سخاوتی: برای کمیسیون آموزش برنامه دارم/ میرزایی: سراغ تحقیق و تفحص از بانک‌ها می‌روم

پنجمین نشست از ویژه برنامه «وکیل مدافع» با حضور حجت الاسلام حسین میرزایی و حجت الاسلام نصرالله سخاوتی برگزار شد؛ در این نشست سوالات متعددی برای شناخت دیدگاه‌های این دو نامزد که از دو لیست متفاوت از شهر اصفهان در انتخابات حضور پیدا کردند، مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در راستای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات اسفند ۱۴۰۲، «خبرگزاری ایمنا» با هدف آگاهی‌بخشی به جامعه در راستای انتخاب کاندیداهای اصلح، مشارکت حداکثری مردم و تحقق عدالت رسانه‌ای، اجرای ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان «وکیل مدافع» را در دستور کار قرار داده است.

پنجمین نشست از سلسله برنامه «وکیل مدافع» _چهارشنبه نهم اسفند_ با حضور حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم و نامزد مجلس دوازدهم و حجت‌الاسلام نصرالله سخاوتی، نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برگزار شد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح این گفت‌وگو است.

ایمنا: یکی از چالش‌های مردم برای انتخاب اصلح این است، نامزدی که برای انتخابات اعلام حضور کرده است باید در حوزه‌ای متخصص باشد تا بتواند عملکرد مناسبی از خودش به‌جا بگذارد یا صرفاً یک مدیر می‌تواند با استفاده از مشاور و دستیار عملکرد مناسبی داشته باشد؟ تاکید شما بیشتر روی تخصص است یا سابقه فعالیت اجرایی و حضور در مجموعه‌های مختلف؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: اگر متخصص مدیری بتوانیم پیدا کنیم خیلی بهتر از این است که دنبال یکی از آنها بگردیم. شما زمانی میگویید اصلح و زمانی می‌گوئید صالح، به نظر من داشتن یکی از این دو مورد یعنی مدیری که متخصص نیست و برعکس، هرکدام صالحی است که عیب‌هایی با خود دارد و بنابراین می‌شود فردی که هردو را دارد پیدا کرد. البته این کار سخت است و به نظر من در این شرایط مدیری که متخصص نباشد، اما در مدیریتش متخصص باشد بهتر از متخصصی است که نتواند مدیریت کند و رها باشد. الان در کشور ما معمولاً مدیرها اینگونه هستند و کشور را دست افرادی داده‌ایم که تخصص ندارند یا از آن طرف متخصصانی که مدیریت نمی‌دانند. من به مردم عزیزمان توصیه می‌کنم که تلاش کنند متخصصی که کار اجرایی کرده است را انتخاب کنند، اما اگر دیدند شخصی با هردو ویژگی وجود ندارد من مدیر غیرمتخصص را اصلح می‌دانم.

حجت‌الاسلام میرزایی: به نظر می‌آید دوستانی که این سوالات برایشان پیش می‌آید زیاد با جو مجلس آشنا نیستند. ما گاهی وقتی در کمیسیون‌ها و کمیته‌ها می‌نشینیم تعداد نمایندگانی که می‌خواهند جمع‌بندی کنند و رأی بدهند بسیار کمتر از کارشناسانی است که به عنوان مشاور از دستگاه‌های اجرایی، مرکز پژوهش‌ها و حتی افراد عادی حاضر در جامعه دعوت می‌شوند، اما همه نظر می‌دهند. اگرچه در قانون اساسی نوشته شده که نماینده حق دارد در همه امور داخلی و خارجی اظهارنظر کند، اما در واقع نماینده باید در همه این امور اظهار نظر کند، زیرا ما در صحن مجلس یک طرح در حوزه امنیت، بهداشت و درمان، کشاورزی و سایر موارد می‌آید و ما باید رأی بدهیم؛ بنابراین تخصص در یک رشته خاص چندان در مجلس مؤثر نیست، اگرچه بودنش بهتر از نبودنش است. به نظر می‌رسد تعهد، تخصص، تجربه بالا و تعقل مهم‌تر است تا بتواند بین اولویت‌های مختلف سبک و سنگین کند و به نفع منافع کشور و مردم رأی دهد.

