مستند «غیر رسمی» و روایت جلساتی که قرار نبود رسانه‌ای شود

مستند«غیررسمی» بیانگر و روایتگر ابعادی از زندگانی رهبر انقلاب است که افراد و اقشار مختلفی که دیدارهایی با ایشان داشتند و کارگردان این اثر در گفت‌وگو با ایمنا به شرح ساخت و ابعاد مختلف این برنامه تلویزیونی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سلسله مستندهای «غیررسمی»، قسمت‌هایی متفاوت از سیره عملی رهبر انقلاب را به تصویر می‌کشد که مردم کمتر دیده و شنیده‌اند؛ قسمت‌های یک تا پنج این مستند مربوط به جلسات پنجشنبه‌ای رهبر انقلاب با گروه‌های مختلف جامعه بود و فصل ششم آنکه هفته گذشته به قاب سیما رسید، روایتگر حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب و خاطراتی از مسئولان و افراد مختلف مرتبط با حوزه کتاب بود.

این مستندها بیانگر و روایتگر ابعادی از زندگانی رهبر انقلاب است که افراد و اقشار مختلفی که دیدارهایی با ایشان داشتند، آن را روایت می‌کردند اما شاید این روایتگری دربرگیری زیادی نداشت و نیاز بود که بستری برای پخش همگانی این امر صورت بگیرد و «غیررسمی» فرصتی مناسب برای این موضوع بود.

کارگردانی این مستند به عهده سیدمحمدعلی صدری‌نیا، مستندساز جوان و بنام کشورمان است، وی متولد ۱۳۶۹ و کارگردان و مستندساز است که شاید بیشتر ما او را به خاطر ساخت مجموعه مستند طنز دکتر سلام به یاد بیاوریم؛ وی فارغ‌التحصیل کارشناسی حسابداری از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه است که کارگردانی چندین مستند از جمله دکتر سلام، تهران-دمشق، قائم مقام و غیررسمی را به عهده داشته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سیدمحمدعلی صدری‌نیا کارگردان مستند غیررسمی است:

مستند «غیر رسمی» و روایت جلساتی که قرار نبود رسانه‌ای شود

ایمنا: فعالیت رسانه‌ای خود را چطور و از چه زمانی آغاز کردید؟

صدری‌نیا: حدود ۱۵ سال است که در فضای تولید مستند و برنامه تلویزیونی و فضای مجازی در حال فعالیت بوده و در این سال‌ها تجارب مختلفی را دنبال کردم.

در این راستا آثاری از جمله مجموعه طنز دکتر سلام، مستندهای قائم مقام، زخم تازه، تهران-دمشق و غیر رسمی و برنامه‌های تلویزیونی مدیرمسئول، بی‌واسطه، ملک سلیمان و… را تهیه و تولید کرده‌ام.

ایمنا: در این سال‌ها شاهد پخش مستند غیر رسمی در قاب تلویزیون بودیم که روایاتی متفاوت از دیدارهای غیر رسمی رهبر انقلاب است؛ جرقه اولیه این کار چطور زده شد؟

صدری‌نیا: اسفند سال ۱۳۹۷ بود که از طرف مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب صحبتی درباره تولید مجموعه کاری با محوریت جلسات پنجشنبه‌ای رهبر انقلاب مطرح شد.

رهبر انقلاب از سال ۱۳۹۵، پنجشنبه‌ها دیداری با اهالی فرهنگ، هنر، علم و… داشتند که جلسات صمیمانه، غیررسمی و محدود بود، خودم نیز در سال ۱۳۹۶ در دیدار ایشان با مستندسازان حضور داشتم؛ در نهایت قرار بر این شد فیلم‌های این جلسات بازبینی شود تا بر اساس آن‌ها به طرح کلی برسیم؛ البته این جلسات، جلسات خصوصی بود و قرار بر انتشار نبود اما حاضران جلسه روایت‌هایی را از آن بیان می‌کردند و درخواستی برای انتشار آن وجود داشت.

مستند «غیر رسمی» و روایت جلساتی که قرار نبود رسانه‌ای شود

ایمنا: پس از آنچه مسیری را سپری کردید؟

صدری‌نیا: در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ بازبینی‌ها اتفاق افتاد و در نهایت به طرح مستند غیررسمی رسیدیم تا نقاط قابل روایت را روایت کرده و با افراد حاضر نیز مصاحبه‌هایی بگیریم.

ایمنا: در ۶ قسمت منتشر شده، شاهد دیدارهای مختلف رهبر انقلاب با راویان دفاع مقدس، سینماگران، جهادگران و… بودیم؛ این ترتیب از ابتدا پیش‌بینی شده بود؟

صدری‌نیا: در بازبینی اولیه حدود ۲٠ قسمت را طراحی کردیم اما در مسیر تولید، هر قسمت سیاست‌گذاری‌های خود را دارد و در این راستا باید بازخورد مخاطبان و شرایط زمانی را نیز مدنظر قرار داد و بر اساس این موارد، گاهی اوقات اولویت‌ها تغییر می‌کند.

ایمنا: در بین ۶ قسمت منتشر شده، کدام قسمت برای شما جذابیت بیشتری داشت و بازخوردهای بیشتری از آن گرفتید؟

صدری‌نیا: آن چیزی که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت‌، دیدار با سینماگران و قسمت ششم یعنی توجه رهبر انقلاب به موضوع کتاب بود که این قسمت از نظر تولیدی، از همه سخت‌تر بود اما بازخوردهای مثبتی داشت.

مستند «غیر رسمی» و روایت جلساتی که قرار نبود رسانه‌ای شود

ایمنا: یکی از نکات قابل توجه در این مستندها، حضور افراد با طیف فکری و سیاسی متفاوت است؛ این موضوع تا چه میزان برای شما دغدغه و اولویت بود؟

صدری‌نیا: نکته قابل توجه آن است موردی که در فیلم‌ها می‌بینم را درست و کامل روایت کنم یعنی اگر می‌بینم طیف‌های مختلف در جلسات حضور داشتند، این موضوع را حفظ کنم، اگر می‌بینم افراد نکات خود را راحت بیان می‌کنند، تلاش می‌کنم این نکات نیز در کار باشد تا تصویر کامل‌تری از مشی رهبر انقلاب ارائه شود.

برای مثال برای قسمت ششم، شاهد بودیم که رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب با افرادی با سلایق و پوشش‌های مختلف صبحت داشتند و بر همین اساس نکته قابل توجه برای ما نیز آن بود که این تصویر را درست روایت کنیم.

ایمنا: برای قسمت هفتم غیررسمی هم تصمیمی گرفته‌اید؟

صدری‌نیا: برای قسمت بعدی چند پرونده باز داریم اما یکی از مواردی که علاقه‌مندم آن را آماده کنیم، موضوع ادبیات مقاومت است که مرتبط با قسمت ششم است اما حاصل دیدارهای رهبر انقلاب با سوژه‌های ادبیات مقاومت داشتند که روایتی جذاب و ناگفته است.

کد خبر 730961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.