خیز بازار مرغ به سوی تعادل/ آرامش در اوج مصرف

فصل اوج مصرف گوشت مرغ به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سبد مصرفی خانوار در حالی آغاز شده که مسئولان جهاد کشاورزی اطمینان می‌دهند با ثبت رکوردهای تولید و جوجه‌ریزی در سه ماهه گذشته، هیچ نگرانی بابت تامین نیاز مصرف‌کنندگان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرارسیدن روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به ماه رمضان، فصل اوج تقاضا برای مصرف محصولات پروتئینی به ویژه گوشت را رقم می‌زند، برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در فصل اوج تقاضا، از اوایل زمستان تاکنون وزارت جهاد کشاورزی شرایط را برای افزایش جوجه‌ریزی تا سقف ۱۵۰ میلیون قطعه فراهم کرد و همچنین روند تأمین نهاده‌های دامی مرغداران را بهبود داد به این ترتیب در دی‌ماه بیش از ۱۵۲ میلیون و در آذرماه بیش از ۱۴۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شد که شیب افزایش قیمت مرغ را در ماه‌های گذشته متوقف کرد تا هر کیلو گوشت مرغ گرم از کیلویی ۹۰ هزار به حدود ۷۸ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

تولید از مصرف پیش افتاد

به گفته مهدی یوسف‌خانی؛ رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، در سال‌های گذشته نیاز ماهانه کشور ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی بود که به واسطه نوسان قیمت گوشت قرمز، مصرف حداکثر گوشت مرغ به ۲۵۰ هزار تن می‌رسد که برای تأمین این نیاز باید ماهانه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گیرد در حالی که بر اساس آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های تولیدی، میزان جوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه رسیده است و تولید مرغ به بالای ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

گوشت مرغ یک کالای اساسی و یارانه‌ای است که برای تولید این محصول ارز دولتی اختصاص داده می‌شود همچنین حمایت از تولید داخل در ماه‌های گذشته با روش‌های جدید تهاتر، توزیع مدت‌دار نهاده، امکان استمهال، ارائه طیف وسیعی از نهاده‌ها با وثیقه‌های ساده، خرید آتی و صادرات شتاب بیشتری به خود گرفته است.

حسین شیرزاد؛ مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان این مطلب می‌گوید: مأموریت‌های راهبردی و رویکرد حمایتی این شرکت، ریسک کم تولیدکننده و پذیرش ریسک حداکثری خریدار است که این بسته حمایتی برای کمک به تولیدکنندگان دام و طیور در کاهش مشکلات ناشی از خشکسالی ادواری در دستور کار قرار گرفته و توزیع بیش از ۷۵۰ هزار تن جو و بیش از ۳۵۰ هزار تن ذرت بین دامداران و مرغداران از مهر ماه امسال تاکنون را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به توزیع بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده بین جامعه تولیدکنندگان کشور در چهار ماه گذشته، ادامه می‌دهد: این میزان در ۳۰ سال گذشته یک رکورد بی‌سابقه به شمار می‌آید همچنین سازوکارهای قراردادهای کنونی به تقسیم ریسک، رضایتمندی بیشتر جامعه هدف مرغداران، تعامل سازنده با تشکل‌ها و تشویق تولیدکنندگان به حفظ واحدهای تولیدی در مزارع انجامیده است به ویژه طرح تحویل نهاده مدت‌دار که امیدی تازه در جامعه نظام دامپروری و مرغداری کشور ایجاد کرده و نتایج زودهنگام آن در دیرکشتاری و نگهداشت ذخایر گوشت نمایان شده است.

سه گام تا پایداری صنعت مرغ

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، پایداری صنعت مرغ کشور با سه گام محقق خواهد شد، نخستین گام خرید مرغ تولیدی مازاد و جمع‌آوری بیش‌بودها از بازار است که دستورالعمل آن به استان‌ها ابلاغ شده و تاکنون بیش از چهار هزار تن مرغِ مازاد خریداری و از استان‌ها جمع‌آوری شده است.

