آمریکا در نشست گروه ۲۰ منزوی شد

واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد اظهاراتی که در جریان نشست اخیر وزرای امور خارجه اعضای گروه ۲۰ در برزیل مطرح شد، ابعاد گسترده انزوای واشنگتن در حمایت بی‌وقفه‌اش از بمباران جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه را فاش کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل روزنامه واشنگتن پست، با آغاز روزافزون انزوای آمریکا سر مسئله فلسطین، مخالفت ایالات متحده با آتش‌بس فوری در غزه طی نشست دو روزه دیپلمات‌های ارشد ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان مورد انتقاد مکرر قرار گرفت.

آمریکا در نشست گروه ۲۰ منزوی شد

مائورو وی را، وزیر خارجه برزیل میزبان گردهمایی سالانه گروه ۲۰ در سال جاری، نشست را با محکوم کردن «کار افتادگی» شورای امنیت سازمان ملل آغاز کرد، جایی که هفته گذشته واشنگتن سومین قطعنامه برای آتش بس فوری در غزه را وتو کرد.

وی را گفت: «این وضعیت بی‌عملی منجر به از دست دادن جان بی‌گناهان می‌شود.»

به گزارش واشنگتن پست، دیپلمات‌های ارشد در این گردهمایی که شامل آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه می‌شد، در جلسه‌ای که حضور رسانه‌ها در آن ممنوع بود تا مقامات بتوانند با صراحت بیشتری اظهار نظر کنند، نظرات خود را در مورد موضوعات ژئوپلیتیکی مختلف ارائه کردند، اما به اشتباه، گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران، از جمله خبرنگاران واشنگتن پست، توانستند به جلسه گوش دهند زیرا هدست‌های صوتی سخنان نمایندگان کشورها را پخش می‌کرد.

استرالیا، متحد نزدیک ایالات متحده، از آتش بس فوری در غزه حمایت کرد و به شدت در مورد «ویرانی‌های بیشتری» که می‌تواند ناشی از عملیات نظامی اعلام شده رژیم اسرائیل در شهر جنوبی رفح منجر شود، هشدار داد.

 کیتی گالاگر، نماینده استرالیا گفت: «ما دوباره به اسرائیل می‌گوییم این مسیر را دنبال نکنید، این غیر قابل توجیه خواهد بود.»

آفریقای جنوبی که رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی در غزه متهم کرده است، گفت که رهبران جهان «اجازه داده‌اند که مصونیت از مجازات [در برابر جنایات انجام‌شده در غزه] حاکم شود.»

نالدی پاندور، وزیر روابط بین‌الملل و همکاری آفریقای جنوبی گفت: «ما در حق مردم فلسطین کم‌کاری کرده‌ایم.»

به گفته این روزنامه، اظهارات پخش شده تصادفی، تضاد شدیدی با گردهمایی گروه ۲۰ در سال گذشته در هند داشت، جایی که بلینکن به دنبال متحد کردن قدرت‌های جهانی در محکومیت حمله روسیه به اوکراین بود. در آن زمان، بلینکن با استناد به منشور سازمان ملل و اصول حاکمیت برای انتقاد از تصرف زمین توسط مسکو، مخاطبان شنوای بیشتری پیدا کرد.

آمریکا در نشست گروه ۲۰ منزوی شد

اما در برزیل، دیپلمات‌ها از همان اصول برای انتقاد از جنگ جاری در غزه استفاده کردند، جنگی که ایالات متحده برای رژیم اسرائیل پوشش سیاسی و میلیاردها دلار بمب و تجهیزات نظامی فراهم کرده است.

نماینده آفریقای جنوبی گفت: «مثلاً اگر ما در حمایت از اصول مندرج در منشور ملل متحد متحد بودیم، فاجعه در فلسطین بیش از سه ماه طول نمی‌کشید.»

بلینکن روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که علی‌رغم اختلاف نظرهای شدید آمریکا با دیگر اعضا در مورد آتش‌بس فوری، از نظر او گروه ۲۰ تا حد زیادی در مورد اهداف درگیری متحد است.

