تنور داغ انتخابات و نقش پیشتاز رسانه‌ها

کمتر از یک هفته دیگر تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری فرصت باقی است و حالا با آغاز روند تبلیغات نامزدها، گزارش‌ها حاکی از داغ شدن تنور انتخابات در سراسر کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمتر از یک هفته دیگر تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری فرصت باقی است و تبلیغات انتخاباتی کاندیداها از روز پنجشنبه به صورت رسمی آغاز شده است.

تأیید صلاحیت ۷۵ درصد از داوطلبان انتخابات

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه اعلام کرد: پس از ۳ ماه بررسی، در مجموع صلاحیت ۷۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس مورد تأیید قرار گرفت و تعداد نهایی کاندیداها به بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر رسید. به اعتقاد کارشناسان، این آمار بی‌سابقه کاندیداها باعث رقابتی شدن انتخابات در شهرستان‌ها شده است.

درواقع این تعداد از کاندیداهای تأیید صلاحیت شده به این معناست که به ازای هر کرسی مجلس بیش از ۵۰ کاندید با یکدیگر رقابت می‌کنند و همین آمار، بیانگر جو رقابتی سنگین میان نامزدهای این دوره است.

شور انتخاباتی در شهرستان‌ها

از روز پنجشنبه، در شهرهای بزرگ به ویژه تهران، جریان‌های مختلف سیاسی یا فهرست‌های انتخاباتی خود را منتشر کرده‌اند یا آن را به امروز موکول کرده‌اند. فضای کلان‌شهرها نیز تا حدودی انتخاباتی شده است و در خیابان‌ها و برخی معابر پوسترها، بنرها و تبلیغات کاندیداها مشاهده می‌شود. هم‌زمان تجمعات و نشست‌های انتخاباتی کاندیداها در اماکن مختلف در حال برگزاری است. ائتلاف‌های سیاسی نیز همچنان در حال رایزنی هستند. در تهران فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان و طیف اعتدال با محوریت و سرلیستی علی مطهری منتشر شد. در جناح اصولگرا نیز آخرین هماهنگی‌ها برای ائتلاف و انتشار فهرست نهایی در حال انجام است. این ائتلاف‌ها البته اعلام کرده‌اند در روزهای آینده فهرست پیشنهادی خود برای سراسر کشور را نیز منتشر خواهند کرد.

بررسی فضای استان‌ها و شهرستان‌ها حاکی از جو پرشور تر انتخاباتی در مناطق مختلف کشور است. در تعداد قابل توجهی از استان‌ها، تبلیغات انتخاباتی از صبح روز پنجشنبه با استقبال مردم آغاز شد. فیلم‌های اجتماعات پرشور طرفداران کاندیداها در استان‌های اصفهان، خوزستان، گیلان، ایلام، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و سایر نقاط نشان می‌دهد شور انتخاباتی در این استان‌ها بسیار قابل توجه است. همچنین تریبون‌های آزاد مردمی از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت ایام انتخابات مدتی است در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، مشهد و دیگر نقاط در حال برگزاری است.

تنور داغ انتخابات و نقش پیشتاز رسانه‌ها

تصاویر و اخبار منتشرشده از روزهای اول و دوم تبلیغات رسمی کاندیداهای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی باعث شده پیش‌بینی‌ها درباره این انتخابات به واقعیت نزدیک‌تر شود. روزنامه وطن امروز در گزارشی از تجمیع داده‌های نظرسنجی‌های معتبر که هفته آخر بهمن انجام شده، اعلام کرد:

۱- نرخ رشد مشارکت در انتخابات، از هفته نخست بهمن تا هفته آخر بهمن ۶ درصد بوده است.

۲- میانگین مشارکت در کل کشور تا هفته آخر بهمن نزدیک به ۴۰ درصد بوده است.

۳- میانگین مشارکت در شهرستان‌ها (منهای کلان‌شهرها) از ۵۰ درصد عبور کرده است.

کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد این جو پرشور در بسیاری از استان‌ها، افزایش بی‌سابقه کاندیداهای تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان است.

کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نیز از روز پنجشنبه برنامه‌های تبلیغاتی خود را در شبکه‌های تلویزیونی استانی در زمان‌بندی مشخص‌شده آغاز کرده‌اند. تبلیغات خبرگان در سطح شهرها هم دیده می‌شود، اما حجم این تبلیغات نسبت به کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار کمتر است. البته در فضای مجازی می‌توان حجم بیشتری از تبلیغات کاندیداهای مجلس خبرگان را مشاهده کرد.

۳.۵ میلیون رأی اولی در انتخابات ۱۱ اسفند حق مشارکت دارند

همچنین بر اساس آمار اعلام شده امسال ۳.۵ میلیون نفر به عنوان رای‌اولی در انتخابات ۱۱ اسفند حق مشارکت دارند. طی روزهای اخیر نیز همایش‌هایی در سراسر کشور تحت عنوان همایش رأی اولی‌ها برگزار شد که نشان می‌دهد رأی اولی‌ها نیز برای مشارکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رأی اشتیاق دارند. تعداد رأی اولی‌ها سال جاری بیش از ۵ درصد کل واجدان شرایط رأی دادن است. در این دوره از انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن هستند؛ از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.