توسعه قراردادهای خرید آتی همچنین تقویت و تشویق صادرات به عنوان گام‌های بعدی برای بازسازی و پایداری صنعت مرغ به شمار می‌آیند که اجرای آنها در دستور کار قرار دارد.

رکورد جوجه‌ریزی و تولید

از سوی دیگر محمدعلی نیکبخت؛ وزیر جهاد کشاورزی عبور تولید مرغ از ۱۵۱ میلیون جوجه‌ریزی در بهمن را گامی بزرگ در بازسازی صنعت مرغداری کشور می‌داند و می‌گوید: حفظ این روند در اسفند ماه ضروری خواهد بود، این راه بی‌بازگشت است و فروردین ۱۴۰۳ جهش تولید مرغ از رکورد بهمن امسال افزایش می‌یابد.

وی رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها را موظف به صدور هرگونه مجوز با رعایت شرایط فنی کرد و می‌افزاید: همه مجوزهای کشاورزی از جمله باغبانی، زراعت، مرغداری، دامداری، آبزی‌پروری و غیره، بدون محدودیت و در کوتاه‌ترین زمان به متقاضیان اعطا می‌شود زیرا سیاست «سقف تولید برداشته شده است» و هیچ مانعی در برابر تولید وجود ندارد تا مسیر صدور مجوز تولید کوتاه‌تر و راه سرمایه‌گذاری هموارتر شود.

نیکبخت ثبت رکورد جوجه‌ریزی در نیمه زمستان را نشانه ظرفیت تولید صنعت مرغ کشور می‌داند و تصریح می‌کند: صادرات، تولید قراردادی و خرید اضطراری مرغ مازاد در زمان بیش‌بود در اولویت سیاست‌گذاری در زیربخش طیور وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، صادرات نیاز به منابع ندارد و ارزآور است، واحدهای راکد مرغداری با تولید قراردادی به چرخه فعالیت بازمی‌گردند و خرید مازاد، بازار محصول را به تعادل می‌رساند؛ با رعایت این سه اصل، عمده مسائل در توسعه صنعت مرغ حل می‌شود.

خرید حمایتی مرغ زنده به قیمت ۵۸ هزار تومان

در روزهای اخیر نیز وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: طبق بخشنامه جدید، قیمت هر کیلوگرم خرید حمایتی مرغ زنده درب واحدهای مرغداری ۵۸ هزار تومان تعیین شده است. این بخشنامه که از سوی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شده و در آن آمده است: به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه سال ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی به پیشنهاد معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر به‌کارگیری رویکرد جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در جلسه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ تصویب کرد که در راستای حمایت از تولیدکنندگان مرغ و به منظور خرید حمایتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور قیمت مرغ زنده درب واحدهای مرغداری کیلویی ۵۸ هزار تومان است و وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگی از شورای قیمت‌گذاری مجاز است با توجه به شرایط بازار و در راستای حمایت از تولیدکنندگان و متعادل‌سازی بازار، در مقاطع زمانی مختلف نسبت به تغییر قیمت خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور اقدام کند.

هیچ نگرانی برای نوروز و ماه رمضان نداریم

حسین ایراندوست؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره اظهار می‌کند: در دی ماه نزدیک به ۱۱ میلیون جوجه‌ریزی داشتیم که حدود ۵۰ درصد بیشتر از سال قبل بود، این روند در بهمن نیز با نزدیک به ۸ میلیون جوجه‌ریزی ادامه یافت که نسبت به پارسال حدود ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی آمار جوجه‌ریزی تولیدکنندگان استان در ماه‌های گذشته را بسیار امیدبخش می‌داند و می‌افزاید: با این وضعیت تولید، هیچ نگرانی از بابت روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز و ماه رمضان نداریم، در زمینه تأمین نهاده‌ها نیز شرایط بسیار خوبی فراهم شده و از بابت تأمین نهاده نیز نگرانی وجود ندارد زیرا اقلامی مانند ذرت و سویا به اندازه کافی تأمین و عرضه شده و مرغداران در این زمینه با محدودیت و مشکلی روبه‌رو نیستند.

