هفته آخر بهمن با ثبت ۱۱۰ زلزله به پایان رسید / تعلق زمین‌لرزه شاخص هفته به ترکیه و هرمزگان

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از بیست‌ویکم تا بیست‌وهفتم بهمن، ۱۱۰ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است و بیشترین تعداد زمین‌لرزه به کرمان و خراسان رضوی تعلق دارد. ‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در سطح کشور در بازه زمانی بیست‌ویکم تا بیست‌وهفتم بهمن، ۱۱۰ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۹۷ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۱۰ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و سه زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری با رخداد هفت زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، یک زمین‌لرزه در استان در آذربایجان شرقی، چهار زمین‌لرزه در استان در آذربایجان غربی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، ۱۱ زمین‌لرزه در اصفهان، هفت زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۲ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، هشت زمین‌لرزه در خراسان شمالی، شش زمین‌لرزه در خراسان جنوبی، چهار زمین‌لرزه در خوزستان و چهار زمین‌لرزه در سمنان، به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، سه زمین‌لرزه در فارس، دو زمین‌لرزه در کردستان، ۱۲ زمین‌لرزه در کرمان، دو زمین‌لرزه در کرمانشاه، یک زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، سه زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در لرستان، پنج زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در استان مرکزی، سه زمین‌لرزه در هرمزگان، یک زمین‌لرزه در همدان و هفت زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، ایلام، بوشهر، تهران، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، قزوین و گیلان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی و کرمان با ۱۲ زمین‌لرزه و کمترین تعداد مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز یکشنبه، بیست‌ودوم بهمن ساعت ۰۸:۰۶:۳۱ با بزرگی ۴.۴ ریشتر در هکاری کشور ترکیه و روز چهارشنبه، بیست‌وپنجم بهمن ساعت ۲۳:۰۶:۱۰ با بزرگی ۴.۲ در فین استان هرمزگان بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۲۱ بهمن

در خنج استان فارس زلزله ۲.۹ و در حسن‌آباد لائین نو استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸ رخ داد.

زرآباد استان آذربایجان غربی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر لرزید و عمق آن در چهار کیلومتری و مرکز آن در ۱۷ کیلومتری زرآباد ،۳۰ کیلومتری خوی و ۳۲ کیلومتری قره ضیاالدین این استان گزارش شد.

یکشنبه ۲۲ بهمن

هفتگل استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۱ کیلومتری هفتگل، ۱۶ کیلومتری رامهرمز و ۱۸ کیلومتری میداود این استان به ثبت رسید.

در کلاردشت استان مازندران زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

دوشنبه ۲۳ بهمن

جزیره تنب بزرگ استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۷ کیلومتری جزیره تنب بزرگ، ۳۸ کیلومتری کنگ و ۴۳ کیلومتری بندر لنگه این استان گزارش شد.

آزادشهر استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۳ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در چهار کیلومتری آزادشهر، شش کیلومتری رامیان و هشت کیلومتری نگین‌شهر این استان بوده است.

در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۶ ریشتری، در بلداجی استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۸ ریشتری، در سفیدسنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ ریشتری و در خشت استان فارس زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

سه‌شنبه ۲۴ بهمن

در هلشی استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ ریشتری، در فیروزآباد استان اردبیل زلزله ۲.۸ ریشتری و در رافعی استان خوزستان زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

ساغند استان یزد با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۶ کیلومتری ساغند، ۶۰ کیلومتری رباط پشت بادام و ۷۷ کیلومتری بهاباد این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۲۵ بهمن

در بوئین سفلی استان کردستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق هفت کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در هفت کیلومتری بوئین سفلی، ۱۴ کیلومتری بانه و ۱۹ کیلومتری ارمارده این استان گزارش شد.

در هلشی استان کرمانشاه زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

در فین استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۵ کیلومتری فین، ۴۰ کیلومتری فارغان و ۴۸ کیلومتری قلعه‌قاضی این استان بوده است.

پنجشنبه ۲۶ بهمن

حصارگرمخان استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷ ریشتری، راز استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵ ریشتری و تخت استان هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری را تجربه کردند.

اهل استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۶ کیلومتری اهل و ۲۹ کیلومتری اشکنان استان فارس و ۲۶ کیلومتری بندر مقام استان هرمزگان بوده است.

مردهک استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۹ کیلومتری مردهک، ۵۰ کیلومتری نظام شهر و ۵۵ کیلومتری عنبرآباد این استان گزارش شد.

جمعه ۲۷ بهمن

در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

زرآباد آذربایجان غربی زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق هشت کیلومتری زمین را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۸ کیلومتری زرآباد، ۳۰ کیلومتری خوی و ۳۱ کیلومتری قطور این استان گزارش شد.

کد خبر 730141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.