نمره خوبی به معرفی آثار در جاده‌ها نمی‌دهم/ معرفی ۵۴ کاروان‌سرای جهانی به مسافران

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه نمره خوبی به معرفی آثار در جاده‌ها نمی‌دهم، گفت: در طول مسیر سفر گاهی اوقات هیچ تابلویی نیست تا گردشگران را به اماکن فرهنگی تاریخی راهنمایی کند. 

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا، سید عزت‌الله ضرغامی روز _پنجشنبه دهم اسفند _ در همایش «به استقبال نوروز و ماه مبارک رمضان» که با حضور مدیران و معاونان ستادی و استانی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه تقارن دو رویداد بزرگ ملی و مذهبی نوروز و ماه مبارک رمضان هستیم هر دو معنا در هر دو رویداد وجود دارد و هر دو رویداد ملی و مذهبی به حساب می‌آیند.

وی افزود: برای دنیا و آخرت مردم باید بیشتر کار کنیم. خوشبختانه شورای فرهنگ عمومی مصوبات بسیار خوبی برای نوروز داشته که ۱۴ بند است و مدیران باید این موارد توجه داشته باشند و آن‌ها را اجرا کنند.

ضرغامی خطاب به مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گفت: شما میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی هستید و هدف آنها رفع خستگی و گرفتن انرژی مجدد و استراحت و تفریح است. باید بدانید با این افراد چگونه برخورد کنید. این در حالی است که این زمان، زمان تفریح و استراحت خودتان هم هست و از آن دارید صرف‌نظر می‌کنید. از این رو باید قصد قربت کنید و کارها را برای خدا انجام دهید.

وزیر میراث‌فرهنگی افزود: برخی از کارهای غیرمنطقی که برای مردم سختی ایجاد می‌کند خط قرمز ماست، متأسفانه گاهی اوقات به نام دین کارهایی می‌شود که مردم را از اصل آن زده می‌کند. بزرگترین و مهمترین وظیفه ما آن است که نگاه خواص را تغییر دهیم. بنابراین مدیران باید در این حوزه‌ها شجاعت داشته باشند.

همراهی ائمه جمعه با سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی

ضرغامی یادآور شد: در بسیاری از استان‌ها و شهرها، ائمه جمعه و شخصیت‌های دینی استان با سیاست‌های توسعه گردشگری همراه هستند و ۹۹.۹ درصد آنها با نگاه‌های ما موافق هستند. با این حال وظیفه مدیرکل استانی ماست که با ائمه جمعه جلسه بگذارد و درباره مأموریت‌ها و اهداف این وزارتخانه با ایشان صحبت کنند.

مصیبت زباله در اماکن گردشگری

ضرغامی گفت: در جلسه اخیر دولت درباره مصیبت زباله‌ها در اطراف اماکن گردشگری صحبت کردم، که رئیس جمهوری دستور داد تا مشکل توسط دستگاه‌های مسئول حل شود، و به رئیس سازمان اداری و استخدامی دستور داد تا ساختاری ایجاد شود و این مساله سامان‌دهی شود.
وزیر میراث‌فرهنگی درباره مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی گفت: متأسفانه برخی از مساجد و نمازخانه‌ها در ساعات غیر نماز بسته است. در حالی که این اماکن باید باز باشند. حداقل در اماکن گردشگری و فرهنگی و تاریخی باید نمازخانه‌ها باز باشند.

تابلوهای راهنمای اماکن تاریخی و گردشگری نصب شود

ضرغامی با انتقاد از عدم معرفی و اطلاع‌رسانی اماکن تاریخی و مراکز گردشگری گفت: اطلاع‌رسانی‌های ما هنوز ضعیف است. در طول مسیر یک گردشگر گاهی اوقات هیچ تابلویی نمی‌بیند تا او را به اماکن فرهنگی تاریخی راهنمایی کند. ۵۴ کاروانسرا را ثبت جهانی کردیم ولی در حوزه اطلاع‌رسانی آنها به مسافران مشکل داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: با وزارت راه در این باره توافق کردیم و مصوب شده است ۱۰ درصد تابلوهای تبلیغاتی جاده‌ها تصویری از ظرفیت‌های گردشگری، اماکن تاریخی و صنایع‌دستی باشد و شرکت‌های تبلیغاتی هم حمایت کنند. من نمره خوبی به اطلاع‌رسانی و معرفی آثار و ظرفیت‌های‌مان در جاده‌ها نمی‌دهم.

وی همچنین با تاکید بر تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای خطاب به مدیران وزارتخانه گفت: مدیران با خبرنگاران مصاحبه کنند، اطلاع‌رسانی کند، با مردم حرف بزنید با مردم جلسه و نشست بگذارید و به کارهای آنان رسیدگی کنید. اگر کاری انجام نشد، عذرخواهی کنید و بابت آن توضیح بدهید.

وی گفت: همچنین مدیران در خدماتی که به مردم باید ارائه شود، دو برابر وسواس به خرج دهند. پایگاه‌های ملی و جهانی آبروی ما هستند. مراقب باشید در نوروز مردم از خدمات خوبی برخوردار باشند.

عرضه صنایع‌دستی در اماکن تاریخی

ضرغامی همچنین به فروش صنایع‌دستی در نوروز اشاره کرد و ادامه داد: اماکن فرهنگی تاریخی، پایگاه‌ها و مراکز گردشگری بهترین محل برای فروش و عرضه صنایع‌دستی در نوروز هستند.

کد خبر 732013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.