شکل‌گیری زنجیره‌های تولید در اصفهان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از راه‌اندازی چند زنجیره تولید گوشت مرغ در استان برای تقویت جوجه‌ریزی خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: از ابتدای امسال و تا کنون حدود یک سوم جوجه‌ریزی را زنجیره‌ها پوشش می‌دهند که این زنجیره‌ها وظیفه دارند در زمینه تأمین جوجه و مشاوره‌های فنی به مرغداران کمک و از آنها حمایت کنند.

وی با اشاره به تدابیر اخیر وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید گوشت مرغ، خاطرنشان می‌کند: بر اساس این برنامه‌ریزی باید به محض صدور مجوز جوجه‌ریزی برای مرغداران، خوراک سه هفته دوره اول پرورش را در اختیار آنها قرار دهیم تا از بابت تأمین خوراک هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد به این ترتیب قبل از ورود جوجه‌ها به سالن، خوراک طیور آماده است تا تولیدکننده بتواند با اطمینان خاطر جوجه‌ریزی کند.

ایران‌دوست از بسیج کارخانه‌های خوراک طیور در این مسیر خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: با رفع دغدغه‌ها از بابت تأمین خوراک، وضع جوجه‌ریزی بسیار امید بخش است ضمن اینکه هدف‌گذاری استان این است که جوجه‌ریزی نه تنها برای تأمین نیاز استان اصفهان بلکه به گونه‌ای باشد که نیاز استان‌های دیگر به مرغ را پوشش دهد.

ذخیره‌سازی هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن گوشت مرغ

وی برنامه دیگر وزارت جهاد کشاورزی را تولید صادرات محور بیان می‌کند و می‌گوید: تلاش می‌کنیم جوجه‌ریزی به اندازه‌ای باشد که علاوه بر تأمین اصفهان و استان‌های دیگر؛ بخشی از تولیدات نیز به صورت مستمر صادر شود و با شناسایی بازارهای خارج از کشور توسط تولیدکنندگان، مرغداران، اتحادیه و زنجیره‌ها، در کنار بازارهای داخلی قرار گیرند تا استمرار تولید و جوجه‌ریزی را تضمین کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به عرضه زیاد مرغ نسبت به تقاضا ادامه می‌دهد: در هفته‌های گذشته به اندازه قابل توجهی عرضه مرغ افزایش یافت و برای جلوگیری از آسیب مرغداران، شرکت پشتیبانی امور دام وارد میدان شد تا با خرید مرغ مازاد از زیان تولیدکننده جلوگیری کند و در هفته‌های اخیر بیش از هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن گوشت مرغ خریداری شده و در حال ذخیره‌سازی است.

وی از مذاکره با شرکت پشتیبانی امور دام برای همکاری در حل مشکلات نقدینگی مرغداران خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس طرح جدید وزارتخانه قرار است در چند روز آینده تکلیف انعقاد قرارداد با زنجیره‌ها، اتحادیه و مرغداری‌های گوشتی مشخص شود تا در راستای حل مشکل نقدینگی این واحدها بتوانیم نهاده‌ها را در قالب قرارداد تعریف شده به شکل اعتباری و مدتی در اختیار مرغدار قرار دهیم تا بتواند جوجه‌ریزی کند و پس از عرضه گوشت مرغ به بازار، وجوه مربوط به خرید نهاده را به پشتیبانی بپردازد.

ایران‌دوست افزایش تولید مرغ را نتیجه هدف‌گذاری وزارتخانه و اقدامات استانی بیان می‌کند و می‌افزاید: گوشت تولیدی در صورت نیاز جذب بازار شده و در غیر این صورت از سوی پشتیبانی امور دام خریداری و برای ذخایر استفاده خواهد شد بنابراین اکنون شرایط بسیار امیدبخش و اطمینان‌آفرینی برای تولیدکنندگان فراهم است و به همین دلیل آمار جوجه‌ریزی کشور در ماه‌های اخیر به رقم بی‌سابقه رسیده است.

