گره کور ترافیک اصفهان در نفس‌های پایان سال

روزهای پایانی سال تب و تاب خرید شب عید بسیاری از مردم اصفهان را همچون دیگر نقاط کشور به خیابان‌ها و مراکز خرید می‌کشاند، اما در میان این هیاهو، انبوه خودروها گلوی خیابان‌های شهر را می‌فشارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از رسوم کهن مردم کشور خرید سال نو است که این رسم از طبیعت الهام گرفته شده است، در این راستا مردم به بازار و مراکز شهر رجوع پیدا می‌کنند و از آنجا که بازارها و مراکز خرید اغلب در مراکز شهرها قرار دارد، به‌طور عمده تردد وسایل نقلیه در مرکز شهر در شب عید بیشتر از ایام دیگر سال است.

در روزهای پایانی سال جاری با مصادف شدن ایام مبارک نیمه شعبان و ماه مهمانی خدا سفرهای درون‌شهری شهروندان نسبت به قبل افزایش یافته است و در حال حاضر با توجه به افزایش جمعیت و شهرنشینی، همچنین رشد تولید خودروها و تردد آن‌ها در خیابان‌ها به‌ویژه در ایام منتهی به سال نو و ماه مبارک موجب ایجاد ترافیک در شهر شده است.

حال با توجه به مشکلات ترافیکی در شهرها و گذر از این مشکل نیاز است با همکاری بیشتر مردم با مسئولان از مشکل ترافیکی گذر کرد؛ کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند ترافیک یک معضل دامنه‌دار و پرحاشیه است که رفع آن نیازمند استراتژی‌ها و تاکتیک‌های علمی و کاربردی است و برطرف‌کردن آن نیاز به زیرساخت‌های اساسی دارد.

گره کور ترافیک اصفهان در نفس‌های پایان سال

ناوگان خطوط پرسرعت باید نوسازی شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بودجه حمل‌ونقل شامل مترو، بازگشایی معابر و تقویت ناوگان اتوبوسرانی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است که حدود ۴۰ درصد از کل بودجه شهرداری را شامل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: عمده بار حمل‌ونقل عمومی بر عهده اتوبوسرانی است، در این راستا تلاش مدیریت شهری برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی، بهبود مسیر و افزایش خطوط پرسرعت (بی‌آرتی) بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ خط اتوبوس در سطح شهر فعال است، اما یک خط مترو داریم که البته حدود ۲۵ درصد جابه‌جایی مسافران را پوشش می‌دهد، خاطرنشان می‌کند: هزینه‌های اتوبوسرانی بالا است، اما از آنجا که بیشترین حجم جابه‌جایی مسافر بر عهده این مد حمل‌ونقلی است، درصدد هستیم مهر ۱۴۰۳ به حد متعادلی از ناوگان مناسب و بهبود مسیرها برسیم.

نورصالحی با بیان اینکه خط شمال به جنوب بی‌آرتی از خیابان کاشانی به سمت خیابان حکیم نظامی در حال اجرا است، می‌گوید: باقی‌مانده ناوگان خطوط اتوبوس‌های پرسرعت نیز باید نوسازی شود؛ در این راستا اتوبوس‌هایی خریداری شده است که امیدواریم سال آینده تحویل شهر اصفهان داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به احداث خط دو متروی این کلان‌شهر ادامه می‌دهد: بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده، قرار است تا پایان سال آینده فاز نخست خط دو مترو حدفاصل ایستگاه زینبیه تا ایستگاه طوقچی راه‌اندازی شود.

نورصالحی با بیان اینکه ریل‌گذاری تونل خط دو مترو در این مسیر در حال انجام است و پیمانکاران خط دو مترو در حوزه نازک‌کاری و تجهیزات برق و تأسیسات انتخاب شده‌اند و در حال انجام کار هستند، خاطرنشان می‌کند: ۱,۵۰۰ میلیارد تومان به پیشنهاد شهرداری به بودجه مترو اضافه شد تا فاز اول خط دو مترو سریع‌تر احداث شود.

