پلنگ ایرانی در اکثر مناطق چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: اکثر مناطق استان گونه پلنگ ایرانی وجود دارد، اما تعداد آن در دسترس نیست که نیازمند کار جدی و تجهیزات لازم است.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به مشاهده پلنگ در منطقه حفاظت شده سبزه کوه چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: مشاهده پلنگ و ثبت تصاویر آن در شرایط مه آلود اتفاق افتاد و این نخستین باری نیست که این گونه جانوری در این منطقه مشاهده می‌شود سال گذشته نیز برای اولین بار با دوربین تله‌ای از این گونه عکس‌برداری شده بود.

پلنگ ایرانی در اکثر مناطق چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد

وی عنوان کرد: در اکثر مناطق استان گونه پلنگ ایرانی وجود دارد، اما تعداد آن در دسترس نیست که نیازمند کار جدی و تجهیزات لازم است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان افزود: از سال گذشته تاکنون تعداد زیادی دوربین تله‌ای خریداری شده و افراد متخصص این گونه جانوری دعوت به کار شدند همچنین چندین کارگاه آموزشی ویژه پلنگ ایرانی برگزار شده است.

یوسف‌پور تصریح کرد: برنامه عملی برای گونه پلنگ تعریف شده است که سازمان برنامه و بودجه هم اعتباراتی در این خصوص تخصیص داده است.

وی بیان کرد: سازمان محیط زیست استان علاوه بر پایش تعداد پلنگ‌ها در استان برنامه‌های آموزشی خاصی برای جوامع محلی که گونه پلنگ حضور دارد در دستور کار دارد و از بهار سال آینده این آموزش‌ها به صورت جدی آغاز خواهند شد.

سعید یوسف پور خاطرنشان کرد: گونه پلنگ ایرانی در رأس هرم غذایی قرار دارد و غذایی اصلی آن پستانداران وحشی هستند این گونه حیات وحش یکی از جانوران در معرض انقراض محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آسیب پذیری زیستگاه‌های این جانور یکی از چالش‌های بقا این جانور است حفاظت از طعمه پلنگ و زیستگاه‌های آن می‌تواند به بقا آن کمک کند.

به گزارش ایمنا، منطقه حفاظت‌شده سبزه‌کوه یکی از مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که در چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد، این منطقه حفاظت‌شده با وسعت ۵۴۲۰۰ هکتار در مجاورت منطقه حفاظت شده هلن در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد و در محدوده جغرافیایی شهرستان‌های بروجن، لردگان و دهستان مشایخ شهرستان کیار قرار دارد.

کد خبر 732053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.