با تأمین اعتبار، کار بازسازی واحدهای خسارت‌دیده از سیل آغاز خواهد شد

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سفر به چابهار گفت: تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان واحدهای خسارت دیده ساخته شود تا مردم بتوانند در منازل خود اسکان داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط‌عمومی بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد در جلسه شب گذشته ستاد مدیریت بحران شهرستان چابهار به ریاست وزیر کشور اظهار کرد: بنیاد مسکن در بازسازی تجربیات فراوانی در سیل دارد و هم‌زمان با وقوع سیل اقدام به برآورد خسارات کرده است.

مصطفی بیک‌مداح، مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با اشاره به مشارکت فعال ماشین‌آلات عمرانی بنیاد مسکن استان در ساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت‌دیده از بارندگی در چابهار، دشتیاری، نیکشهر و قصرقند، اظهار کرد: هم‌اکنون تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن استان در مناطق سیل‌زده حضور دارند و تا کنون ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده و ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: اقدامات پیشگیرانه بنیاد مسکن استان و احداث دایک و سد حفاظتی در برابر سیل در برخی از روستاها از جمله عارف‌آباد، نوبندیان و کلانی در سال ۱۴۰۰، در بارندگی اخیر، مانع پیشروی سیلاب در این روستاها شده است که نشان از اهمیت توجه به توسعه و ساخت سیل‌بندهای مناسب در جنوب استان است.

وی ادامه داد: پست بودن مناطق جنوب استان و هم‌ترازی با سطح دریا، ریسک وقوع سیل در این مناطق را با هر بارندگی به شدت افزایش داده است و تعریف کدهای ارتفاعی متناسب با این شرایط را برای ساخت و سازهای روستایی ضروری ساخته است.

بیک‌مداح اضافه کرد: سال گذشته اعتبارات مناسب را در برای بهسازی و ایمن سازی ۷۰ هوتک در جنوب استان جذب کردیم.

وی افزود: سازمان‌دهی و مدیریت این هوتک‌ها به عنوان ابزار ذخیره آب در مقیاس عظیم و برنامه‌ریزی برای هدایت مناسب آب‌های سطحی و بارش‌ها به هوتک‌ها، ضمن جلوگیری از هدررفت بارش، امکان هدایت سیلاب را به صورت بهینه میسر می‌سازد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن استان در بهسازی گرگروک‌های حادث شده از سیل سال ۹۸ و تجربه موفق روستاهای غلام‌محمد بازار و بل شمل گفت: بارندگی اخیر به پیشرفت فرایند فرسایش خندقی در دشتیاری منجر شده است.

وی مطالعات مکانیک خاک در این مناطق توسط پژوهشکده سوانح طبیعی کشور را بسیار بااهمیت دانست و خاطرنشان کرد: این مطالعات باید پیش‌نیاز هر اقدام عمرانی در جنوب استان باشد.

کد خبر 732866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.