گره کور ترافیک اصفهان در نفس‌های پایان سال

فعالیت‌های مدیریت شهری برای کنترل ترافیک شب عید

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه افزایش حجم ترافیک معابر به‌ویژه در مرکز شهر و ساعات صبحگاهی و عصرگاهی حاکی از آن است که به‌واسطه تقارن اعیاد شعبانیه‌، آغاز ماه مبارک رمضان و نوروز، حجم ترافیک زودتر از موعد سال‌های قبل آغاز شده و شبکه معابر شهری را تحت تأثیر قرار داده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای اجرای مجموعه فعالیت‌های حوزه ترافیک برای قبل و بعد از تعطیلات نوروز در شهر اصفهان بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می‌دهد: در این حوزه خدماتی از قبیل خط‌کشی معابر، نصب علائم، اصلاح و بازسازی تابلوهای راهنمای مسیر، اصلاح هندسی معابر و زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، افزایش ساعت فعالیت ناوگان اتوبوسرانی و مترو، ارائه سرویس‌های ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جانمایی و سرویس‌دهی خطوط تاکسیرانی در مراکز پرتجمع انجام شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح می‌کند: در این راستا برنامه‌ریزی برای محدودیت‌های موقت در خیابان‌های با تراکم ترافیک بالا، تشدید برخورد با تخلفات از جمله پارک دوبل، راه‌اندازی اتوبوس گردشگری، آماده‌سازی پایانه‌های مسافربری، آماده‌سازی پارکینگ‌های عمومی، راه‌اندازی پارکینگ‌های موتورسیکلت و راه‌اندازی پارکینگ هوشمند دوچرخه نیز پیش‌بینی شده است.

حق‌شناس اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی و اشتراک‌گذاری اطلاعات در نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی از جمله «نشان» و «اصفهان من»، هماهنگی و استفاده از حیاط مدارس و زمین‌های بایر در مراکز شهر به عنوان پارکینگ، مدیریت یکپارچه خودروهای ثبت تخلف ایستایی در محورهای پرتراکم، جمع‌آوری کارگاه‌های عمرانی از دهم اسفند سال جاری، استفاده از همیاران ترافیک و تعمیر و نگهداری تجهیزات ترافیکی از جمله اقدامات مدیریت شهری برای نوروز و پیش از آن است.

وی تصریح می‌کند: همکاری و مشارکت مسئولانه شهروندان، رعایت قوانین و استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند شرایط بهتری را در عبور و مرور شهری ایجاد کند.

گره کور ترافیک اصفهان در نفس‌های پایان سال

لزوم هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی در سطح شهرها

امین همدانی، کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای کنترل ترافیک شب عید یا آغاز سال تحصیلی به یک برنامه ویژه نیاز است؛ در واقع باید مدیریت جامعی در سطح شهر داشته باشیم در غیر این صورت با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه خیابان‌های شهر ظرفیت محدودی دارند که با افزایش تقاضا گره ترافیکی ایجاد می‌شود، ادامه می‌دهد: این گره ترافیکی را به چند روش می‌توان برنامه‌ریزی کرد، یکی از روش‌ها کنترل تردد خودروهای شهری و حمل‌ونقل عمومی است.

کارشناس حمل‌ونقل اضافه می‌کند: یکی از مشکلات خودروهای شخصی معضل جای پارک است، در این راستا باید مدیریت پارکینگ داشته باشیم که در آن ظرفیت و هزینه پارک خودرو با توجه به نیاز سطح شهر، متغیر و شناور باشد.

همدانی ادامه می‌دهد: به‌طور مثال اگر مرکز شهر مراجعات بیشتری داشته باشد و بتواند ظرفیت کمتر خودروها را تأمین کند، لازم است ظرفیت پارکینگ‌ها را محدود کنیم تا مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند؛ در بعضی مواقع نیز پارکینگ‌ها با تمام ظرفیت کار کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: بهتر است هزینه‌های پارکینگ را شناور کنیم، به‌طور مثال برای یک ساعت مبلغی دریافت شود و مازاد بر آن به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند؛ این اقدام موجب می‌شود تا افرادی که از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کند، مدیریت زمانی داشته باشند.

کارشناس حمل‌ونقل با بیان اینکه در شهر نگاهی ویژه به حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص در مراکز شهر شده است، می‌گوید: زمانی که شهروندان از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، به‌تبع باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنند.

