دومین دوره جایزه ادبی ساهر آغاز به کار کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در آیین آغاز به کار دومین دوره جایزه ادبی ساهر از برپایی کارگاه هایی در سطح کشور برای آشنایی با موضوع حساس امنیت ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، حمید رضا قانعی امروز_ دوشنبه هفتم اسفند_ در نشست خبری و آئین آغازین دومین دوره جایزه ادبی ساهر اظهار کرد: موضوع جایزه ادبی ساهر را، داستان‌های پلیسی و امنیتی است و ایده اولیه از این رویداد فرهنگی که در ارتباط با موضوعاتی است که مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده، از طرف انجمن ساهر بوده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم گستره این جایزه را وسیع کنیم و در پی آن، تلاش بر این است که مجموعه کارگاه‌هایی در سطح کشور برای آشنایی بیشتر جامعه مخاطب با موضوع حساس امنیت ملی داشته باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: اوضاع کنونی جهان و پازلی که ایران در آن قرار گرفته، نشان از این دارد که جامعه باید آگاه بر نقش دستگاه امنیتی شود و رسالت جامعه اطلاعاتی بر این است که برای ارتقای این آگاهی آموزش غیر مستقیم داشته باشد که در رویداد ادبی ساهر اتفاق می‌افتد، همانطور که تولید این آثار داستانی کمک به فرایند آموزشی کرده و گستره اطلاعاتی مخاطب را در این حوزه افزایش می‌دهد.

قانعی با اشاره به اینکه آنانی که دستی بر قلم دارند با ارائه موضوع و ایده به انجمن و نویسندگان، کمک به ایده پردازی آنان کند، تصریح کرد: دلیل انتخاب پلاتوی تئاتر برای این آئین و رونمایی این است که نشان دهیم اگر بستر داده‌های اولیه از جنس داستان و نمایشنامه فراهم باشد، به راحتی می‌شود برای نمایش و فیلم کوتاه ایده پردازی کرد.

انتشار فراخوان آثار در سه بخش مد نظر است

در ادامه این نشست بیژن کیا دبیر علمی ساهر، با عنوان این که بخش عمده سینمای هالیوود، امنیت ملی است و تکرار این کلید واژه برای شهروند اهمیت پیدا می‌کند، گزارشی از دوره اول این جایزه ادبی ارائه داد و اظهار کرد: بعد از تشکیل انجمن، از توان دوستانی که به داستان علاقمند هستند استفاده شد و ایده برگزاری جایزه ادبی شکل گرفت، گستره ملی مد نظر بود و فراخوان در سه بخش داستان کوتاه، داستانک و رمان سال امنیت، انتشار داده شد.

وی با اعلام اینکه بیشتر نویسندگان این حوزه خانم‌ها هستند و پیشتاز در این عرصه، افزود: آثاری که ارسال شد قابل توجه بود، هم از نظر کمی و هم کیفی که نشان از آمادگی اولیه جامعه جهت ورود به گفتمان ادبی و هنری داشت و منجر به وجود آمدن دغدغه مشترک بین شعرا و نویسندگان استان و شکل‌گیری مکتب شعر گمنامی گشت.

دبیر علمی رویداد ساهر، برگزاری کارگاه‌ها در بوشهر و البرز و شیراز را پربار دانست و ادامه داد: از طریق فضای مجازی موارد آموزشی در اختیار دوستان قرار گرفت و اکنون در حال آماده سازی درس‌نامه‌ای هستیم که در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

کیا، در پایان با معرفی نسل جدید در ادبیات و داستان که آگاه به مقتضیات و دغدغه مند نسبت به مسائل جهانی هستند، خاطر نشان کرد: این جریان فرهنگی، در قالب دوسالانه ارائه می‌شود تا فرصتی برای گسترش فعالیت آموزشی، ارتقای کیفیت آثار و انتخاب رمان امنیت سال باشد که پایان آن آخر آبان ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

به گزارش ایمنا، در پایان این رویداد از برخی نویسندگان جوان انجمن ادبی ساهر تقدیر به عمل آمد و در حین اجرای نمایش پوستر رویداد رونمایی شد.

کد خبر 731116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.