قم آماده میزبانی جشن نیمه شعبان / مسجد جمکران میعادگاه منتظران

شهر قم بی‌صبرانه منتظر میزبانی از زائران نیمه‌ شعبان است و شادپیمایی بلوار پیامبر اعظم (ص) که از روز جمعه آغاز شده است، به‌ طور مستمر با حضور عاشقان اهل‌بیت (ع) و منتظران ظهور ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، جشن بزرگ نیمه شعبان در قم هر ساله با حضور میلیونی زائران از سراسر کشور و ملیت‌های مختلف در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود و میعادگاهی برای منتظران موعود از سراسر کره خاکی است.

نیمه شعبان جشنی به وسعت تمام ایران بلکه تمام کره زمین است و مسجد مقدس جمکران هرساله میعادگاه بخشی از این منتظران و آزادگان است و افتخار میزبانی این رویداد بزرگ نصیب شهر قم شده است.

حدود یک ماه است که قم خود را برای پذیرایی از زائران نیمه شعبان آماده می‌کند. برپایی این جشن بزرگ بین‌المللی با محوریت حرم مطهر حضرت معصومه (ص) و مسجد مقدس جمکران سال‌ها به یکی از مهم‌ترین رویدادهای شهر قم تبدیل شده است.

بیش از یک ماه است که برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری هرچه بهتر جشن بزرگ نیمه شعبان در شهر قم انجام شده و طی جلسات مستمر ستاد تسهیلات زائران استانداری و شهرداری، جنبه‌های مختلف میزبانی از زائران نیمه شعبان موردبررسی قرار گرفته است.

نیمه شعبان امسال به چند دلیل خاص است؛ مصادف شدن نیمه شعبان با ایام تبلیغات انتخاباتی یکی از دلایلی است که شرایط نیمه شعبان را ویژه کرده و از طرفی کاهش دمای هوا و پیش‌بینی هواشناسی مبتنی بر بارش برف از دیگر موضوعاتی است که الزامات میزبانی را قدری پیچیده کرده است.

نزدیکی نیمه شعبان با تعطیلات آخر هفته نیز حجم جمعیت مراجعه کننده به شهر قم را افزایش خواهد داد و چالش‌های ترافیکی، خدماتی و امنیتی در این عرصه را پررنگ‌تر می‌کند.

دستگاه‌های خدمات‌رسانی در روزهای منتهی به نیمه شعبان تمام تلاش خود را در مسیر آمادگی هر چه بیشتر برای پذیرش زائران ارتقا دادند. از شهرداری قم خبر رسید که سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم مرخصی تمام مدیران شهرداری را لغو و آن‌ها را موظف به آماده‌باش زیرمجموعه خود کرد.

قم آماده میزبانی جشن نیمه شعبان / مسجد جمکران میعادگاه منتظران

نورافشانی و فضاسازی شهر قم

سقائیان‌نژاد با اشاره به آمادگی مجموعه شهرداری قم برای خدمت‌رسانی در نیمه شعبان سال جاری و بسیج سه هزار نیروی شهرداری برای برگزاری این جشن بزرگ، گفت: فضاسازی‌های مسیر شادپیمایی نیمه شعبان، استقرار نیروهای ایمنی و خدماتی، نورافشانی ۳۱۳ نقطه از شهر قم به‌صورت هم‌زمان، اهتزاز ۱۰۰ پرچم «یا مهدی» در شش برج، آماده‌سازی پارکینگ‌های اطراف مسجد، خدمت‌رسانی رایگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی در محدوده مسجد جمکران و ایجاد ۴۴ غرفه فرهنگی در بلوار معنوی پیامبر اعظم (ص) بخشی از اقدامات شهرداری قم در این عرصه است.

ابوالقاسم مقیمی، معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم با اشاره به استقرار هشت بیمارستان صحرایی در اطراف مسجد مقدس جمکران برای خدمت‌رسانی به زائران گفت: ۱۰ ورزشگاه، ۷۰ مسجد و ۶ بوستان آمادگی اسکان زائران را دارند که درمجموع برای اسکان ۱۰۰ هزار نفر امکانات پیش‌بینی‌شده است.

استقبال از جشن نیمه شعبان در قم برای دستگاه‌های اجرایی تنها جنبه خدماتی ندارد بلکه در حوزه فرهنگی نیز اقدامات مختلفی از سوی گروه‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است.

قم آماده میزبانی جشن نیمه شعبان / مسجد جمکران میعادگاه منتظران

اعلام آمادگی ۵۵۰ مجموعه فرهنگی

میثم غفوری دبیر ستاد مردمی اجتماعات مهدوی نیز در این رابطه اظهار کرد: امسال برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفته و بیش از ۵۵۰ مجموعه از ۲۹ استان برای حضور در موکب‌ها و پذیرایی از زائران اعلام آمادگی کردند، این موکب‌ها از روز پنج‌شنبه در بلوار پیامبر اعظم فعالیت خود را آغاز کرده و از روز جمعه به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم هم از اهتمام شهرداری به جنبه فرهنگی میزبانی از زائران نیمه شعبان در کنار اقدامات خدماتی خبر داد.