سخاوتی: برای کمیسیون آموزش برنامه دارم/ میرزایی: سراغ تحقیق و تفحص از بانک‌ها میروم

ایمنا: این عاقل بودن شاید مقداری غیرقابل سنجش باشد و طرح این سوال که تخصص مهم‌تر است یا سابقه اجرایی ملموس‌تر است و کسی را نمی‌بینیم که بگوید من عاقل نیستم، اما عموماً نامزدی می‌گوید تخصص من فلان حوزه است و می‌خواهم در مجلس در فلان مسئله کار کنم یا کسی می‌گوید من سوابق اجرایی مختلفی دارم و می‌خواهم به مجلس بروم، در این شرایط کدام را باید انتخاب کرد؟

حجت‌الاسلام میرزایی: ذهن ما را محدود نکنید، راه سومی وجود دارد و آن این است که با توجه به تجربه من، مهم‌ترین ویژگی یک نماینده این است که عاقل باشد. حالا اگر شما صرفاً یک متخصص داخل مجلس فرستادید، مثلاً یک متخصص آب، در سایر حوزه‌های کشور که مشکل داریم چه باید بکنیم در مجلس؟ چه بسا در طول چهار سال در حوزه آب هیچ طرح یا لایحه‌ای مطرح نشود و اولویت کشور در حوزه معیشت و اقتصاد باشد، حال این فرد متخصص در مجلس چه باید بکند؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: حرف شما جالب و متین است اما جواب سوال ایشان نیست، برای یک فردی عادی است که بین متخصص و مدیر گیر کرده است و تشخیص عاقل برای او دشوار است.

حجت‌الاسلام میرزایی: در کشور سابقه مدیریتی پیدا کردن فراوان است، چطور تشخیص می‌دهید این آقا در دوران مدیریتش خوب عمل کرده است؟ اما کسانی که نامزد می‌شوند برای مجلس بالای ۵۰ سال دارند، شما اگر گذشته این فرد را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که فرد عاقلی بوده است یا خیر و قابل سنجش است.

ایمنا: مهم‌ترین مشکل مجلس فعلی را چه میدانید و چه خلائی باعث شد که به عنوان کاندید حضور پیدا کنید؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: ممکن است برخی بگویند من به‌خاطر فلان مشکل حضور پیدا کردم اما شخصی بگوید خیر، من در خودم توانمندی‌هایی را دیدم و از قبل هم می‌آمده ام و موفق نشده‌ام تاکنون که به مجلس بروم، این بار هم حضور پیدا کردم تا شانس خود را امتحان کنم. مثلاً در بحث‌های آموزش به نظر من در حق آموزش در کشور ما جفا شده است و آنچه که سبب شده من برای مجلس خیز بردارم مسئله آموزش است که در کشور ما کمبودهای زیادی دارد. پیش از آن نیز باید تربیت پرورش باشد و اگر بخواهم کمیسیونی را انتخاب کنم موضوع آموزش در کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است. سند هفتم را که من تورق می‌کردم دیدم در بحث سیاست خارجی و امنیت ملی ما اگر امنتی داریم از بعد نظامی ما است اما در بعد سیاسی واقعاً ضعف داریم، رشته دانشگاهی من علوم سیاسی و جنبش‌های سیاسی است و مدرک سطح ۴ حوزه را نیز دارم. اندیشکده‌های آمریکایی این را مطرح کرده‌اند که چین، روسیه و کشورهای خودکامه‌ای که می‌خواهند حکمرانی آینده را در دست بگیرند چالش بزرگ ما هستند، اما ما در این حیطه اصلاً کار نکرده‌ایم و این حیطه‌ای است که من بخاطر آن با توکل به خدا حاضر شده‌ام.

حجت‌الاسلام میرزایی: قوه عاقله مجلس یازدهم گیج بود و این را مهم‌ترین ضعف این مجلس میدانم. ما موقعیتی طلایی داشتیم که بتوانیم ریل غلطی که از دولت سازندگی در حوزه‌های مختلف پایه گذاشته شده بود را با حضور یک دولت و قوه قضائیه همراه عوض کنیم، اما این فرصت طلایی هزینه بعضی از خودکامگی برخی از افراد مؤثر شد و فرصت ما از دست رفت که نقطه ضعف اساسی مجلس یازدهم است.

