد: این بارش‌ها شاید ما را به اشتباه بیندازد که مشکل کمبود آب حل شده است و از بحران عبور کرده‌ایم اما به هیچ وجه این طور نیست.

وی افزود: شرایط آبی و اقلیمی در دنیا بر اساس گزارشات مستند در واحدهای مربوطه در سازمان ملل به همه دنیا منعکس شده و تغییر اقلیم موضوع به اثبات رسیده‌ای است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه این مهم در کشور ما بیشتر حائز اهمیت است و ما باید برای تغییر اقلیم آمادگی داشته باشیم تصریح کرد: آورده آبی بارش‌های اخیر در مجموع در کشور ۲۰ میلیارد متر مکعب بوده است.

دانشگر اضافه کرد: آورده آب از بارش‌ها بستگی به چگالی برف و برودت هوا و اینکه آیا بر اساس گرما تبخیر می‌شود یا به وسیله بارندگی این برف‌ها آب می‌شود، در کشور متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در مدیریت منابع آبی و تأمین آب، شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و تأمین و توزیع برق در هم تنیده و جدایی ناپذیر هستند.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: تاکنون بارش‌ها در کشور، ۲۵ درصد نسبت به نرمال افت داشته و در سه سال آبی، کشور با افت ۱۴، ۱۸ و ۳۷ درصدی نسبت به نرمال روبرو بوده است.

دانشگر تاکید کرد: ورودی آب‌ها از سدها با افت ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است و در این مدت ۳۵ درصد نسبت به متوسط پنج ساله افت داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در استان مرکزی متوسط بارش ۲۷۰ میلیمتر است که کاهش جدی داشته و در سه سال اخیر ۲۶ درصد ،۱۹ و ۱۸ درصد را شاهد بودیم و رکورد خشک‌ترین سال‌های خود را به ثبت رسانده است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در مدیریت منابع آبی کشور از منظر وزارت نیرو به لحاظ علمی و برگرفته از تکنولوژی‌های روز دنیا هر چه لازم بوده از جمله مدیریت توأمان آب و برق، و انتقال آب از دریا را انجام داده‌ایم و مواردی همچون آب‌های ژرف، استفاده از پساب و … به درستی دنبال می‌شود.

دانشگر با بیان اینکه مجموعه وزارت نیرو از کارشناسان قوی برخوردار است، افزود: همه اینها اگر انجام شود و نتیجه خوبی را بگیریم و در مقابلش خوب مصرف نکنیم وضع همین است چرا که ما وارد چهارمین سال خشکسالی شدیم و آمار بارش در ۸۶ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه شاه کلید عبور از شرایط حاضر مدیریت مصرف است، اظهار کرد: در مدیریت مصرف باید اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد و تا زمانی که استفاده آب در کشور ۲۵۰ لیتر در روز است وضعیت به همین شکل است و در همه حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شرب نیازمند مدیریت هستیم.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: اقدام اخیر وزارت نیرو تأمین آب صنایع از پساب به عنوان یک منبع تأمین آب پایدار است.

دانشگر تصریح کرد: ما از مسؤلین در خواست می‌کنیم در کنار آب، موضوع فرهنگی را تبیین کنند و در کنار ما باشند تا به این واسطه کار به درستی انجام شود.

وی ادامه داد: حساسیت آب در کشور بالاست و تمام دستگاه‌ها در این امر خدمت رسان هستند و صنعت آب و برق به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی است.

کد خبر 732998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.