عرضه روزانه هزار و ۵۰۰ تن مرغ زنده با بازار

وی به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهد هیچ دغدغه‌ای بابت مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان و نوروز نداشته باشند و اظهار می‌کند: شرایط بسیار مطمئنی پیش رو است، هیچ گونه دغدغه‌ای نداریم و مردم ما با اطمینان خاطر وارد مناسبت‌های پیش رو خواهند شد همانگونه که در ایام اعیاد گذشته و ماه شعبان و ماه رجب نیز آنقدر بازار مرغ با فراوانی رو به رو بود که هر شب نزدیک به هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن مرغ زنده را که به بازار عرضه می‌کردیم و حداکثر ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن جذب می‌شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از ارسال مرغ زنده مازاد نیاز اصفهان به استان‌هایی مانند تهران، قم، فارس و خراسان جنوبی خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: با توجه به رقم قابل توجه مرغ مازاد از وزارتخانه درخواست سهمیه صادراتی به اصفهان شدیم تا بتوانیم بخشی از مرغ را نیز به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی با اشاره به سابقه درخشان استان اصفهان در تولید مرغ و تخم مرغ در طول سال‌های گذشته می‌افزاید: این پیشینه باعث شده استان‌های دیگر نیز مرغ مورد نیاز خود را از اصفهان تأمین کنند و هم بازرگانانی که قصد انجام صادرات داشته باشند نیز بیشتر نگاهشان به سمت اصفهان است.

عرضه مرغ با سه کیفیت و قیمت در بازار

ایران‌دوست با تاکید بر لزوم تقویت نظارت بازرسان در بازار می‌گوید: سه نوع مرغ در بازار عرضه می‌شود، دسته نخست مرغی به نام B است که به طور معمول در بیشتر مرغ فروشی‌ها وجود دارد و قیمت‌گذاری رسمی معمولاً مربوط این محصول است، گروه دوم مرغی به نام A است که ۱۰ درصد گران‌تر بوده و سومین دسته نیز به نام A پلاس معروف است که با قیمت ۱۶ درصد گران‌تر به فروش می‌رسد.

وی یادآور می‌شود: گاهی ممکن است برخی افراد سودجو برای عرضه مرغ استان‌های دیگر تبلیغاتی کنند تا آن‌را با قیمت‌های بالاتری بفروشند که به تمام بازرسان و دستگاه‌های نظارتی اعلام کردیم هیچ گونه گران فروشی پذیرفته نیست و مرغ درجه B تولید هر استانی باشد باید به همان قیمت مصوب درج شده روی بسته‌بندی و مانند محصول اصفهان فروخته شود و با افرادی که بخواهند با متخلفان برخورد خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح می‌کند: کیفیت مرغ تولیدی اصفهان و شرایطی که در کشتارگاه‌های استان تا مرحله فرآوری وجود دارد جزو مطلوب‌ترین مرغ تولیدی در کشور است و از این نظر نیز خواستار برخورد قانونی دستگاه‌های نظارتی با افراد سودجو و حاشیه‌ساز در زمینه قیمت شدیم.

وی درباره تأثیر افزایش تولید تأثیری در قیمت گوشت مرغ می‌گوید: هنگامی که با فراوانی تولید و فروانی کالا در بازار روبه رو شویم به طور طبیعی قیمت افت می‌کند همانگونه که در طول سه هفته گذشته رصد قیمت در بازار نشان‌دهنده افت قابل توجه نرخ‌ها بوده اما سیاست افزایش تولید و جوجه‌ریزی برای رونق تولید همچنان در دستور کار قرار دارد.

