چای سبز برای لاغری مفید است؟ + خواص چای سبز

چای سبز یک نوع چای از برگ‌های گیاه Camellia sinensis است که طی یک فرآیند خاص، اکسیده شدن برگ‌ها را کاهش می‌دهد و رنگ سبز زنده، طعم خنک و خواص آنتی‌اکسیدانی چای را به خوبی حفظ می‌کند؛خاصیت چای سبز برای سلامتی بسیار است که افزایش انرژی، کاهش وزن و پیشگیری از بیماری‌ها تنها بعضی از این فواید هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چای سبز یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌های سالم در جهان به شمار می‌رود؛ این چای حاوی ترکیبی به نام کاتچین است که فواید ثابت شده‌ای برای سلامتی بدن دارد، بیشتر این چای مفید را به فوایدی می‌شناسیم که در کاهش وزن و چربی‌سوزی دارد، اما خواص چای سبز به این‌ها محدود نمی‌شود.

چای سبز یک نوشیدنی بدون چربی، کربوهیدرات یا پروتئین است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند، همچنین بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که عصاره چای سبز می‌تواند باعث کاهش وزن، تنظیم قند خون، پیشگیری از بیماری‌ها، حفظ سلامت پوست و کبد، کاهش سطح چربی خون، تنظیم فشار خون و بهبود سلامت مغز شود.

چای سبز گونه‌ای از چای است که فرایند اکسیده شدن معمول را نگذرانده، تولید این چای از چین آغاز شده، اما تولید آن به دیگر کشورهای شرق آسیا نیز سرایت کرده است و یکی از مفیدترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی به شمار می‌رود که حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است.

چای سبز با چای سیاه چه تفاوتی دارد؟

چای سیاه و چای سبز خواص مشابهی دارند، البته ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آنها با هم متفاوت است و ممکن است تأثیرات مفید متفاوتی روی عملکرد عروق داشته باشند، اکثر تحقیقات تاکید کرده‌اند که چای سبز تأثیرات آنتی‌اکسیدانی قوی‌تری نسبت به چای سیاه دارد.

هر دو نوع چای کافئین دارند، اما کافئین موجود در چای سیاه بیشتر است و همین موضوع چای سبز را برای افرادی که به محرک‌هایی مثل کافئین حساسیت دارند، به انتخابی بهتر تبدیل می‌کند، از طرف دیگر چای سبز دارای میزان بیشتری از آمینو اسید L-Theanine است که تأثیرات آرام بخشی دارد و کافئین را خنثی می‌کند.

اگر مانند تأثیر قهوه به دنبال یک جرقه کافئین هستید، چای سیاه گزینه بهتری نسبت به چای سبز است؛ به یاد داشته باشید که هر دو این چای‌ها دارای تانن (Tanin) هستند که در فارسی به آن «گسه» گفته می‌شود، تانن می‌تواند جذب مواد معدنی را کاهش دهد و در صورت مصرف زیاد، معده را تحریک و باعث تهوع و استفراغ شود، همچنین بهتر است چای را با فاصله نسبت به وعده‌های غذایی نوشید.

چای سبز برای لاغری مفید است؟ + خواص چای سبز

طبع چای سبز

انواع چای سبز و طبع آن

  • چای سبز چینی
  • چای سبز ژاپنی
  • سنچا
  • گیوکورو
  • کابوشچا
  • ماچا
  • گنفایچا
  • هوجیچا

طبع چای سبز، سرد و خشک است؛ به همین دلیل هنگام دم کردن آن از دارچین، زیره، هل، گل محمدی، نبات، نعناع یا عسل استفاده می‌کنند تا طبع متعادلی به دست بیاید، مصرف خرما و کشمش نیز به خنثی کردن سردی آن کمک می‌کند.

مهم‌ترین خواص چای سبز

چای سبز در سال‌های اخیر به عنوان یک نوشیدنی سالم و مقوی در سراسر جهان مصرف می‌شود و دارای چنین خواص مهمی است؛ این چای به بهبود عملکرد مغز و به کالری‌سوزی کمک، از بدن در برابر سرطان محافظت و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

چای سبز یک نوشیدنی آبرسان است، خطر بیماری قلبی و بوی بد دهان را کاهش می‌دهد، از دیابت پیشگیری و به کاهش وزن کمک می‌کند، همچنین خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد و برای سلامت پوست مفید است، این چای ممکن است در عملکرد ورزشی و ریکاوری بدن مفید باشد، باعث بهبود بیماری‌های معده می‌شود، به کنترل غلظت خون کمک و سلامت ریه را تأمین می‌کند.

چای سبز برای لاغری مفید است؟ + خواص چای سبز

ارزش غذایی چای سبز

برخی از موارد ارزش غذایی چای سبز عبارتند از:

۱. پلی‌فنل‌ها (Flavonoids): آنتی‌اکسیدان‌هایی که می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتی در بدن مؤثر باشند.

