افزایش همکاری دو و چندجانبه برای حل مشکلات محیط زیستی منطقه و جهان 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با وزرای محیط زیست کشورهای جهان به افزایش همکاری دو و چندجانبه برای حل مشکلات و معضلات محیط زیست منطقه و جهان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه در دومین روز از سفر خود به نایروبی پایتخت کشور کنیا و سخنرانی در ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA ۶) با اینگر اندرسون، دبیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد.

معاون رئیس جمهور با وزرای محیط زیست مالزی، چین، عربستان، قطر، آذربایجان، ترکیه و کنیا دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدارها به افزایش همکاری دو و چندجانبه برای حل مشکلات و معضلات محیط زیست منطقه و جهان تاکید شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار نیز که به همراه علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای شرکت در ششمین مجمع جهانی محیط زیست به کنیا سفر کرده است، افزود: ۱۹ قطعنامه در UNIA۶ پیشنهاد شده بود که یکی از آنها در مورد گردو غبار بود و توسط جمهوری اسلامی ایران ارائه شده بود.

علی‌محمد طهماسبی اظهار داشت: متعاقب برگزاری اجلاس منطقه‌ای در سال قبل در تهران در خصوص گردو غبار و کنفرانس بین المللی شهریور ماه امسال، برنامه‌ریزی‌های لازم برای یک روند رو به جلو جهت همسوسازی کشورها در مقابله با گردو غبار را شروع کردیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار تاکید کرد: در این مورد یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه کردیم و بعد کنفرانس تهران را داشتیم که یک بیانیه‌ای در آن به امضا کشورهای منطقه رسید و مفاد آن قطعنامه را به مجمع محیط زیست ملل متحد در نایروبی ارسال کردیم که بعد از بررسی دو هفته‌ای این قطعنامه در این مجمع بین المللی مطرح شد.

طهماسبی گفت: اگر این قطعنامه تصویب شود کشورها را دور هم جمع می‌کنیم و اهدافی که در این قطعنامه مطرح شده است را پیش می‌بریم.

این اجلاس که از هفتم اسفند ۱۴۰۲ در نایروبی کنیا آغاز شد، قصد دارد تا ۱۹ پیش‌نویس قطعنامه و دو پیش‌نویس تصمیم‌گیری که پیش از این توسط کمیته باز نمایندگان دائمی (OECPR) تصویب و ارسال شده بود را بررسی کند. همچنین بخش بلندپایه این نشست با مشارکت و حضور سران و وزرای محیط زیست بیش از ۱۸۰ کشور در تاریخ‌های ١٠ تا ١١ اسفند برگزار می‌شود.

این اجلاس که در آن اعضای برنامه محیط زیست ملل متحد با نام اختصاری (UNEP) حضور دارند امسال با حضور بیش از ١٨٠ کشور در نایروبی برگزار می‌شود.

برنامه محیط زیست ملل متحد نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است که فعالیت‌های زیست محیطی اعضای خود را هماهنگ کرده، در توسعه کشورها در اجرای دقیق سیاست‌ها و تشویق‌های گسترش قابل تحمل مؤثر بر طبیعت از میان شیوه‌های دقیق محیطی مساعدت می‌کند.

این انجمن در نتیجه کنفرانس سازمان ملل بر روی محیط انسان در سال ۱۹۷۳ پایه گذاری شد و اداره مرکزی آن در نایروبی، کنیا قرار دارد. بر اساس اعلامیه محیط زیست بشر (بیانیه اصولی) که در ژوئن ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس جهانی محیط زیست انسان در استکهلم رسیده است.

حفظ محیط زیست بشر و تضمین حقوق بشر برای برخورداری از محیط زیست سالم و تشویق و ترغیب فعالیت‌های زیست محیطی در سطوح بین المللی و منطقه‌ای و توسعه قوانین و معاهدات بین‌المللی به منظور کنترل آلودگی و تخریب محیط زیست ناشی از فعالیت‌های بشری از اهداف برنامه است.

کد خبر 732333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.