آرامش شش ماهه در بازار مرغ

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره می‌گوید: در صورتی که این افزایش تولید در ماه‌های گذشته اتفاق نمی‌افتاد اکنون شاهد قیمت‌های بسیار بیشتری برای گوشت مرغ بودیم به ویژه آنکه قیمت گوشت قرمز کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و نمی‌توان مرغ را کمتر از نرخ تمام شده در بازار عرضه کرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ تا کیلویی ۱۵۰ هزار تومان در ابتدای سال خاطرنشان می‌کند: با توجه به کاهش قدرت خرید گوشت قرمز، عمدتاً تقاضای مردم به سمت گوشت مرغ هدایت شده و با جوجه‌ریزی ۱۴۶ میلیونی در آذر ماه همچنین ۱۵۲ میلیونی در دی و بهمن این نیاز تأمین شد، اکنون نیز میزان تولید بر مصرف غلبه کرده اما قرار نیست که محصول به قیمت کمتر از تمام شده به فروش برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور می‌افزاید: در صورتی که افزایش جوجه‌ریزی و تولید در ماه‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد، امروز شاهد گرانی غیرقابل تحمل قیمت مرغ بودیم در حالی که از مرداد تاکنون آرامش نسبی در تولید مرغ حاکم است و این وضعیت مدیون رشد و رونق تولید است.

وی درباره خواسته مرغداران برای افزایش قیمت و مصرف‌کنندگان برای کاهش نرخ می‌گوید: این تعارض همواره وجود داشته که مصرف‌کننده خواستار خریداری مرغ با قیمت پایین است اما تولیدکننده نیز باید محصول خود را به قیمت مناسب عرضه کند، در بازارهای آزاد، رقابت تعیین کننده است و هر تولیدکننده‌ای که بتواند کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تری ارائه دهد، در بازار موفق‌تر خواهد بود اما در کشور ما به دلیل تورم و روند رو به رشد قیمت بسیاری از اقلام در طول سال، امکان پایین یا ثابت نگه داشتن قیمت محصولات غذایی وجود ندارد.

حفظ رکورد، نیازمند مراقبت

ابراهیمی رشد قیمت مرغ را کمتر از اقلام دیگر می‌داند و تصریح می‌کند: در اردیبهشت ماه امسال قیمت مرغ بالای ۱۲۰ هزار تومان رسید در حالی که اکنون شاهد چنین قیمت‌هایی نیستیم، این افزایش تولید نتیجه تلاش مسئولان، تولیدکنندگان، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بوده و به راحتی به دست نیامده زیرا رقم ۱۵۰ میلیون جوجه‌ریزی که سه ماه گذشته ثبت شده، تاکنون در صنعت مرغداری کشور سابقه نداشته است.

وی این رکورد را نیازمند مراقبت بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: هرگونه شوک از جمله کاهش قیمت که موجب زیان مرغداران شود، چرخه تولید را متوقف خواهد کرد به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی با ابلاغ مصوبه شورای نرخ‌گذاری، شرکت پشتیبانی را موظف به خرید مرغ زنده به قیمت هر کیلو ۵۸ هزار تومان از درب مرغداری‌ها کرد تا در صورت نیاز، شرکت پشتیبانی به خرید محصول مازاد و تکمیل ذخایر خود اقدام کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور فراهم شدن زمینه صادرات گوشت مرغ را ضروری عنوان می‌کند و می‌گوید: افزایش ظرفیت بازار باعث می‌شود تولید مقرون به صرفه باشد، ثبت رکوردهای اخیر نیز نشان داد که این ظرفیت در کشور وجود دارد و از سوی دیگر باید تدارکی مانند تأمین جوجه یک روزه تأمین کنجاله سویا و ذرت به موقع انجام شود تا واحدهای تولیدی به توان بیش از این دست یابند.

ثبت رکوردهای جدید در تولید گوشت مرغ به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوارها در فصل گذشته نشان‌دهنده اشتیاق مرغداران برای جوجه‌ریزی و تولید است و اکنون مسئولان تشکل‌های صنفی و دولت باید با مدیریت بازار به گونه‌ای عمل کنند که تلاش‌ها و اشتیاق مرغداران در سه ماه گذشته برای رونق تولید ادامه یابد و با در نظر گرفتن جوجه‌ریزی ماهانه ۱۵۰ میلیون قطعه و به طور متوسط تولید ۱.۶ تا ۱.۷ کیلو به ازای هر جوجه، ماهانه حداقل ۲۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که در صورت ثابت ماندن این میزان جوجه‌ریزی در سال، امکان صادرات ۱۰ درصد تولید سالانه وجود دارد.

کد خبر 731733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.