۲. کافئین: چای سبز کافئین مقدار کمتری نسبت به چای سیاه دارد، اما می‌تواند انرژی فراهم کند.

۳. ویتامین‌ها و مواد معدنی: حاوی ویتامین C، ویتامین B، پتاسیم، فلزات مس و منیزیم است.

۴. آمینواسیدها: این اسیدها سازنده پروتئین‌ها هستند.

مصرف معتدل چای سبز به عنوان یک بخش از رژیم غذایی ممکن است به حفظ سلامتی کلی بدن کمک کند و با این حال، توجه به تنوع و تعادل در رژیم غذایی به طور کلی مهم است، همچنین، در صورت داشتن هر گونه بیماری یا نیاز به تغذیه خاص، توصیه می‌شود با متخصص مشورت کنید تا از بروز عوارض چای سبز جلوگیری شود.

خواص چای سبز برای مو

امروزه مشخص شده است که اثر چای سبز بر روی ترشح هورمون‌ها به خصوص تستوسترون و هیدروتستوسترون، سبب ایجاد خواص چای سبز برای مو می‌شود که جلوگیری از ریزش مو و رویش موی جدید و بهبود سلامتی و کیفیت مو است.

چای سبز حاوی مقادیر بسیار زیادی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای بهداشت پوست و مو فایده دارد؛ ازاین‌رو امروزه در تمام کرم‌ها و مواد آرایشی برای حفظ سلامتی پوست از یک قسمت چای سبز در فرمولاسیون کرم‌ها، ماسک موها، شوینده‌های پوستی و مواد آرایشی استفاده می‌شود.

چای سبز علاوه بر اپیگالوکاتچین که بر ریزش موی هورمونی (آندروژنیک) اثر می‌گذارد و مانع اثر هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون بر روی موها می‌شود، دارای ترکیب دیگری به نام کویرستین است که از تولید پروتئین التهابی به نام پروستاگلاندین D2 که علت دیگری از ریزش مو است، جلوگیری می‌کند و سبب افزایش فواید چای سبز برای مو می‌شود.

همچنین چای سبز دارای مقداری کافئین است که این ماده با تحریک lGF-1 در فولیکول مو باعث افزایش رشد مو می‌شود، برای همین امروزه در بیشتر شامپوهای جلوگیری از ریزش مو و تقویتی از عصاره چای سبز استفاده می‌شود.

چنانچه مایل بودید که از چای سبز برای تقویت مو استفاده کنید، علاوه‌بر نوشیدن چای سبز، می‌توانید بعد از حمام چای سبز دم کشیده را صاف کنید و آب آن را روی تمام سطح سر و موهای خود ریخته و ماساژ دهید و بعد از یک ربع آبکشی کنید و شفافیت، پرپشتی و رشد دلخواه موها را بعد از چند ماه مصرف خواهید دید.

چای سبز برای لاغری مفید است؟ + خواص چای سبز

خواص چای سبز برای لاغری

مهم‌ترین مزیتی که برای چای سبز معرفی می‌شود، لاغری و تناسب اندام است، دلیل این امر این است که چای سبز میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد، در این چای میزان زیادی پلی فنل وجود دارد که برای تشدید سطح اکسید شدن چربی و افزایش سوخت و ساز بدن مفید است و به همین دلیل است که مصرف چای سبز به خصوص در کنار ورزش و رژیم غذایی تأثیر زیادی در کاهش وزن دارد.

پودر چای سبز که به آن ماچا گفته می‌شود، ارزش غذایی بیشتری نسبت به برگ چای سبز دارد، این پودر به دو صورت قوی و ملایم در دسترس است، نوع قوی آن از بوته‌هایی با سن ۳۰ سال به بالا تهیه شده و پودری که از بوته‌های کمتر از ۳۰ سال تهیه شود، ملایم یا اوسوچا گفته می‌شود، ترکیبات موجود در چای سبز بسیار مفید است و برای چربی سوزی استفاده می‌شوند.

افزایش میزان کافئین در بدن

بسیاری از افراد در شروع روز خود کافئین مصرف می‌کنند تا در طول روز انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های خود داشته باشند، اما این نوشیدنی‌ها می‌توانند مضراتی برای بدن داشته باشند، یکی از فواید چای سبز برای لاغری افزایش میزان کافئین است، چای سبز از نوشیدنی‌های بسیار مفیدی است که می‌تواند میزان کافئین بدن را افزایش دهد، البته میزان کافئین موجود در چای سبز از قهوه کمتر است.