بلینکن اذعان داشت: «همه از تلاش برای دستیابی به توافق برای آزادی گروگان‌ها حمایت می‌کنند. همه از برقراری آتش‌بس بشردوستانه طولانی‌مدت حمایت می‌کنند. همه از یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها حمایت می‌کنند.»

وی افزود: «ممکن است در مورد تاکتیک‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، اما ما تلاش می‌کنیم بر دستیابی به نتایج تمرکز کنیم.»

با این حال تحلیلگران معتقدند که تضاد بین جایگاه جهانی واشنگتن از سال گذشته تا سال جاری بسیار فاحش است.

ریچارد گووان، کارشناس امور چندجانبه در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران گفت: «یک سال پیش، ایالات متحده روسیه را بر سر مسئله اوکراین عقب رانده بود. اکنون به نظر می‌رسد که دولت بایدن کنترل خود را بر رویدادهای اوکراین و غزه از دست داده و ممکن است کنترل خود را بر انتخابات نوامبر نیز از دست بدهد.»

آمریکا در نشست گروه ۲۰ منزوی شد

در میان کشورهای آمریکای لاتین، ایالات متحده تنها در طی اظهارات آرژانتین که رهبر جنجالی اخیراً منتخب شده آن، خاویر مایلی، به‌شدت طرفدار اسرائیل است، مقداری امان و حمایت دریافت کرد.

به گزارش واشنگتن پست، مقامات ایالات متحده گفتند که آن‌ها همچنان روی تلاش برای اهداف برزیل در گروه ۲۰، از جمله هماهنگی روی قوانین کار، تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی متمرکز هستند. آن‌ها ابراز داشتند که امیدوارند اختلافات بر سر غزه این تلاش‌ها را از مسیر خارج نکند، اما اظهارات رئیس‌جمهور برزیل چند روز قبل از ورود بلینکن در خصوص مقایسه کشتار فلسطینی‌ها در غزه توسط رژیم اسرائیل با نسل‌کشی یهودیان در طول جنگ جهانی دوم مانع جدیدی ایجاد کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن پست گفته است که در جریان دیدار بلینکن با لولا، وزیر خارجه آمریکا «به وضوح گفت که ما با این اظهارات مخالفیم.»

لولا به‌عنوان رئیس‌جمهور پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای لاتین و میزبان نشست گروه ۲۰، نقش بزرگی را به عنوان صدای کشورهای در حال توسعه بر عهده گرفته است و در مورد جنگ‌های غزه و اوکراین از مخالفت واشنگتن با یک آتش‌بس فوری انتقاد می‌کند.

به گفته مقام ارشد حاضر در این جلسه، بلینکن نظر خود را به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده از آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند، زیرا در این صورت حماس در قدرت باقی می‌ماند و می‌تواند حملات علیه رژیم صهیونیستی را تکرار کند.

مقامات امنیتی ایالات متحده مدعی هستند که نیروهای رژیم صهیونیستی به‌طور قابل‌توجهی توانایی‌های حماس را کاهش داده‌اند، اما پس از بیش از ۱۰۰ روز جنگ و کشتن نزدیک به ۳۰ هزار فلسطینی، همچنان به هدف نابودی حماس نتوانسته‌اند نزدیک شوند. از نظر بسیاری از تحلیلگران سیاسی این هدف غیرممکن و بهانه‌ای برای ادامه جنایات در غزه است.

لولا در روز یکشنبه تعداد زیاد تلفات غیرنظامیان در جنگ را ارزیابی کرد و رژیم صهیونیستی را به انجام یک «نسل‌کشی» متهم کرد و این اقدام را با «زمانی که هیتلر تصمیم به کشتن یهودیان گرفت» مقایسه کرد. این اظهارات موجب برافروختن خشم مقامات رژیم صهیونیستی شده است و بنا به بعضی گزارش‌ها هر دو طرف سفرای خود را فراخوانده‌اند.

واشنگتن پست در پایان نوشته است که بلینکن به لولا درباره تلاش‌های ایالات متحده برای میانجی‌گری توافقی بین حماس و رژیم اسرائیل که شامل آزادی اسرا در ازای وقفه بشردوستانه در جنگ و افزایش کمک‌های بشردوستانه می‌شود، اطلاع داد.

آمریکا در نشست گروه ۲۰ منزوی شد

کد خبر 730586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.