تعطیلی احتمالی شنبه تا عصر امروز اعلام می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: در بعضی شهرستان‌های بزرگ مثل اصفهان و کاشان یا مکان‌هایی که تعداد کاندیداها زیاد است و شمارش طول می‌کشد پیش‌بینی کردیم که اگر همان شب شمارش آرا تمام نشد، ادارات یا مدارسی که شعبه اخذ رای در آن‌ها مستقر است را تعطیل کنیم که خبر آن عصر اطلاع رسانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا جان‌نثاری امروز _جمعه یازدهم اسفند_ در نشست خبری ستاد انتخابات استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از زحمات یک‌ساله امروز یک جشن سیاسی در کشور برقرار است و انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره خبرگان از هشت صبح در کمال امنیت در کشور و به خصوص در استان اصفهان در حال اجرا است.

وی افزود: در ساعات اولیه با توجه به بارش‌های اخیر در بعضی از جاده‌های روستایی با یخبندان مواجه شدیم و به همین علت بردن صندوق‌های سیار در مناطق صعب‌العبور مشکلاتی داشت، اما مشکلات به سرعت رفع شد و در حال حاضر رأی‌گیری در تمام ۳۱۶۱ شعبه استان در حال انجام است و موردی را نداشتیم که به اصل رأی‌گیری صدمه‌ای وارد کرده باشد، از این رو امیدوار هستیم این روند تا انتها ادامه پیدا کند تا انتخاباتی باشکوه، دقیق و قانونی را داشته باشیم.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان ادامه داد: مطابق فرایند قانونی همه دستگاه‌ها از قبل در شعبه نصب نیست و یک تا دو ساعت قبل از رأی گیری از مخازن خارج می‌شود تا به شعبه برسد، در این زمینه ممکن است حوادثی رخ دهد، به طور مثال ممکن است خودرویی که صندوق را می‌برد خراب شود یا سرعت لازم را نداشته باشد.

وی بیان کرد: تعداد اندکی از دستگاه‌های احراز هویت در قبول کد و رمز در دقایق اولیه مشکلاتی داشتند که به سرعت رفع شد، البته این مشکلات در بخش فنی رخ می‌دهد، علاوه بر این به‌خاطر اینکه این دستگاه‌ها از ماه‌های قبل در انبار نگهداری می‌شود و پلمب است و اجازه باز کردن را نداریم، برای مثال گاهی باتری ممکن است جواب ندهد و از لحاظ فنی مشکلاتی ایجاد شود. مشکلات استان اصفهان نیز در زمینه فنی از نرم‌افزار بیشتر نبود و بطور کلی ما کمتر از یکی دو درصد مشکلاتی داشتیم که با پیگیری‌ها رفع شد.

جان‌نثاری تصریح کرد: هم هیئت نظارت و هم هیئت‌های اجرایی باید به دستگاه‌ها رمز دهند و همه دستگاه‌ها در اختیار وزارت کشور نیست، اما دستگاه در اختیار فرمانداری و هیئت اجرایی است که کد و رمز مخصوص به خود را دارد و ممکن است در هرکدام چند صدم درصد اشکالی پیش بیاید؛ بیش از ۳۰۰۰ شعبه داریم که در حال حاضر همه فعال هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان مناطق صعب‌العبور فقط در فریدون شهر و بعضی از شهرستان‌های غربی داریم و بقیه مناطق به خودی خود صعب‌العبور نیستند، اما با بارندگی‌های غیرقابل پیش‌بینی اخیر که به صورت برف بود و حتی خود مردم می‌گویند سال‌ها بود چنین بارشی نداشتیم، در مناطقی مانند کاشان و خور و بیابانک بعضی از راه‌های روستایی دچار مشکل شد، همچنین در تعدادی از شهرستان‌ها مانند نائین، نطنز و کاشان مشکل داشتیم.

وی افزود: در بخش‌های غربی از جمله در فریدون شهر و چادگان نیز مشکلاتی بود، اما با تدابیری که اندیشیده شد تمام امکانات را به کار گرفتیم و به کمک راه و شهرسازی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی در حال حاضر هیچ راه مسدودی وجود ندارد، البته پیش‌بینی این را هم کرده بودیم که اگر نشد با بالگرد صندوق را به روستاهای پشت کوه فریدون شهر یا مناطق دیگر برسانیم که در این یک مورد صندوق با بالگرد ارسال شد.

