مقابله شهر هلندی با بحران مسکن دانشجویی

اوترخت هلند با طرح بلندپروازانه افزایش خوابگاه‌ها طی سال‌های آینده به مقابله با بحران مسکن دانشجویی پرداخت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اوترخت یکی از قدیمی‌ترین شهرها و چهارمین شهر بزرگ هلند است که با وجود کانال‌ها و پارک‌های زیبا، رستوران‌ها و کافه‌های پویا، موزه‌های جذاب و ساختمان‌های تاریخی قابل‌توجه، از نظر بسیاری مردم دنیا جایگزینی دنج‌تر برای آمستردام است.

منطقه اوترخت خانه ۲۹ دانشگاه با اشکال و اندازه‌های مختلف است که صدها برنامه تحصیلی را به ۷۰ هزار دانشجو از ۱۲۵ کشور ارائه می‌دهند. این شهر یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های دانشجویی در هلند را دارد که بیش از ۱۰ درصد از آن‌ها از خارج از کشور آمده‌اند و به فضای پویا و پرجنب‌وجوش شهر کمک می‌کنند.

کمبود مسکن در اوترخت زیاد و یافتن اتاق برای دانشجویان دشوار است، بنابراین مسئولان شهری تحت رهبری شهردار اعلام کردند که قصد دارند به‌منظور پاسخگویی به افزایش تعداد دانشجویان متقاضی مسکن، خوابگاه‌های دانشجویی را در سال‌های آینده گسترش دهد، زیرا طبق برآوردها، این شهر به ۵۳۰۰ اقامتگاه دانشجویی اضافی نیاز دارد که قرار است تا سال ۲۰۳۰ این کسری را جبران کند.

مقابله شهر هلندی با بحران مسکن دانشجویی

مقامات شهری تأکید کردند که برنامه‌هایی برای ساخت حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی در دست اجرا است و افزودند که شهرداری به ساخت ۱۸۰۰ واحد دیگر کمک خواهد کرد. این طرح شامل اقداماتی برای تضمین کیفیت مسکن از جمله مساحت حداقل ۱۴ متر مربع برای اتاق‌های دانشجویی و ۱۹ متر مربع برای آپارتمان‌ها می‌شود.

مقامات شهر خاطرنشان کردند که دانشجویان محل اقامتی مشترک با هم‌اتاقی‌ها را ترجیح می‌دهند، به همین دلیل است که حداقل ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی جدید به این روش ساخته خواهد شد. به همین دلیل از چند جهت برای ایجاد فضای زندگی بیشتر برای دانشجویان اقداماتی انجام خواهد گرفت که شامل تمرکز عمده روی اتاق‌ها می‌شود، زیرا برای دانشجویان ارزان‌تر است. اتحادیه دانشجویی از این طرح استقبال و بر اهمیت انتقال به خوابگاه دانشجویی به‌عنوان بخشی از توسعه و رشد شخصی تأکید کرد.

این تصمیم اوترخت با توجه به بحران خرید و اجاره مسکن در هلند به‌ویژه برای جوانان حمایت‌گرانه در نظر گرفته می‌شود زیرا گاهی شرایط مسکن به حدی در این کشور بحرانی می‌شود که حتی ۲۰ نفر حاضر می‌شوند در یک خانه کوچک زندگی می‌کنند. هلند در سال ۲۰۲۳ با کمبود ۳۹۰ هزار مسکن روبرو بود و همین امر نگرانی‌های جدی را به‌ویژه برای جوانان، سالمندان و مهاجران به وجود آورده است.

مسکن اجتماعی ارزان در این کشور در دسترس است، اما نکته اینجاست که طبق آمار رسمی، زمان انتظار معمولی برای یک خانه اجتماعی در این کشور هفت سال است، اما با شرایط جدید، این رقم به ۱۹ سال نیز می‌رسد.

کد خبر 731876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.