آیا رژیم صهیونیستی از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری پیروی کرده است؟

شبکه خبری الجزیره در مطلبی نوشت: یک ماه پس از دستور دادگاه لاهه به رژیم صهیونیستی بر اتخاذ تدابیر جلوگیری از نسل‌کشی، حداقل ۳۵۲۳ فلسطینی در غزه توسط رژیم غاصب کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از شبکه خبری الجزیره، قرار است اسرائیل روز دوشنبه گزارشی را در مورد اقداماتی که برای جلوگیری از نسل‌کشی احتمالی در غزه انجام داده به دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) ارائه کند. این کار برای ارزیابی پیروی رژیم صهیونیستی از تدابیر موقتی که دیوان بین‌المللی دادگستری در بیست‌وششم ژانویه دستور داده بود، انجام می‌شود.

آیا اسرائیل از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده نسل‌کشی پیروی کرده است؟

آفریقای جنوبی به عنوان شاکی پرونده گفته است که رژیم اسرائیل از تدابیر اعلام شده در دستور پیروی نکرده است. نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت که «من معتقدم حکم دادگاه نادیده گرفته شده است.»

تدابیر موقتی که دادگاه به رژیم صهیونیستی دستور پیروی از آنها را داده بود، عبارت است از:

  • اسرائیل با تمام تدابیر برای جلوگیری از اقدامات نسل‌کشی مطابق ماده ۲ کنوانسیون «جلوگیری از نسل‌کشی ۱۹۴۸» اتخاذ کند.
  • اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که ارتش آن اقدامات فوق‌الذکر را انجام ندهد.
  • اسرائیل باید از نابود کردن اسناد جرایم جنگی در غزه جلوگیری کند و به مأموریت‌های حقیقت‌یابی اجازه دسترسی به آن‌ها دهد.
  • اسرائیل باید کسانی که تشویق به اقدامات نسل‌کشی می‌کنند را تنبیه و از کار آن‌ها جلوگیری کند.
  • اسرائیل باید ارائه خدمات ابتدایی و کمک‌های بشردوستانه اساسی به شهروندان غزه را تضمین کند.

آیا رژیم اسرائیل از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری پیروی کرده است؟

به گزارش الجزیره، ماده ۲ کنوانسیون نسل‌کشی مستلزم نکشتن اعضای یک گروه خاص و وارد نکردن آسیب جسمی یا روحی به اعضای آن گروه، ایجاد نکردن شرایط زندگی که برای پایان دادن به موجودیت یک قوم ترتیب داده شده و انجام ندادن اقدامات طراحی شده برای جلوگیری از زاد و ولد آن گروه از افراد است.

این حکم همچنین می‌افزاید که قرار است رژیم اسرائیل اطمینان حاصل کند که ارتش خود چنین اقدامی انجام نمی‌دهد و باید تحریک مستقیم و علنی برای ارتکاب نسل‌کشی در رابطه با فلسطینیان در غزه را مجازات کند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین، بین تاریخ صدور حکم یعنی بیست‌وششم ژانویه تا بیست‌وچهارم فوریه، حملات اسرائیل حداقل ۳۵۲۳ فلسطینی را کشته است. به‌طور متوسط روزانه ۱۲۰ فلسطینی کشته شده‌اند و حداقل ۵۲۵۰ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی زخمی شده‌اند.

آیا اسرائیل از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده نسل‌کشی پیروی کرده است؟
آمار زخمی‌ها و کشته‌شدگان در ۳۰ روز گذشته

الجزیره نوشته است که بسیاری از این حملات، حملات هوایی به مرکز و جنوب غزه در طول ماه بود که مناطق مسکونی، مدارس، بیمارستان‌ها و حتی اردوگاه‌های آوارگان را هدف قرار دادند. فلسطینی‌های باقی‌مانده در منطقه شمالی، که اکنون کاملاً ویران شده‌اند، از گرسنگی می‌میرند، زیرا رژیم اسرائیل محدودیت‌های سنگینی را برای ارسال کمک‌ها اعمال کرده است.

بر اساس گزارش الجزیره، اسرائیل بیمارستان العمل و بیمارستان ناصر در خان‌یونس را محاصره کرد؛ تاکتیکی که از مراحل اولیه جنگ تکرار شد و بزرگترین مرکز پزشکی غزه، بیمارستان الشفا، توسط محاصره و گلوله‌باران از کار افتاد. رژیم اسرائیل ادعا کرده است که حماس از بیمارستان‌ها به‌عنوان مراکز فرماندهی استفاده می‌کند، اما هنوز برای ادعای خود شواهد مشخصی ارائه نکرده است.

رژیم اسرائیل از آن زمان تا حدی از بیمارستان ناصر عقب‌نشینی کرده، اما تک‌تیراندازهایی را مستقر کرد که به سمت افرادی که به بزرگترین بیمارستان در جنوب نزدیک می‌شدند، شلیک می‌کردند. موارد متعددی از شکنجه، کشتار و آتش زدن منازل غیرنظامیان با بی‌توجهی آشکار به دستور دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه گذشته گزارش شده است.

سیاستمداران و وزرای راست افراطی رژیم صهیونیستی به استفاده از لفاظی‌های ضد فلسطینی برابر با تشویق به نسل‌کشی ادامه داده‌اند، به‌ویژه درخواست‌های آشکار برای آوارگی اجباری فلسطینی‌ها از غزه.