بیشتر از میزان واجدان برگه تعرفه آماده شده است

جان‌نثاری تصریح کرد: برگه تعرفه بر اساس میزان افراد واجد شرایط و حتی به میزان ۱۵ درصد بیشتر چاپ شده و در اختیار شعب قرار گرفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص تدابیر امنیتی اتخاذ شده برای انتخابات عنوان کرد: به تازگی تهدیداتی را متصور بودیم بعد از حادثه کرمان دشمن تلاش می‌کند که آرامش مردم را برهم بزند و ناامنی ایجاد کند، قاعدتاً ما که امن‌ترین کشور هستیم اجازه نمی‌دهیم امنیت مردم‌مان تحت شعاع قرار بگیرد و برای تأمین امنیت مردم ممکن است در مقاطعی مانند ۲۲ بهمن، تدابیر سختگیرانه‌تری را به کار بگیریم، برای انتخابات هم مطابق معمول انتخابات‌ها تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کردیم.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان خاطرنشان کرد: به طور معمول طبق قانون، انتخابات باید در ۱۰ ساعت انجام شود مگر اینکه رأی دهندگانی باشند که نتوانسته باشند رأی دهند و تجربه نشان داده انتخابات در چند مرحله تمدید می‌شود، این بار نیز پیش‌بینی می‌شود علیرغم توصیه به مردم که رأی خود را به ساعات پایانی موکول نکنند، افرادی نتوانند در ساعات اولیه رأی دهند و انتخابات تمدید شود که خبر آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی در خصوص تعطیلی روز شنبه بیان کرد: در بعضی شهرستان‌های بزرگ مثل اصفهان و کاشان یا جاهایی که تعداد کاندیداها زیاد است و شمارش طول می‌کشد پیش‌بینی کردیم که اگر همان شب شمارش آرا تمام نشد، ادارات یا مدارسی که شعبه اخذ رأی در آن‌ها مستقر است را تعطیل می‌کنیم که خبر آن بعدازظهر اطلاع رسانی می‌شود.

جان‌نثاری با بیان اینکه متناسب با تعداد کاندیداها و وسعت شهرستان‌ها، نتیجه انتخابات شهرستان‌های با جمعیت کمتر تا شنبه اعلام می‌شود، اما در مورد کلان شهر اصفهان بعید است، گفت: اگرچه تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما باید توجه داشت که در این دوره بیش از دو برابر یعنی ۱۱۲ درصد بیش از دوره قبل کاندید داریم و همین مسئله شمارش آرا را دشوارتر می‌کند، البته نیروهای کافی حضور دارند، اما به دلیل شمارش دستی، زمان بر خواهد بود.

تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف نداشته‌ایم

وی افزود: گزارشی مبنی بر تخلف مربوط به تأثیر در انتخابات را نداشتیم، اگرچه شایعاتی مطرح می‌شود که افرادی هستند که فرد را برای رأی دادن به کاندیدی مجاب می‌کنند، اما گزارش مستندی از تخلف نداشته‌ایم.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: مشارکت دو وجه دارد، یکی وظیفه اداری ماست و یکی اعتقادات خودمان است، به عنوان مجری موظفیم بر اساس قانون انتخابات را برنامه‌ریزی کنیم که از یک‌سال قبل این مهم انجام شده، اما اینکه چقدر ثبت نام می‌کنند مشخص نیست. مردم در این مدت زمان نشان دادند که در هیچ صحنه‌ای نظام و انقلاب را تنها نمی‌گذارند و به وظیفه خود عمل می‌کنند، این بار نیز که رهبر معظم انقلاب، علما، دانشگاهیان و اقشار مختلف دعوت به حضور کردند اعتقاد داریم که مردم فهیم ما می‌دانند شرکت در انتخابات مشتی در دهان دشمن است.

جان‌نثاری ادامه داد: بالاخره همه دنیا بر اساس شواهدی متوجه می‌شوند که شرایط سیاسی یک جامعه چطور است، وقتی در اغتشاشات گذشته قوی‌ترین راهپیمایی ۱۳ آبان را داشتیم و وقتی شاهد بودیم ۲۲ بهمن سال گذشته و امسال نیز راهپیمایی با شکوه برگزار شد، دلیلی ندارد کسی در مورد مشارکت مردم مأیوس باشد، از این رو به خدا و قدرت مردم اعتقاد داریم.

وی اظهار کرد: حوزه‌های انتخابی ما در استان به دو شکل تک نماینده‌ای و چند نماینده‌ای است. در شعب تک نماینده‌ای، هر نامزد می‌تواند یک نماینده داشته باشند و در اصفهان در هر پنج شعبه یک ناظر از نامزدها وجود دارد.

به دلیل شلوغی شعب درخواست دستگاه احراز هویت اضافه داشته‌ایم

مهدی سلیمانی، دبیر ستاد انتخابات استان نیز اظهار کرد: در بعضی از شعب ثابت درخواست شده بود که به دلیل استقبال مردم دستگاه احراز هویت اضافه کنیم، اما به دلیل منع قانونی برای این کار، تدبیر ما ارسال شعب سیار بوده است.

وی افزود: همین فضا نشان می‌دهد که با مشارکت خوب مردم مواجه هستیم و در شهرستان‌هایی که گرایش‌های محلی و قومی وجود دارد، میزان مشارکت بیشتر است و درخواست‌ها مربوط به همان مناطق است.

کد خبر 732200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.