امنیت سرمایه گذاری در بالاترین مقدار خود قرار گرفت

شاخص امنیت سرمایه گذاری در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به چند سال گذشته در بهترین حالت خود قرار گرفته و به عدد ۵.۶۶ رسیده است، بهترین استانها برای سرمایه‌گذاری به ترتیب هرمزگان، گلستان وخراسان شمالی ارزیابی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا مرکز پژوهش‌های مجلس در مطالعه اخیر خود به پایش امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف برای تابستان ۱۴۰۲ پرداخته است، این گزارش توسط آمارهای رسمی منتشرشده و نظرات و ارزیابی ۷۸۱۲ فعال اقتصادی از سراسر کشور و درواقع با روش پیمایشی و آماری به بررسی امنیت سرمایه‌گذاری توسط ۳۸ مؤلفه و هفت نماگر برای ۳۱ استان و ۹ حوزه کسب و کاری آماده شده است.

میزان شاخص امنیت سرمایه گذاری چقدر است؟

در این پرسشنامه ارزیابی بین صفر و ۱۰ انجام می‌شود که ۱۰ بدترین حالت و هرچه عدد به صفر نزدیک‌تر باشد مناسب‌تر است. میزان شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ عدد ۵.۷۳ بود که در تابستان کمتر شده و به مقدار ۵.۶۶ رسیده است که طبق آمار نسبت به چند سال گذشته بهترین مقدار را ثبت کرده و این به معنی این است که امنیت سرمایه گذاری بهتر از قبل شده است.

آمار سال ۱۴۰۱ برای فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب ۶.۵۱، ۶.۸۲، ۶.۸۲ و ۶.۱۰ هستند.

شاخص امنیت سرمایه گذاری به تفکیک هر استان

امنیت سرمایه گذاری در بالاترین مقدار خود قرار گرفت

مؤثرترین مولفه‌ها در بررسی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری

به طور کل هفت نماگر در بررسی این شاخص وجود دارد که عبارتند از: عملکرد دولت، ثبات اقتصاد کلان، فرهنگ وفای به عهد و صداقت و دوستی، تعریف و تضمین حقوق مالکیت، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، شفافیت و سلامت اداری و مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض. مؤلفه‌های اثرگذار را می‌توان به دو بخش مناسب‌ترین و نامناسب‌ترین مولفه‌ها تقسیم و آنها را میان بهار و تابستان مقایسه کرد.

در بهار ۱۴۰۲ نامناسب‌ترین مولفه‌ها در تعیین شاخص امنیت سرمایه‌گذاری به ترتیب «میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری»، «عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده شده» و «ثبات یا قابل پیش‌بینی بودن تصمیمات مسئولان استانی یا محلی» بوده که در تابستان نیز دقیقاً همین مولفه‌ها به عنوان نامناسب‌ترین مولفه‌ها شناسایی شدند.

به عنوان مناسب‌ترین مولفه‌ها نیز در بهار ۱۴۰۲ می‌توان به ترتیب به «ثبات قوانین و مقررات»، «سرقت مالی (پول نقد، کالا و تجهیزات)» و «میزان وفای به عهد در اجرای قرارداد کتبی یا شفاهی در بازار» اشاره کرد که در تابستان نیز دقیقاً همین مولفه‌ها تکرار شدند.

با توجه به اینکه مؤلفه "میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری" دو بار به عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه شناسایی شده است لازم است تا توجه ویژه به آن شود و برای مسئولان در اولویت قرار گیرد تا عوامل انگیزه‌بخش برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران شناسایی شده و سرمایه‌گذاری بهتری در نقاط مختلف کشور انجام گیرد.

استان‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری

طبق این گزارش از دیدگاه فعالان کسب و کار مناسب‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری به ترتیب هرمزگان، گلستان وخراسان شمالی هستند و اصفهان از میان ۳۱ استان در ردیف ۲۲ ام قرار دارد، همچنین نامناسب‌ترین استان‌ها نیز به ترتیب کهگیلویه وبویراحمد، تهران و چهارمحال و بختیاری هستند.

کسب و کارهای مناسب برای سرمایه گذاری

از بین ۹ کسب و کار و حوزه فعالیت اقتصادی در بهار و تابستان ۱۴۰۲، مناسب‌ترین حوزه کاری «معدن به جز نفت و گاز» و «هتل، رستوران، تهیه و توزیع غذا» شناسایی شدند و فعالان اقتصادی درحوزه کاری «نفت خام وگاز طبیعی، تأمین آب، برق وگاز» نامناسب‌ترین حوزه و سپس حوزه کاری «ارتباطات، توزیع و … (حمل و نقل، انبارداری، عمده فروشی و ُخرده فروشی)» به عنوان دومین جایگاه نامناسب شناسایی شدند.

پیشنهادات

گزارش پایش امنیت سرمایه‌گذاری به صورت فصل به فصل آماده و منتشر می‌شود و نیازمند توجه ویژه مسئولین است تا کاستی‌ها جبران شده و این شاخص روز به روز بهتر شود. امید است عمل به نتایج این گزارش‌ها باعث رعایت بیشتر قانون، قانونگذاری بهتر، ترویج گفتمان امنیت سرمایه گذاری و احترام بیشتر به حقوق مالکیت شود.

کد خبر 731459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.