وقتی من به چیز دیگری می‌پردازم فرصت را هم از دست می‌دهم. ما برای آنکه مجلس بعدی مجدداً این افرادی نباشند که در قوه عاقله گیج بودند، مقدمه‌سازی‌هایی در مجلس یازدهم انجام دادیم و اگر خدا کمک کند در مجلس دوازدهم حضور پیدا کنیم، آن افرادی که مدنظر هستند وارد مجلس شوند، می‌شود یک دگرگونی در قوه عاقله مجلس ایجاد کرد تا مسیر بهتری ایجاد شود.

سخاوتی: برای کمیسیون آموزش برنامه دارم/ میرزایی: سراغ تحقیق و تفحص از بانک‌ها میروم

حجت‌الاسلام میرزایی: من از سال ۷۳ که دانشجو بودم این سوال برای من پیش آمد که آیا رنسانس در ایران اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ با این سوال شروع کردیم و الان قریب به ۳۰ سال است این مسیر را با فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی طی کرده‌ایم و عنوان آن الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی یا حکمرانی اسلامی شده است که زیرالگوهایی دارد، برای مثال در حوزه اقتصاد در مقابل اقتصاد سرمایه داری چه داریم؟ در دانشگاه، آموزش و پرورش، حقوق و… چه میگوییم؟ بعد از این سال‌ها ما در شاخه‌های مختلف به مسائلی رسیده‌ایم و می‌توانیم این ایده‌ها را در نقاط مختلف جایگزین کنیم.

ایمنا: به سراغ دغدغه‌ها و مشکلات جامعه برویم، طبق تریبون آزادهایی که برگزار شده است اولویت کشور در حوزه معیشت، اقتصاد و اشتغال است، در قسمت اول به نظر شما مجلس چه نقش‌آفرینی می‌تواند در حوزه اقتصاد داشته باشد تا از مسائل مردم کم کند؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: من خارج از کشور هم در آفریقا و هم در جنوب شرق آسیا ساکن بوده‌ام، من بعد از کرونا به تایلند رفتم و حدود یک دلار معادل ۳۰ بات (واحد پول تایلند) است و الان حدود ۳۵ بات یک دلار است، در مقابل یورو نیز ۳۸ بات است، من تقریباً همه جای تایلند رفته‌ام و تعجب می‌کنم از این قضیه، میانمار معادن زیرزمینی بسیاری دارد اما تایلند چیزی ندارد و تنها با صنعت توریسم این‌طور شده است و زیرساخت‌های لازم را هم دارد. می‌خواهم بگویم که داشته‌ها و نداشته‌های خودشان را به خوبی مدیریت می‌کنند. آدم در شرایط فعلی به خاطر این بی ثباتی‌های اقتصادی احساس خطر می‌کند و به نظر من باید به دست متخصصان برای حل این مشکل تلاش کرد. من تخصصی در اقتصاد ندارم ولی می‌فهمم که در بحث‌های اسلامی در زمینه ربا، بانکداری، نقدینگی و دیگر مسائل چه مشکلاتی وجود دارد و بزرگترین دغدغه حضرت آقا نیز در حوزه داخلی همین است. الان مدیریت صحیحی در این حیطه نداریم و به اعتقاد من با همین بحث صنعت توریسم اگر آن را بومی سازی و احیا کنیم می‌توان بخش زیادی از مشکلات اقتصادی را حل کرد، در اصفهان تعداد زیادی آثار هزار و چندساله داریم که از آن غفلت کرده‌ایم، چرا باید با این ظرفیت‌ها آن‌قدر مشکل داشته باشیم؟