کافئین یکی از بهترین و مؤثرترین مواد در چربی سوزی و بهبود عملکرد بدن است، اگر از این نوشیدنی در کنار ورزش و یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید، به راحتی به تناسب اندام می‌رسید، از چای سبز در بسیاری از مکمل‌های چربی سوز که قبل از ورزش مصرف می‌شوند، استفاده شده است.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها از جمله ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که به بدن در مقابله را رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز و عصاره آن می‌توانند در افزایش متابولیسم بدن و کاهش چربی‌ها و لاغری فرد مؤثر باشند.

چای سبز برای لاغری مفید است؟ + خواص چای سبز

حرکت سلول‌های چربی

زمانی که فرد برای لاغری و کاهش وزن ورزش می‌کند، بدن سوخت لازم را از طریق چربی‌ها دریافت می‌کند، ابتدا باید چربی درون سلول‌های چربی را تجزیه کند تا آن‌ها را بسوزاند و انرژی موردنیاز را تأمین کند، این انرژی نیز به جریان خون منتقل می‌شود و تمام مراحل گفته شده توسط هورمون‌های چربی سوز صورت می‌گیرند، چای سبز از بهترین و مفیدترین نوشیدنی‌ها برای کمک به انجام این فرآیند است.

کمک به اثرگذاری ورزش

ورزش در چربی سوزی تأثیر بسیار عالی دارد و در واقع با ورزش کردن بدن مجبور می‌شود از ذخیره چربی‌ها برای دریافت انرژی استفاده کند و از همین طریق میزان چربی سوزی بدن افزایش می‌یابد، چای سبز می‌تواند فرآیند چربی سوزی را راحت‌تر کند و از این طریق ورزش کردن نیز بسیار مؤثرتر واقع می‌شود.

افزایش متابولیسم بدن

چای سبز تأثیر فوق العاده‌ای در افزایش متابولیسم بدن دارد، همین موضوع تأثیر عالی در کاهش وزن دارد؛ متابولیسم فرآیند شیمیایی است که بدن برای زنده نگه داشتن ما طی می‌کند، در واقع تمام فعالیت‌های ما از تنفس تا تجزیه غذا به متابولیسم ارتباط دارند، زمانی که در حال کاهش وزن هستید، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است و در واقع برای انجام فعالیت‌های مختلف به انرژی نیاز دارید.

بر اساس تحقیقات انجام شده چای سبز می‌تواند به چربی‌های ناحیه شکم کمک بیشتری کند، چربی‌های بدن یکسان نیستند؛ برخی از آن‌ها که در زیر پوست قرار دارند و به آن‌ها چربی احشایی گفته می‌شود، این چربی‌ها ارتباط زیادی با بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ دارند و با کاهش این چربی‌ها به کمک چای سبز، خطر ابتلاء به این بیماری نیز کاهش می‌یابد.

کالری کم

چای سبز هیچ گونه کالری ندارد، به همین دلیل می‌توانید بدون دغدغه مصرف کالری آن را میل کنید، البته اگر عادت دارید به همراه چای خود از خرما، کشمش، قند و هر چیز شیرین کننده دیگری استفاده کنید، کالری بیشتری دریافت می‌کنید.

چای سبز برای لاغری مفید است؟ + خواص چای سبز

مضرات چای سبز برای لاغری

چای سبز در کنار تمام فواید گفته شده می‌تواند مضراتی نیز برای بدن شما به همراه داشته باشد، به همین دلیل در مصرف آن باید آگاهانه و با احتیاط اقدام کنید؛ برخی از این مضرات در ادامه ذکر شده است:

کاهش آب بدن

چای سبز می‌تواند باعث کاهش آب بدن شود، از این رو گرسنگی کاذب در شما ایجاد می‌شود؛ در این شرایط فرد باید آب زیاد بنوشد، اما اگر به خوردن غذا مشغول شود، تأثیر چای در لاغری نیز از بین می‌رود، نوشیدن آب می‌تواند این حس کاذب گرسنگی را از بین ببرد.

کاهش فشار خون

چای سبز میزان فشار خون را کاهش می‌دهد، به همین دلیل اگر دچار افت فشار خون هستید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید، همچنین در صورت مصرف داروهای کاهش فشار خون قبل از استفاده از چای سبز با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی

چای سبز با برخی از داروهای مانند داروهای رقیق کننده خون و داروهای هورمونی تداخل داشته باشد، همچنین برای افراد مبتلا به کم خونی، فشار چشم، مشکلات کبدی و کلیوی، زخم معده، اختلالات روانی، میگرن یا سردرد، زنان باردار و شیرده مناسب نیست و قبل از مصرف باید از پزشک خود مشورت و توصیه‌های لازم را دریافت کنید.

کد خبر 732039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عالی US ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    0 0
    چای سبز خواص ضد سرطانی بسیار زیادی داره و در آینده احتمالا امتحانش کنم ممنون مقاله ی خوبی بود