حفظ اموال شهر، گامی برای حراست از حقوق شهروندان

کم‌توجهی به حفظ اموال عمومی و تخریب یا سرقت آن‌ها در شهرها یکی از مشکلات مهم جوامع امروزی است که هر سال خسارات هنگفتی به سرمایه‌های عمومی وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مدیریت صحیح اموال و سرمایه‌های شهر می‌تواند شهرداری‌ها را برای درآمد پایدار و سرمایه‌گذاری آینده توانمند کند؛ به همین نسبت کم‌توجهی به حفظ اموال عمومی یا سرقت آن‌ها خسارت‌های مالی مستقیمی را به مدیریت و سرمایه‌های شهری تحمیل می‌کند و دارای بازخوردهای نامناسب غیرمستقیمی است که افزایش نارضایتی شهروندان از شرایط رفاهی شهرنشینی، امکانات عمومی و بروز چهره نامناسب شهر را به‌دنبال خواهد داشت.

فرهنگ شهرنشینی، آشنایی شهروندان با حقوق شهروندی و حس مسئولیت حفظ و نگهداری آنچه به‌عنوان سرمایه شهری نامیده می‌شود، در کنار تلاش مجموعه شهرداری، از مهم‌ترین نکاتی است که در صورت تحقق می‌تواند نقش مؤثری در کاهش این آسیب‌های نامطلوب و هزینه بر ایفا کند.

حفظ اموال شهر، گامی برای حراست از حقوق شهروندان

دست‌درازی به اموال عمومی شهر نیازمند برخورد قانونی است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آسیب رساندن به زیرساخت‌ها و دست‌درازی به اموال عمومی شهر، نشانه‌ای از کمبود فرهنگ شهروندی است، اظهار می‌کند: این افراد اموال مختلف شهر از جمله کابل‌های برق را سرقت می‌کنند و آن را به‌صورت بازیافت به‌فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه اموال عمومی شهر متعلق به شهروندان است، اضافه می‌کند: شهروندان در اموال عمومی شهر سهم دارند، از این‌رو تخریب یا سرقت اموال عمومی حقوق آن‌ها را تضییع می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهروندان با تخریب یا سرقت اموال عمومی شهر باید به‌شدت برخورد کنند و بدانند که اموال سرقت شده، از طریق منابع خود شهروندان جایگزین می‌شود، ادامه می‌دهد: دست درازی به اموال عمومی شهر نیازمند برخورد قانونی است و این موضوع باید مورد توجه جدی نیروی انتظامی شهرها قرار گیرد.

جایگزینی سریع تجهیزات سرقتی اماکن عمومی

سیدمهدی حسینی، مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در عرصه‌های عمومی شهری از جمله پارک‌ها و فضای سبز مناطق پانزده‌گانه و ناژوان، تأسیسات و تجهیزات متنوع و گوناگونی وجود دارد که مبنا و زیرساخت آن‌ها خدمات‌رسانی به شهروندان است.

وی ادامه می‌دهد: این تجهیزات شامل بیش از ۷۰ هزار پایه روشنایی، ۳۰۰ پروژه نورپردازی ابنیه تاریخی و پل‌ها، ۵۰۰ آب‌نما تأسیسات و تجهیزات آبیاری فضای سبز، تأسیسات ۳۰۰ دستگاه سرویس‌های بهداشتی عمومی، ۷۰۰ سایت وسایل ورزشی پارکی، ۴۰۰ محوطه بازی کودکان و نوجوانان، حدود ۵۰ هزار قطعه مبلمان شهری پارکی همچون نیمکت، سطل زباله و دیگر موارد برای خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان می‌شود.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: به‌روز بودن و ایمنی این تجهیزات از نکات مهمی است که خدمت به شهروندان را مستمر و عادلانه می‌کند، از این‌رو هرگونه تخریب و یا سرقت از تجهیزات یاد شده، بلافاصله جایگزین و رفع خطر می‌شود.

بیش از ۱۸۰ تکنسین، مهندس برق، مکانیک، جوشکار و نیروهای فنی، مسئولیت انجام عملیات نگهداری و تعمیرات روزانه حدود ۶۰۰ هزار تجهیزات در سطح شهر اصفهان را بر عهده دارند

حسینی می‌گوید: برای تمام تجهیزات شهری، به‌صورت مکان‌مند، دستورالعمل نگهداری و تعمیرات تعریف شده است که به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به رفع خطر از تجهیزاتی که نیاز به تعمیر فوری دارند، اضافه می‌کند: بیش از ۱۸۰ تکنسین، مهندس برق، مکانیک، جوشکار و نیروهای فنی، مسئولیت انجام عملیات نگهداری و تعمیرات روزانه حدود ۶۰۰ هزار تجهیزات در سطح شهر اصفهان را بر عهده دارند.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان می‌افزاید: بر اساس دستورالعمل‌ها، ضمن استحکام‌بخشی و اصلاح تجهیزات به‌صورت مستمر و سریع، هرگونه تخریب یا سرقت از تجهیزات یاد شده، بلافاصله جایگزین و رفع خطر می‌شود.

حفظ اموال شهر، گامی برای حراست از حقوق شهروندان

دست درازی به اموال عمومی شهر نوعی وندالیسم است

امان‌الله باطنی، جامعه‌شناس شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آسیب زدن و دست‌درازی به اموال عمومی در چارچوب وندالیسم و در چارچوب سرقت نیز قابل تحلیل است، می‌گوید: برخی وندال‌های شهری رفتار وندالیستی دارند که این موضوع مربوط به هویت شهری ضعیف آن‌ها است.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر در سلسله مراتب هویت شهری، هفت مرحله قابل تأمل از جمله بی تفاوتی نسبت به مکان، آگاهی از قرارگیری در مکان، تعلق به مکان، دلبستگی به مکان، یکی شدن با هدف مکان، حضور در مکان و فداکاری برای مکان وجود دارد.

جامعه‌شناس شهری با بیان اینکه وندال‌ها نسبت به مکان بی‌تفاوت هستند و به‌همین دلیل اموال عمومی شهر را تخریب می‌کنند، می‌گوید: بخش‌هایی از دست‌درازی به اموال عمومی در واقع سرقت محسوب می‌شود و در بحث‌های جامعه‌شناسی سرقت قابل تحلیل است.

جامعه‌شناس شهری با تاکید بر اینکه سرقت اموال عمومی شهر یک هشدار برای شهر و شهروندان است، خاطرنشان می‌کند: سرقت عوامل زمینه‌ساز و بنیادی دارد که بسیار ریشه‌ای بوده و ناشی از سبک‌های تربیتی و شکل‌گیری شخصیت است.

به گزارش ایمنا، دزدی از اموال عمومی شهرها یک مشکل جدی است که عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مختلفی را شامل می‌شود و برای مقابله با این موضوع باید با جدیت بیشتری برخورد شود، همچنین از شهروندان انتظار می‌رود تا اموال عمومی را حفظ و به رعایت قوانین و مقررات کمک کنند.

به‌طور کلی دزدی از اموال عمومی یک مسئله پیچیده است که نیازمند راه‌حل‌های جامعه‌شناسانه و اقتصادی است تا به کاهش آن پرداخته شود و به‌منظور کاهش دزدی از اموال عمومی، لازم است سیاست‌ها و برنامه‌هایی مناسبی مبتنی بر توسعه اقتصادی، افزایش آگاهی اجتماعی، اصلاح سیستم‌های نظارتی، پاسخگویی و ترویج ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی در نظر گرفته شود.

کد خبر 730824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.