حجت‌الاسلام میرزایی: در پاسخ به سوال شما، آقای هاشمی با هوش سیاسی که داشت نتوانست مشکل اقتصادی این کشور را حل کند، آقای خاتمی با محبوبیتی که داشت نتوانست، آقای احمدی‌نژاد با جرئت و هوش و پرکاری خود نتوانست، آقای روحانی که به جای خدا با کدخدا بست نتوانست، آقای رئیسی هم با صداقت و اخلاص خود تاکنون نتوانسته است، آیا می‌توانیم بگوییم همه وزرا و مسئولان اقتصادی ما یا فاسد بودند یا بی سواد؟ انصافاً چنین قضاوتی نمی‌توان کرد، اقتصاددانان سرمایه‌داری برنامه‌های مختلفی در این کشور داشتند، ده‌ها بودجه تصویب کردند پس اقتصاد سرمایه داری وصله تن ملت شریف ایران اسلامی نیست. اگر ما را ملزم کنید در چهارچوب اقتصاد سرمایه‌داری مشکل کشور را حل کنیم این آش در سال‌های آینده شور تر و تلخ‌تر خواهد شد. راه حل حرکت به سمت اقتصاد اسلامی است که یکی از برش‌های اقتصاد مقاومتی است. من مشخصاً وقتی وارد مجلس شدم تحقیق و تفحص فولاد را که به کیفرخواست رسید بی نظیر بود، در مجلس بعدی من می‌خواهم تحقیق و تفحص بانک‌ها را رقم بزنم که محورهای آن داستان خلق پول، ربای بانکی، بنگاه‌داری بانک‌ها، تسهیلات کلان میلیاردی، مسائل شرعی قراردادهای بانکی، تورم، حجم نقدینگی و سرعت نقل و انتقال پول است. اگر ما سیاست‌های مالی و اعتباری را در کشور اصلاح نکردیم در بازارهای زیر دست مثل مسکن و خودرو هیچ توفیقی نخواهیم داشت.

ایمنا: مگر حاج آقا بحرینی در همین مجلس طرح اصلاح نظام بانکی را نیاورد؟ خود شما گفتید نقطه اتفاق حوزویان و اقتصاددانان در نظام بانکی را شاهد بودیم، جلسه‌ای هم با جناب بحرینی با حوزویان داشتید، مگر نظام بانکی در این مجلس بررسی و اصلاح نشد؟ کافی نبود؟

حجت‌الاسلام میرزایی: در خصوص ماهیت پول اتفاقی افتاده در بانک مرکزی که این کشور تا این ماهیت پول را دارد در حوزه اقتصاد روی خوش نخواهد دید. من در خصوص این طرح رفتم با اعضای فقهای شورای نگهبان مذاکره کردم که این مشکلات را دارد، ایراد شرعی به آن گرفتم، به مجمع تشخیص که رفت، رفتم با دفتر استفتائات رهبری مذاکره کردم و استفتا کردم که پول اعتباری را شما مجاز میدانید یا خیر؟ گفتند توضیح بدهید، که من مقاله‌ای فقهی نوشتم و اثبات کردم پول اعتباری جمیع تصرفاتش حرام است. یعنی صد پله بدتر از رباخوری است، این هم مورد بررسی قرارگرفته و چندین ماه هم طرح را در مجمع تشخیص متوقف کردیم اما در نهایت زورشان رسید و با لابی نه به عنوان اینکه اشکال شرعی ندارد، بلکه به عنوان اینکه مصلح نظام است در نهایت آن را به مجلس آوردند و تصویب نهایی را گرفتند. البته آقای بحرینی انسان بسیار متشرع و متدین و سالمی است اما بحث بر سر دیدگاه اقتصادی ایشان است. در نهایت رفقا می‌گفتند چه می‌گویی؟ گفتم ما با هم اختلاف مبنای فقهی داریم.

سخاوتی: برای کمیسیون آموزش برنامه دارم/ میرزایی: سراغ تحقیق و تفحص از بانک‌ها میروم

ایمنا: واضح است که دغدغه اصلی مردم اصفهان، مسئله اصلی آب است و از نماینده خود انتظار دارند که این موضوع را در سطح و جایگاه و وسع خود پیگیری کند. برنامه شما در صورت انتخاب شدن به عنوان نماینده در حوزه آب چیست و مشکل را چه می‌بینید؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: من به خاطر همین مشکل آب با یک ائتلافی در اصفهان همراه شدم که هم در زمینه اقتصادی یک متخصص اسلامی دارد و هم در حوزه آب یک متخصص دارد. من در جوانی فرمانده سپاه بروجن بودم و می‌دیدم که در خرسان چطور حجم زیادی آب وجود دارد. لذا بحث آب باید از بالادست شروع کرد حل کرد و یک سری از آبکش هایی که آب را بی دلیل به نوک کوه می‌کشند و مصرف می‌کنند باید مدیریت کرد. خود حضرت آقا بارها این را فرمودند که پیشرفت در تولید داریم اما در توزیع بی عدالتی را خود ایشان هم قائل هستند. یکی از بی عدالتی‌هایی که در توزیع، در حوزه آب است. اگر از بالا آب هدایت و مدیریت شود و از این طرف از دریای عمان آب انتقال شود مشکل حل می‌شود. روحیه من این است که در تشکل‌ها حضور داشته باشم و درمان را از تشکل‌ها بگیرم، خود این تشکل‌های اصفهان را می‌توان در حیطه‌های مشکلات تخصصی کرد و از آنها استفاده کرد. با کسانی که تلاش می‌کنند برای هموار سازی ایجاد آب در زاینده رود با تمامی آنها هماهنگ خواهم بود و تلاش خواهم کرد تا آنجایی که بتوانم کار را مدیریت کنم.