۱۲ شهر به کمک قم آمدند

مهدی اصفهانیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به بسیج ۳ هزار نیروی خدماتی و ستادی برای برپایی جشن نیمه شعبان در قم اظهار کرد: ۴۴ غرفه با محوریت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم در ایام نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم مستقر هستند که با ترویج مسائل فرهنگی از جمله حجاب و عفاف می‌پردازند.

وی ادامه داد: آماده‌سازی و تسطیح پارک‌سوارها و پارکینگ‌های اطراف مسجد مقدس جمکران، تأمین امکانات رفاهی ازجمله بروز رسانی ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در بلوار پیامبر اعظم (ص)، آذین‌بندی، روشنایی، نورپردازی، استقرار غرفه‌های ارزاق و مایحتاج زائران، فراهم کردن مکان‌هایی امن برای اسکان و ایجاد تسهیلات ایمنی و امداد ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

به گفته معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری قم امسال با محوریت وزارت کشور، ۱۲ شهر و کلان‌شهر در اجرای این مراسم با شهرداری قم در اموری مانند تأمین نیروی خدماتی، تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نظافت معابر و تأمین سرویس‌های بهداشتی همکاری دارند.

اصفهانیان مقدم فعالیت موکب‌های بین‌المللی در بلوار پیامبر اعظم (ص) را موردتوجه قرارداد و گفت: از کشورهای فرانسه، انگلیس نیجریه، هند، پاکستان و عراق موکب‌های بین‌المللی برپا خواهند کرد و همچنین مقاومت اسلامی نیز حضور فعال خواهد داشت و نماد وحدت امت اسلامی را به صحنه خواهند کشید.

قم آماده میزبانی جشن نیمه شعبان / مسجد جمکران میعادگاه منتظران

خدمت‌رسانی حمل‌ونقل عمومی در جشن بزرگ نیمه شعبان

مسئله حمل‌ونقل و ترافیک از موضوعات بسیار مهم نیمه شعبان هرسال است به طوری که گاهی تنها معضل زائران در مراجعه به مسجد مقدس جمکران، ترافیک سنگین و مشکلات استفاده از حمل‌ونقل عمومی ارزیابی می‌شود.

رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تمهیدات حمل‌ونقل عمومی زائران و نمازگزاران شهر قم در ایام ولادت حضرت ولی‌عصر (عج) اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام‌شده با سایر شهرها، تعداد ۱۰۰ دستگاه ون آماده سرویس‌دهی به‌صورت رایگان در مسیرهای مشخص ازجمله بلوار پیامبر اعظم (ص) هستند.

وی از فعالیت ۸۰ دستگاه اتوبوس در این مسیرها نیز خبر داد و افزود: بلوار پیامبر اعظم (ص)، خیابان ظهور و مسیرهای میان پارکینگ‌ها و مسجد مقدس جمکران مسیرهایی است که با استفاده از اتوبوس و ون‌ها به‌صورت رایگان سرویس‌دهی خواهند داشت.

از طرفی در این روزها تمام پایانه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی جهت جابجایی مسافرین فعال است و پارک‌سوار شمالی با آمادگی ۶۰۰ جایگاه پارک اتوبوس و ماشین‌های سنگین آماده ارائه خدمات است.

از حیطه اقدامات عمرانی نیز خبر می‌رسد که یکی از مسیرهای دسترسی از سمت محور فردوسی به مسجد جمکران در روز جمعه بازگشایی‌شده و کار عمرانی در آن به اتمام رسیده است.

قم آماده میزبانی جشن نیمه شعبان / مسجد جمکران میعادگاه منتظران

تأمین ایمنی مراسم بزرگ نیمه شعبان

آتش‌نشانی قم هم ۲۵ ایستگاه و ۵۰۰ نیروی خود را به حالت آماده‌باش درآورده و ۲۵ خودروی آتش‌نشانی را اطراف مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم مستقر کرده است.

علی زندیه، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این زمینه گفت: ۱۰۰ دستگاه خودرو و ۷ دستگاه موتورسیکلت به‌صورت فعال در حالت آماده‌باش قرار دارد که از این تعداد ۲۵ خودرو و۷ موتورسیکلت در محدوده جمکران و نقاط پرتردد شهر مستقر هستند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش ایمنی، ۱۴ دستگاه خودرو و ۸ دستگاه موتورسیکلت به همراه ۷۵ نفر آتش‌نشان از شهر تهران و اراک تحت مدیریت قم در شهر مستقر هستند.

شهر قم بی‌صبرانه منتظر میزبانی از زائران نیمه شعبان است و شادپیمایی بلوار پیامبر اعظم (ص) که از روز جمعه آغاز شده است و به طور مستمر با حضور عاشقان اهل‌بیت (ع) و منتظران ظهور ادامه دارد.

کد خبر 730654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.