رژیم صهیونیستی همچنین رفح، جنوبی‌ترین بخش غزه را هدف قرار داده که در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی آنجا ساکن هستند که اکثر آن‌ها از مرحله اولیه جنگ فرار کرده‌اند. تشدید حملات هوایی و گلوله‌باران، تعداد کشته‌شدگان را افزایش داده است زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل قصد خود برای حمله به منطقه جنوبی هم‌مرز با مصر را آشکارا ابراز کرده است.

آیا اسرائیل از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده نسل‌کشی پیروی کرده است؟
آسیب به زیرساخت شهری غزه

آیا اسرائیل اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را داده است؟

دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه اعلام کرد که رژیم اسرائیل با ممانعت از ورود کمک‌های اولیه به غزه و استفاده از قحطی به عنوان سلاح جنگی، حداقل از یک اقدام در حکم دیوان بین‌المللی دادگستری پیروی نکرده است.

عمر شاکر، مدیر اسرائیل و فلسطین در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «دولت اسرائیل ۲.۳ میلیون فلسطینی غزه را به گرسنگی رسانده است که آن‌ها را در معرض خطر بیشتری نسبت به حکم الزام‌آور دادگاه جهانی قرار می‌دهد. اسرائیل به سادگی حکم دادگاه را نادیده گرفته و حتی از برخی جهات سرکوب خود را تشدید کرده است، از جمله مسدود کردن بیشتر کمک‌های نجات‌بخش.»

بر اساس گزارش الجزیره، جریان کمک‌های بشردوستانه پس از آنکه چندین حامی غربی به رهبری ایالات متحده کمک مالی به UNRWA، آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی را در پی اتهام اسرائیل مبنی بر دست داشتن کارکنان آن در حملات هفتم اکتبر به حالت تعلیق درآوردند، به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. به گفته رئیس اونروا، اسرائیل هنوز مدرکی در تأیید ادعاهای خود ارائه نکرده است.

اونروا هشدار داد که این قطع حمایت‌های مالی می‌تواند منجر به ناتوانی آژانس در ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه شود که این امر غزه را در گرسنگی فرو می‌برد. روز یکشنبه، یک نوزاد دو ماهه به دلیل گرسنگی در شهر غزه، در حالی که قحطی منطقه محاصره شده را فرا گرفته، جان باخت. اونروا روز دوشنبه گفت که به‌طور متوسط روزانه کمتر از ۱۰۰ کامیون کمک‌رسانی در ماه فوریه به غزه می‌رسد که بسیار کمتر از هدف ۵۰۰ کامیون بود. این کمک‌ها ۵۰ درصد کمتر از کمک‌های انجام‌شده در ماه ژانویه است.

آیا اسرائیل از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده نسل‌کشی پیروی کرده است؟
آمار کمک‌های بشردوستانه وارد شده به غزه

در برخی از روزهای ماه فوریه، کمتر از ۱۰ کامیون وارد غزه شد. فقط هفت کامیون در ۹ فوریه، ۹ کامیون در ۱۲ فوریه، چهار کامیون در ۱۷ فوریه و ۹ کامیون دیگر در ۱۹ فوریه وارد شدند. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی رژیم اسرائیل، در ۱۳ فوریه گفت که محموله آرد با بودجه ایالات متحده به غزه را مسدود کرده است، زیرا این محموله به اونروا می‌رفت.

فیلم‌های ۱۹ فوریه که توسط الجزیره تأیید شده است، نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها در شمال غزه پس از شنیدن صدای شلیک گلوله در حالی که برای دریافت کمک غذایی صف کشیده بودند، پراکنده شدند. نیروهای اسرائیلی با شلیک گلوله به سوی جمعیتی که در انتظار غذا بودند، دست کم یک فلسطینی را کشتند و تعدادی دیگر را زخمی کردند.

اونروا هفتم فوریه اعلامیه‌ای صادر کرد و گفت برخی از کامیون‌های کمک‌رسانی این سازمان که مواد غذایی را به غزه حمل می‌کردند، توسط نیروهای رژیم صهیونیستی در پنجم فوریه بمباران شدند.

عواقب پیروی نکردن رژیم اسرائیل از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری چیست؟

اگر مشخص شود که از دستورات الزام‌آور دیوان بین‌المللی دادگستری تبعیت نکرده است، هر کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد و سپس در مورد الزام اسرائیل به رعایت اقدامات موقت رأی خواهد داد.

اگر همچنان از انجام این کار امتناع کند، رژیم اسرائیل ممکن است با تحریم‌های سازمان ملل روبرو شود که می‌تواند شامل تحریم‌های اقتصادی یا تجاری، تحریم‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر باشد. منشور سازمان ملل همچنین به شورای امنیت سازمان ملل اجازه می‌دهد تا یک قدم فراتر برود و با استفاده از زور مداخله کند.

رأی منفیِ دادگاه ممکن است از ارسال تسلیحات متحدان اسرائیل جلوگیری کند، همان‌طور که در هلند اتفاق افتاد، جایی که دادگاه از تأمین تجهیزات جنگنده‌های F35 برای بمباران غزه جلوگیری کرد. دولت هلند این دستور را به چالش کشیده است.

الجزیره در پایان نوشته است که هر تحریمی ممکن است توسط ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد رژیم صهیونیستی، وتو شود. آمریکا از هفتم اکتبر سه قطعنامه آتش‌بس در مورد اسرائیل را وتو کرده است. دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر کشورها باید از طریق تحریم‌ها و محاصره، رژیم اسرائیل را برای اجرای دستورات دادگاه تحت فشار قرار دهند.

کد خبر 731154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.