تنور داغ انتخابات و نقش پیشتاز رسانه‌ها

نقش مضاعف رسانه‌ها در انتخابات

حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون قوه قضائیه درباره مسئولیت رسانه‌ها در انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انتخابات یک تکلیف عمومی عقلانی است که همه مردم در آن وظیفه دارند، اما وظیفه رسانه‌ها نیز مضاعف است.

وی افزود: یکی از وظایف رسانه‌ها این است که به دلیل اطلاع کمتر مردم از اهمیت مجلس خبرگان، آگاهی مردم را از جایگاه، کارکرد و برنامه‌های این مجلس بالا ببرند. این وظیفه فقط منحصر به ایام انتخابات نیست، اما در این ایام حساس‌تر و سنگین‌تر می‌شود.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: امیدوارم در تمام طول سال به انعکاس مسائل خبرگان رهبری توجه بیشتری شود، البته بخشی نیز مربوط به خود خبرگان است که آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند، زیرا اگر این اطلاع‌رسانی بیشتر شود و دست رسانه‌ها را از مطالب این مجلس پر کنند موجب می‌شود که مردم آگاهی بیشتری پیدا کنند و به تبع این آگاهی، مشارکتشان نیز افزایش پیدا می‌کند.

تنور داغ انتخابات و نقش پیشتاز رسانه‌ها

صادقی تصریح کرد: رسانه‌ها همیشه چند نقش را بازی می‌کنند، یکی از آن‌ها این است که می‌توانند چشم بیداری برای عموم مردم و مسئولان باشند، از جمله در زمینه مسئولیت‌های نظارتی و رسیدگی به تخلفات.

نقش پیشتاز رسانه در گزارش تخلفات

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در جریان حوادث و در خط مقدم وقایع قرار دارند، گفت: اینها بهترین کسانی هستند که می‌توانند مردم و مسئولان را از این حوادث چه خوب و چه بد مطلع کنند و وقتی که این پیشتازی را در عمل اجرا کردند موجب می‌شود حساسیت مردم بیشتر شود و مسئولین نیز در بعد اجرای عملیات خودشان موفق تر عمل کنند.

معاون قوه قضائیه تاکید کرد: در بسیاری از مواقع دیده‌ایم در اطلاع رسانی از فساد رسانه‌ها پیشگام بودند، و بعد در پی این اطلاع‌رسانی حساسیت‌ها برانگیخته شده و برای مثال دادستانی ورود کرده، مجرمی را شناسایی کرده و پیگرد قانونی انجام شده است، بنابراین نقش پیشتاز رسانه‌ها در همه چیز می‌تواند مؤثر باشد.

صادقی افزود: برای مثال در زمینه اصلاح اجتماعی اگر جایی امر نامناسبی در حال وقوع است، حاشیه‌نشینی وجود دارد یا مصیبت و مشکلی برای مردم وجود دارد، وقتی که رسانه‌ها این را به‌خوبی اطلاع رسانی می‌کنند و پوشش می‌دهند مسئولین نیز توجه می‌کنند و در پی حل مشکل بر می‌آیند، ما نمونه‌های زیادی از این موارد داریم که رسانه‌ها پیشتاز بوده‌اند.

روشنگری و آگاهی‌بخشی رسالت کلی رسانه است

مهدی فضایلی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در افزایش مشارکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فعالیت‌های رسانه‌ها در تمامی مقاطع تقریباً یکسان و مشخص است و روشنگری، آگاهی بخشی و اقناع افکار عمومی رسالت کلی رسانه است.

وی افزود: در مقطع انتخابات طبیعتاً این رسالت را باید ترجمه کنید و تلاش کنید با همت و تلاش بیشتری در این زمان حداکثر استفاده را بکنید.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ادامه داد: عده‌ای برای شرکت کردن و حضور در انتخابات مصمم هستند که تعدادشان کم هم نیست، اما آن‌هایی که احیاناً دچار تردید هستند در درجه اول و حتی کسانی که تصمیم گرفتند مشارکت نکنند در درجه دوم، مهم‌ترین دلیل آن گره‌های ذهنی است که مانع حضور آن‌ها در انتخابات می‌شود.

فضایلی ادامه داد: هریک از رسانه‌ها به میزان نفوذی که دارند می‌توانند تلاش و کمک کنند تا این گره‌های ذهنی برطرف شوند و در کنار همه اینها در زمینه امیدآفرینی و اعتمادزایی تلاش کنند.

تنور داغ انتخابات و نقش پیشتاز رسانه‌ها

لازم به ذکر است خبرگزاری ایمنا، تاکنون علاوه بر پوشش اخبار مربوط به انتخابات، با برگزاری دو نشست ویژه برنامه «وکیل مدافع» و دعوت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سعی کرده است تا با بیان مسائل و دغدغه‌های امروز کشور و استان اصفهان، در راستای روشن‌تر شدن اهمیت انتخابات، رفع ابهامات و گزینش کاندید اصلح تلاش کند که مشروح این گفت‌وگوها هم اکنون قابل مطالعه است.

تنور داغ انتخابات و نقش پیشتاز رسانه‌ها

کد خبر 730505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.