همدانی با بیان اینکه پلیس راهور یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کنترل ترافیک محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: به‌منظور اجرای قانون برای برخورد با تخلفات رانندگی همچون پارک دوبل و تخلفات رانندگی باید تمهیداتی اندیشیده شود، چراکه پارک دوبل ترافیک زیادی را در معابر ایجاد می‌کند.

همدانی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تردد در مرکز شهر زیاد، اما ظرفیت محدود است، طرح ترافیک اجرا می‌شود؛ به‌طور مثال امکان توسعه معابر شهر اصفهان به‌عنوان یک شهر توریستی وجود ندارد، از این‌رو باید با متغیر کردن هزینه‌های تردد خودروهای شهری، ترافیک شهر را کنترل کرد، البته اجرای طرح ترافیک در شهر اصفهان الزامی است و این طرح باید به صورت کامل اجرا شود.

وی با اشاره به نقش پلیس راهور در اجرای قوانین اضافه می‌کند: اعمال قانون خودروهای متخلف باید انجام شود تا تخلفی صورت نگیرد، همچنین با سیستم مدیریت هوشمند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌توان برای کنترل ترافیک شهر اقدام کرد.

برای حمل‌ونقل باید به مدیریت یکپارچه برسیم، زیرا یک سیستم وقتی کارایی دارد که تمام اجزای آن با یکدیگر هماهنگ باشد

کارشناس حمل‌ونقل اظهار می‌کند: شهرداری در این بازه زمانی باید سطح دسترسی حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد تا از نارضایتی شهروندان جلوگیری شود، به‌طور مثال در خطوط تندرو باید هر سه تا پنج دقیقه اتوبوس در مسیر حرکت کند تا شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند.

همدانی با اشاره به یک‌طرفه کردن و محدود کردن خیابان‌ها اضافه می‌کند: یک‌طرفه کردن خیابان‌ها تکنیکی برای کنترل عرضه و تقاضا است، در این راستا باید نقاط ترافیکی شناسایی و لوپ حرکتی حمل‌ونقل و سرویس‌دهی مترو یا بی‌آرتی در کنار هم مطالعه شود تا به یک تصمیم صحیح رسید.

وی با بیان اینکه برای حمل‌ونقل باید به مدیریت یکپارچه برسیم، زیرا یک سیستم وقتی کارایی دارد که تمام اجزای آن با یکدیگر هماهنگ باشد، می‌گوید: پلیس راهور، شهرداری، اتوبوسرانی و تمام سازمان‌های مربوطه باید یک مدیریت واحد داشته باشند تا بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هنگام افطار مردم نیاز دارند سریع‌تر به خانه برسند و کمتر در ترافیک قرار گیرند، باید خدمات‌رسانی حمل‌ونقل عمومی از جمله ساعات کاری، و تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو تقویت شود تا شهروندان تمایل بیشتری نسبت به استفاده از حمل‌ونقل عمومی پیدا کنند.

کارشناس حمل‌ونقل با تاکید بر اینکه باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم، بیان می‌کند: از داده‌های ترافیکی نیز می‌توان برای مدیریت ترددها استفاده کرد در این راستا می‌توان با استفاده از نرم‌افزارها و اپ‌های موبایل به‌صورت آنلاین ترافیک یا تردد اتوبوس‌ها را اطلاع‌رسانی کرد.

همدانی با بیان اینکه بخش خصوصی باید وارد حمل‌ونقل عمومی شود و کیفیت خدمات‌رسانی را افزایش دهد، تصریح می‌کند: هر جا رقابت باشد، کیفیت خدمات افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی و احترام شهروندان به رعایت حقوق یکدیگر در ترافیک می‌گوید: رانندگان باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و از تخلفات رانندگی بپرهیزند.

به گزارش ایمنا، ترافیک شب عید همیشه به‌عنوان یک دغدغه مطرح بوده است و سال جاری با مصادف شدن این ایام با اعیاد شعبانیه و ماه مبارک رمضان بیشتر شده است؛ در این راستا پلیس راهور و شهرداری باید با هماهنگی و مدیریت یکپارچه این معضل را کنترل کنند.

بی‌شک مدیریت ترافیک نیازمند اراده جدی مدیریت شهری و شهروندان و آموزش‌های شهروندی در قالب فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی است.

کد خبر 730927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.