حجت‌الاسلام میرزایی: علت داستان آب و فرونشست و بیکاری نخبگان اصفهان را باید شناخت. تخصص من مهندسی عمران است و ما یک سیاست شهرسازی غلط و جانمایی اشباه صنایع داشته‌ایم. صنایع جایی هستند که در مسیر وزش باد قرار گرفته و آلایندگی ایجاد می‌کند. از طرفی ما متراکم سازی و بلندمرتبه سازی کردیم و همین باعث شده جمعیت کثیری در محوطه سرزمینی اندکی متراکم شود که اگر این دو سیاست اشتباه ادامه پیدا کند قانون هوای پاک را هم که صد درصد اعمال کنیم و از بالادست هم آبی برداشت نشود، مشکلات حل نمی‌شود. ما در این مدت زمینه سازی کردیم برای اینکه هم صنایع را منتقل کنیم به کنار دریا، که تبدیل به حکمی در قانون برنامه هفتم شد و همان حرفی است در زمینه استان‌های ساحلی مطرح کردیم. از طرف دیگر حدود ۲ میلیون نفر مهاجر خارجی و داخلی در اصفهان داریم که سبب بارگذاری جدید در مسائل آب شده و بنابراین صنایع آب بر و آلاینده منتقل می‌کنیم، بخشی از جمعیت مهاجر را هم منتقل می‌کنیم به کنار دریا که حکم آن را هم در این چهار سال گرفته‌ایم که این راه حل اساسی است.

به عنوان راه کوتاه مدت در چهار سال گذشته جنگیدیم و درنهایت نتیجه این شده که انتقال آب دریا به اصفهان در بهار سال آینده یعنی سه ماه دیگر محقق می‌شود و من اینها را میدانی مشاهده کرده‌ام. ما در بهار آینده زلف صنایع را کاملاً از زاینده رود جدا می‌کنیم. پیشنهاد اینکه انتقال از دریای عمان باشد را هم من داده‌ام زیرا بندر خلیج مشکلات فنی ایجاد می‌کرد و الان در بندر سیریک در حال انتقال است. علاوه بر این ما به اتفاق دیگر نمایندگان امضای وزیر کشور و نیرو را گرفته‌ایم. داستان خرسان داستان یزد و کرمان و چهارمحال بود اما به نام اصفهان، ما دو سال جنگیدیم با وزارت نیرو جنگیدیم که این خط را از سمت چهارمحال رد نکنید، خودمان خرجش را می‌دهیم، عملیات اجرایی را پیش می‌بریم که از داخل خود اصفهان رد شود و امضای آن را هم گرفته‌ایم و ده‌ها کیلومتر از عملیات اجرایی آن اتفاق افتاده است که گفتیم اول آب سمیرم و شهرضا را بدهید و باقی مانده به ما می‌رسد. امضای سد سوم کوهرنگ را هم ما گرفته‌ایم. از امسال ۵۰ میلیون مترمکعب آب از طریق پمپاژ تونل سوم اتفاق می‌افتد که از یک ماه پیش شروع شده است. پیشنهادی هم دادیم که در فریدن داستان ماندگان را می‌شود تکرار کرد و جانمایی آن نیز صورت گرفته است. در خصوص بهشت‌آباد هم اقداماتی شده است. علاوه بر این خط پدافند غیرعامل شرب ما در آستانه تکمیل است و ۱۴ شهرستان وارد چرخه می‌شوند و ما دیگر مشکل آب شرب هرگز پیدا نمی‌کنیم. بنابراین از جهت عملیات اجرایی اتفاقاتی که باید، افتاده است اما اگر مصارف آب را کمتر نکنیم مشکل آب اصفهان حل نمی‌شود.

