مردم در میدان رقابت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه پنجم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم در میدان رقابت» به آغاز تبلیغات کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان از روز پنجشنبه پرداخت و نوشت: تصاویری که در دو روز گذشته از تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در کشور منتشر شده نشان می‌دهد جو انتخابات در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی شکل گرفته است. تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از صبح روز پنجشنبه، سوم اسفند به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش «وطن امروز»، در شهرهای بزرگ بویژه تهران، جریان‌های مختلف سیاسی یا فهرست‌های انتخاباتی خود را منتشر کرده‌اند یا آن را به امروز موکول کرده‌اند. فضای کلانشهرها از روز پنجشنبه تا حدودی انتخاباتی شده است و در خیابان‌ها و برخی معابر پوسترها، بنرها و تبلیغات کاندیداها مشاهده می‌شود. همزمان تجمعات و نشست‌های انتخاباتی کاندیداها در اماکن مختلف در حال برگزاری است. ائتلاف‌های سیاسی نیز همچنان در حال رایزنی هستند. در تهران فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان و طیف اعتدال با محوریت و سرلیستی علی مطهری منتشر شد. در جناح اصولگرا نیز آخرین هماهنگی‌ها برای ائتلاف و انتشار فهرست نهایی در حال انجام است. این ائتلاف‌ها البته اعلام کرده‌اند در روزهای آینده فهرست پیشنهادی خود برای سراسر کشور را نیز منتشر خواهند کرد.

در شهرستان‌ها اما شرایط کاملاً فرق می‌کند. در تعداد قابل توجهی از استان‌ها، تبلیغات انتخاباتی از صبح روز پنجشنبه به صورت پرشور آغاز شد. فیلم‌های اجتماعات پرشور طرفداران کاندیداها در استان‌های اصفهان، خوزستان، گیلان، ایلام، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و… نشان می‌دهد شور انتخاباتی در این استان‌ها بسیار قابل توجه است.

مردم در میدان رقابت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به سخنرانی روز پنجشنبه رهبر انقلاب در جمع شرکت کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن پرداخت و با تیتر «دنیای اسلام حتماً نابودی اسرائیل را به چشم خواهد دید» نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه در دیدار شرکت‌کنندگان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم، عمل به معارف قرآن را برآورنده نیازهای آحاد بشریت و جوامع بشری دانستند و با انتقاد از عمل نکردن به معارف و دستورات قرآن از جانب سران کشورهای اسلامی، در موضوع غزه، گفتند: امروز نیروهای مقاومت غزه و فلسطین با ایستادگی خود در مقابل دشمن خبیث صهیونیستی، در حال عمل به دستورات قرآن هستند و به لطف الهی پیروزی نصیب ملت فلسطین خواهد شد و دنیای اسلام حتماً نابودی غده سرطانی صهیونیست را به چشم خواهد دید.

مردم در میدان رقابت

روزنامه همشهری در یادداشت امروز خود به قلم علی اخباری با تیتر «فساد ستیزی مبارزه با اژدهای هفت سر» نوشت: یکی از گلایه‌های همیشگی مردم نسبت به مسئولان، نداشتن اراده جدی در مبارزه با فساد است؛ چه در ناحیه پیشگیری از وقوع فساد و چه در برخورد با مفسدان اقتصادی. دولت سیزدهم و مجلس یازدهم با شعار مبارزه با فساد از مردم رأی گرفتند و بررسی کارنامه‌های آنها در این جهت می‌تواند محک خوبی برای صدق ایشان باشد.

انتشار فهرست ابر بدهکاران: یکی از مطالبات مردم شفاف شدن اطلاعات دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان بانکی است چراکه عدم‌اطلاع افکار عمومی از نام بدهکاران باعث می‌شود از فشار افکار عمومی در امان باشند. در دولت‌های پیشین نیز برخی از رؤسای جمهور مدعی بودند که لیست ابر بدهکاران در جیبشان است و روزی آن را افشا خواهند کرد اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد. دولت سیزدهم برای پاسخگویی به این مطالبه مردم و از بین بردن حاشیه امن ابر بدهکاران کلان بانکی، اسامی این افراد را برای نخستین‌بار منتشر کرد؛ بر همین اساس، نام‌های بیش از ۱۲۰۰ تسهیلات‌گیرنده دارای بدهی غیرجاری با مجموعه مانده بدهی (اصل بدهی) بیش از ۱۰۲ همت به اطلاع عموم رسید.

