وزیر علوم: تبدیل ایده به محصول مسئله امروز کشور است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: مسئله امروز ما چگونگی تبدیل  ایده دانش‌بنیان‌ها به محصول و در نهایت تولید شغل است که در این راستا بازاریابی، صادرات محصولات دانش‌بنیان و ممانعت از واردات تولیدات داخلی دانش‌بنیان برخی از راه‌های دستیابی به اهداف توسعه‌طلبی دولت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل شامگاه چهارشنبه _دوم اسفند_ در اختتامیه جایزه ملی فناوری نکست ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر از حمایت‌های ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصادی ریاست‌جمهوری و دست‌اندرکاران برگزاری رویداد اظهار کرد: فناوری و نوآوری یکی از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی است. پیشرفت در عرصه نوآوری یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، چرا که دانایی، رانتی و آسانسوری نمی‌شود، در دهه اول پیروزی انقلاب ترویج علم رقم خورد و دانشگاه‌های ما تنها کارشناسانی برای امور اداری و اجرایی وزارت‌خانه‌ها تربیت می‌کردند.

وی افزود: در دهه دوم انقلاب، دانشگاه افتخارآفرین شیراز با تأسیس دوره‌های دکترا نهال علم کشور را کاشت و در ادامه دانشگاه‌های دیگر با تأثیر از دانشگاه شیراز دوره‌های دکتری را در داخل کشور تأسیس کردند و در دهه سوم انقلاب استاندار سازی و استانداردپذیری در عرصه علم مطرح شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور اذعان کرد: در دهه چهارم انقلاب اسلامی تولید علم کشور رشد جهشی یافت، چرا که در آن دهه با سیستم‌ها و نظام انگیزشی که در کشور ایجاد شد، مسئله قرارگیری علم در اختیار جامعه و خروجی دانشگاه‌ها در راستای ایجاد اشتعال و تولید علم در کشور مطرح شد که در نتیجه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفت.

زلفی‌گل ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب که امروزه وارد آن شدیم این سوال مطرح است که دانش آموختگان دانشگاه‌های ما قرار است کجا مشغول به کار شده و از دانش تولید ثروت، خدمت و سرمایه برای کشور کنند؟ همه افراد صاحب ایده و آموزش دیده که نمی‌توانند در سیستم‌های دولتی مشغول به کار شوند. مسئله امروز ما چگونگی تبدیل ایده این افراد به محصول و در نهایت تولید شغل است که در این راستا بازاریابی، صادرات محصولات دانش‌بنیان و ممانعت از واردات تولیدات داخلی دانش بنیان برخی از راه‌های دستیابی به اهداف توسعه طلبان دولت است.

وی گفت: هدف رویداد جایزه ملی فناوری نکست به اهتزاز درآوردن پرچم فناوری است، این جشنواره نماد تفکر و برنامه جدید کشور برای آینده است؛ نگاه جدیدی که شرکت‌های دانش‌بنیان علمداران آن هستند.

مدرس دانشگاه تهران اظهار کرد: در دولت مردمی سیزدهم همه آحاد دولت در یک تیم هستند، چرا که تفرقه به هدر دادن انرژی کشور و وحدت رمز پیشرفت کشور است.

وی تشریح کرد: وزارت علمی تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان همه اعضای یک تیم هستند، تکه‌های یک پازل که برای یک هدف تلاش می‌کنند. هماهنگی همیاری در کنار تقسیم کار روش این تیم بزرگ برای پیشرفت کشور است.

زلفی‌گل عنوان کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا ۶ سطح فناوری را بسترسازی می‌کنیم. افراد صاحب ایده پس از جذب در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری امکانات، فضا، زمین ساخت شرکت، شتاب‌دهنده و تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری را در اختیار می‌گیرند تا تبدیل به هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌پایه شوند.

وی ادامه داد: بعد از آن این شرکت‌ها دانش‌پایه به معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تحویل داده می‌شوند و پس از ارزشیابی، مجوز دانش‌بنیانی را دریافت می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: یکی نکات مهم زایش شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این راستا در شورای عالی راهبری فناوری به‌تازگی شرکت‌های دانش‌بنیان به سه بخش نوپا، نوآور و فناور تقسیم شدند و با توجه به درجه بلوغ و توانایی‌هایشان مورد حمایت قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که برگزاری رقابت‌های فناوری در این بین می‌تواند جریان‌ساز عرصه فناوری شود.

وی تصریح کرد: مرجعیت علمی دانشگاه‌ها و علوم جدید دانشمندان یکی از مسائل مهم است که تولید فناوری‌های جدید می‌تواند در این راستا تأثیر گذار باشد. هدف ما مرزشکنی علمی و دست یافتن به دانش جدید است، نباید همه دانشمندان را محدود کرد که در راستای نیاز کشور کار کنند، چرا که موجب می‌شود مرجعیت علمی کم شود.

زلفی‌گل افزود: قرار گرفتن مجلات علمی تحت نمایه بین‌المللی، افزایش تعداد دانشمندان یک درصد و ۲ درصد برتر کشور و کتاب‌های بین‌المللی برخی دیگر از عوامل افزایش مرجعیت علمی در کشور است.

وی در راستای حل نیازها به کمک علم تاکید کرد: یکی از کارهای انجام شده در جهت نیاز محور کردن علم و نقش دانشگاه‌ها، طراحی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها تحت عنوان سامانه است که به مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در برنامه توسعه هفتم قرار گرفته است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ادامه داد: تمام صنایع خصوصی و دولتی و دستگاه‌های اجرایی باید نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند تا اساتید و پژوهشگران، نیاز کشور را شناخته و رساله‌های دکترا، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی را در آن راستا پیاده کنند که در این صورت امتیاز ویژه‌ای در ارتقا، فارغ‌التحصیلی و ترفیع دریافت خواهند کرد و این راه‌حل ما برای حل مسائل تحقیقات نیاز محور کشور است.

وی اذعان کرد: مسئله بعدی تبلیغات و عرضه محصولات تولید شده شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این راستا سامانه دیگری تحت عنوان جریان اقتصادی نوین جان طراحی شده و هفته آینده رونمایی خواهد شد.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با معاونان صنعت معدن و تجارت بستند بنا شده است که وزارت صمت، محصولات را از سامانه جان به سامانه توان ایران و ستاد ایران متصل کند تا سامانه ستاد ایران واردات محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان را ممنوع کند.

وی تاکید کرد: ما خادم شما فناوران و نوآوران هستیم و تمام توانمان را برای عرضه و بازیابی فناوری‌های شما و منع واردات محصولات تولیدی توسط شما به کشور به کار خواهیم گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: باید تردد دانش‌جویان را به پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های علمی تحقیقاتی تصریح و تسریع کنیم. معاون فرهنگی و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برنامه‌هایی را در این راستا اجرا کردند که دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشجویی بتوانند در پارک‌های علمی و تحقیقاتی تردد کنند و با فناوری آشنا شوند. با مجوز مقام معظم رهبری قرار شد دانش‌آموختگان دکتری بتوانند در شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پیدا کنند و این حضور به منزله سربازی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید جریان و استعداد دانشجویی را به شرکت‌های دانش‌بنیان هدایت کنیم تا دانشجویان نخبه امیدوار شده و باور کنند که ما نیز می‌توانیم. در این راستا از شما صاحبان ایده می‌خواهم دانشجویان را به عنوان فرزندان خود در شرکت‌ها بپذیرید؛ چرا که آینده‌سازان این مملکت هستند.

کد خبر 730138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.