سخاوتی: برای کمیسیون آموزش برنامه دارم/ میرزایی: سراغ تحقیق و تفحص از بانک‌ها میروم

ایمنا: من به عنوان طرح‌های جنجالی اخیر، کوتاه سوالاتی می‌پرسم، یکی از مسائل مهم این دوره بحث شفافیت بود. نظر شما در خصوص بحث شفافیت چیست؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: من خودم شفاف هستم و چیزی برای پنهان کردن ندارم و موافق شفافیت هستم.

ایمنا: یعنی موافق طرح شفافیت فعلی و شفافیت دارایی‌ها و رأی خود هستید؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: بله مشکلی ندارم.

ایمنا: نظر شما چیست جناب میرزایی؟

حجت‌الاسلام میرزایی: من خودم تحقیق و تفحص فولاد را انجام دادم و خیلی‌ها را خلع ید کردیم. این سوال بلاموضوع است، زیرا این طرح شفافیت به مجلس آمده و بعد از اشکالات شورای نگهبان و مجمع تشخیص تبدیل به قانون شده است و کسی نمی‌تواند از آن فرار کند. اولین نماینده‌ای هم که شفافیت مالی خود را همان ابتدا اعلام کرده من بوده‌ام.

ایمنا: شما می‌فرمایید قانون شده است ولی قبول کنید که در بحث شفافیت مجلس یازدهم نمی‌تواند نمره قابل قبولی داشته باشد زیرا وعده اصلی این دوره بود اما حالا بعد از چهار سال به شکل دیگری تصویب شده است. توضیح بدهید که چرا در سامانه داوطلبانه حضور نداشتید؟

حجت‌الاسلام میرزایی: بله من در سامانه داوطلبانه حضور نداشتم چون نمی‌توانم با موکلم درست نباشم.عده‌ای با شعار شفافیت در مجلس قبل وارد مجلس شدند و دنبال این بودند که ۱۴۰۰ به دولت بروند و حلقه‌ای گردن مجلس بیندازند و خودشان بروند و آرا خودشان شفاف نشود.

ایمنا: مگر اینها چند نفر هستند؟

حجت‌الاسلام میرزایی: مهم نیست چند نفر هستند، مهم این است که گردانندگان اصلی سیاست‌ها هستند. دست بر قضا در سال ۱۴۰۰ اینها دولتی نشدند و شخص دیگری رئیس جمهور شد و اینها مکری برای بندگان خدا که قرار بود در مجلس بروند چیده بودند، اما در چاله خودشان افتادند. به همین دلیل با داستان شفافیت بازی کردند. من هم عضو کمیسیون لایحه شفافیت و هم طرح شفافیت بودم و از جزئیات آن مطلع هستم. یک روز گفتند ماده‌ای از مواد آئین نامه داخلی مجلس را عوض می‌کنیم و قیدی می‌گذاریم که اگر تعدادی از نمایندگان امضا کردند این آرا آشکار نشود، مشخص نشود، یک روز گفتند نه چرا فقط مجلس شفاف شود؟ همه قوای سه‌گانه شفاف شوند. تا اینکه نهایتاً به داستان شفافیت داوطلبانه رسیدیم. در شفافیت داوطلبانه برداشت من این بود که موکلین ما دنبال شفافیت الزامی و قانونی و همگانی بودند تا دل بخواهی، شفافیت اختیاری نه الزام‌آور قانونی بود، نه همه نمایندگان این دوره را درگیر می‌کرد، نه برای همه ادوار بود و اگر فشار اجتماعی در خصوص داستان شفافیت از روی مجلس برداشته می‌شد، شفافیت تا آخر این مجلس قانون نمی‌شد و دیگر در مجلس بعدی ادامه داده نمی‌شد. من حس کردم اینجا کلاهی سر موکلین من می‌رود و به همین دلیل شرکت نکردم. البته ۲۱۹ نماینده‌ای که ملحق شدند را متهم نمی‌کنم زیرا خیلی‌ها پشت پرده‌ها را نمی‌دانستند.

ایمنا: نظر شما در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی چیست؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: به نظر من مثل مسئله حجاب نمی‌توان فضای مجازی را رها کرد و باید برای آن چهارچوب طراحی کنیم، اگر رها شود همه آسیب می‌بینند و تصور من این است که هیچ جای دنیا این‌طور رها نیست، من با طرح صیانت موافق هستم.