حذف زمینه‌های سوءاستفاده در دستگاه‌های صادرکننده مجوز کسب‌وکار: یکی از مشکلاتی که متقاضیان ایجاد کسب‌وکارهای جدید از آن گلایه داشتند وجود زمینه‌های ایجاد فساد در دستگاه‌های صادرکننده مجوز کسب‌وکار بود که این بستر فسادزا نیز توسط دولت سیزدهم به‌واسطه حذف شروط مبهم و تغییرپذیر برای صدور مجوز و سهولت دریافت مجوزهای کسب‌وکار و حذف تأثیر سلایق شخصی مأموران دولتی و بخش عمومی در صدور مجوزها از بین رفت.

مردم در میدان رقابت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاریخ را از نو بنویس» به رقابت‌های جام جهانی فوتبال ساحلی پرداخت و نوشت: رقابت‌های جام جهانی فوتبال ساحلی به مرحله نیمه‌نهایی رسیده و یوزه‌ای ایرانی با درخششی که در این دوره از رقابت‌ها داشته‌اند همچنان یکی از تیم‌های حاضر در دوبی، محل برگزاری این بازی‌ها هستند. ایران در مرحله قبلی و در دیداری که به طرز عجیبی سخت شد، با نتیجه ۲ بر یک از سد امارات میزبان گذشت تا حالا یکی از چهار تیم پایانی این تورنمنت باشد. اتفاق خوب اینکه تیم ملی فرصت دارد تا بهترین نتیجه تاریخش را ثبت کند و برای اولین بار در جام جهانی به فینال صعود کند. اتفاق بد ولی اینکه قرار است به مصاف تیم بسیار آماده و سرحال برزیل برود که بخت اصلی قهرمانی در این دوره از رقابت‌هاست. البته که نتیجه هرچه باشد برای بازیکنان تیم ملی با سود و فایده است چراکه پس از دو دوره غیبت در جام جهانی، آنها یک بار دیگر اسمشان را در تاریخ خواهند نوشت. تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در حالی قرار است امروز از ساعت ۱۷:۳۰ با برزیل مدعی بازی کند که ملی‌پوشان پیش از این هفت بار در جام جهانی حضور داشته و حالا تجربه لازم را به دست آورده‌اند.

مردم در میدان رقابت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «ناگفته‌های مهار تورم» را برگزید و نوشت: درحالی‌که ایران پنجمین دهه متوالی از تورم مزمن را پشت سر می‌گذارد، سایر کشورهای جهان موفقیت خود در مهار تورم پساکرونایی را تجربه می‌کنند. سوال مهمی که درباره اقتصاد ایران وجود دارد این است که ابزارهای مهار تورم در سایر کشورها چه تفاوتی با ایران دارد و آیا ما می‌توانیم در مهار تورم از این ابزارها بهره ببریم؟ به نظر می‌رسد که اگر اهدافی مغایر با ظرفیت‌های ابزار پولی از سوی نهادهای فراتر از بانک مرکزی تحمیل نشود، ابزارهای متعارف سیاست پولی در ایران نیز بتواند با وجود ناترازی در سیستم بانکی، نرخ تورم را به شکل چشم‌گیری کاهش دهد. با این حال، نکته مورد تاکید اقتصاددانان این است که این سیاست‌ها تحت تأثیر اعتبار سیاست‌گذار است؛ اعتبار سیاست‌گذار و تحقق وعده‌هایش کارایی سیاست پولی و هدف‌گذاری تورم را افزایش می‌دهد و با افت اعتبار سیاست‌گذار، چالش‌های متعددی برای بانک مرکزی به‌وجود می‌آید.

مردم در میدان رقابت

کد خبر 730473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.