حجت‌الاسلام میرزایی: طرح صیانتی که در فضای مجازی منتشر شد ربطی به مجلس یازدهم نداشت. طرحی دو ماده‌ای مربوط به مجلس دهم بود که به سرانجام نرسیده بود و این را در فضای مجازی به نام مجلس یازدهم مطرح کردند. من در کمیسیون فرهنگی نایب رئیس کمیته‌ای بودم که طرح را پیگیری می‌کرد، طرح ما ۳۷ ماده بود، اما طرح صیانت مجلس دهم ۲۲ ماده بود. طرح صیانت مجلس دهم اشتباهاتی داشت از جمله داستان فیلترینگ که در طرح مجلس یازدهم چنین مشکلی وجود نداشت اما ما در جنگ رسانه‌ای ماجرا را باختیم. اصل طرح ساماندهی فضای مجازی این بود که ما پشتیبانی‌هایی برای شرکت‌ها دانش بنیان فراهم کنیم که در فرایندی چندساله سکوهایی را در کیفیت و تنوع استاندارد جهانی تولید کنند، این کار دوران گذاری دارد و مطرح شد در این دوران سکوهای خارجی را ملزم کنیم که اینجا نمایندگی داشته باشند. می‌گفتند اینستاگرام این کار را نمی‌کند، گفتیم در کشورهای مختلفی حتی در خود آمریکا چندین سکوی دیگری وجود دارد که می‌تواند جایگزین آن شود. اگر هم اینستاگرام زیر بار نرفت ما به واسطه تعرفه اینترنت، مهاجرت به سمت سکوهای داخلی را شکل بدهیم، اما در نهایت آقای قالیباف این را معطل گذاشته است.

سخاوتی: برای کمیسیون آموزش برنامه دارم/ میرزایی: سراغ تحقیق و تفحص از بانک‌ها میروم

ایمنا: طرح آخر مالیات بر عایدی سرمایه است، نظر شما در این خصوص چیست؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: این کار باید درست انجام بشود، برای مثال در ژاپن این کار به درستی انجام می‌شود و مالیات بر سرمایه و خانه‌های خالی باید به درستی اخذ شود.

حجت‌الاسلام میرزایی: ما باید نظام مالیاتی خودمان را داشته باشیم. در حوزه مالیات باید یک نظام تعریف کنیم زیرا مسیر مالیاتی که دولت طی می‌کند به نظر من غلط است. زمانی که تورم عجیبی داریم، بعضی از سرمایه‌ها افزایش پیدا کرده و میگوییم شما باید درصدی به عنوان مالیات به دولت بدهید این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ارزش واقعی مال من افزایش داشته یا تنها ارزش اسمی بالاتر رفته؟ این محاسبات را باید در نظر گرفت. پس اول دولت محترم باید اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی را انجام بدهد که مالیات یکی از اجزای آن است و سپس کار اصلی یعنی حفظ ارزش پول را انجام بدهد و در کاری که مربوط به او نیست دخالت نکند.

ایمنا: در پایان، بگویید اگر نماینده منتخب مردم شوید چه تعهد و قولی می‌دهید که بعد از چهار سال آن را به عنوان شاخص ارزیابی قرار دهیم و بگوییم که در این مدت به چه میزان از قول خود عمل کرده‌اید؟

حجت‌الاسلام سخاوتی: بنده سعی دارم با حضور در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را در راستای اصلاح نظام آموزشی به‌کار گرفته، همچنین در مسائل استان اصفهان نیز سعی می‌کنم به همراه سایر نمایندگان استان در راستای منافع استان گام بردارم.

حجت‌الاسلام میرزایی: در مجلس یازدهم تمام تلاش خود را برای پیگیری اولویت‌های مقام معظم رهبری به‌کار گرفتیم، به‌طور قطع در صورتی که در مجلس دوازدهم حاضر شوم و مسئولیت نمایندگی مردم اصفهان را مجدد بر عهده گرفتم دغدغه‌ها و اولویت‌های رهبر معظم انقلاب را دنبال خواهم کرد و در مسیر فسادستیزی و تحقیق و تفحص از بانک‌ها نیز حضور فعال خواهم داشت.

کد خبر 731805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.