نقش دانش‌بنیان‌ها در سرمایه‌گذاری‌های شهرداری اصفهان/ ارزش ۹۰ هزار میلیارد ریالی مشارکت‌ها

در حال حاضر شهرداری اصفهان، ۷۱ پروژه با بخش خصوصی در حال اجرا دارد که برآورد ریالی آن بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد ریال است؛ مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا رویکرد و سیاست‌های این سازمان را تشریح کرد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان سال ۱۳۸۵ تشکیل شد و نقش رابط سرمایه‌گذاران با شهرداری را برعهده دارد؛ فعالیت‌های این سازمان فقط تأمین سرمایه‌گذار نیست، بلکه هدف اصلی آن ایجاد زمینه سازنده و مثبت با بخش خصوصی توانمند و در قالب برنامه‌های توسعه‌گرایانه شهرداری اصفهان مبنی بر استفاده از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی در مسیر اجرای پروژه‌های شهری گام برمی‌دارد.

مدیریت شهری اصفهان در دوره ششم بنا را بر استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها گذاشته و فعالیت‌هایی را در این زمینه داشته است.

تحویل ضلع شرقی ساختمان جهان‌نما در مرکز شهر اصفهان به یک سرمایه‌گذار برای احداث هتل پنج ستاره و در شأن نصف‌جهان، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دوره ششم در زمینه سرمایه‌گذاری است؛ همچنین به‌طور متوسط هر منطقه از مناطق پانزده‌گانه شهرداری حدود ۱۵ پروژه مشارکتی طی حدود یک‌ونیم سال اخیر داشته است و از این نظر نیز به‌نسبت شرایط خوبی وجود دارد.

با توجه به گذشت بیش از نیمی از دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، فعالیت‌های سازمان مشارکت‌ها باید برای شهروندان شفاف‌سازی شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مسعود حیدری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در رابطه با رویکرد و سیاست این سازمان در زمینه وظایف مرتبط است.

نقش دانش‌بنیان‌ها در سرمایه‌گذاری‌های شهرداری اصفهان/ ارزش ۹۰ هزار میلیارد ریالی مشارکت‌ها

شعار «اصفهان؛ فرصتی جهانی و جهانی پر از فرصت» ذیل «اصفهان‌من شهر زندگی» قرار می‌گیرد

ایمنا: با توجه به اینکه شعار «اصفهان؛ فرصتی جهانی و جهانی پر از فرصت» مطرح شده، چه دیدگاه و سیاستی در آن نهفته است؟

حیدری: در دوره ششم مدیریت شهری بر پایه شعار «اصفهان من، شهر زندگی»، فصل جدیدی از مشارکت و تعامل با حضور پرشور و ثمربخش توسعه‌دهندگان شهر در تمام بخش‌ها آغاز شده است. بدون تردید، مدیریت شهری زمانی موفق خواهد بود که خود را سکاندار کشتی خدمت و تصمیم‌ساز بداند و زمینه حضور و مشارکت مردم را در توسعه شهر فراهم سازد.

یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که می‌توان مشارکت مردمی را در آن محقق کرد، دعوت از تمام شهروندان و جلب مشارکت آن‌ها در ساختن شهر است، بر این اساس تسهیلگری ورود بخش خصوصی به پروژه‌های محرک رشد از رسالت‌های مهم شهرداری است.

سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با شعار «اصفهان؛ فرصتی جهانی و جهانی پر از فرصت» سعی دارد دریچه‌ای تازه از فرصت‌های جهان‌شهر اصفهان را به روی عموم مردم و فعالان بخش خصوصی قرار دهد.

ایمنا: این سازمان چه نقشی در شناسایی فرصت‌ها و تسهیل مشارکت شهروندان در پروژه‌های شهری دارد؟

حیدری: سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان به موازات دیگر بخش‌های شهرداری، در تأمین مالی پروژه‌های شهری از طریق مشارکت عمومی-خصوصی مسیر را هموار و هماهنگ می‌کند. همچنین قصد دارد در شرایط خطیر مالی، باری از دوش شهرداری بردارد و در توسعه و آبادانی شهر سهیم باشد.

همدلی خانواده بزرگ شهرداری، هم‌زبانی سایر نهادهای دولتی، همیاری رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و همت تمام مردم شهر اصفهان است.

تمام کوشش مدیریت ششم شهری از ابتدا، بر آن بوده است تا در ایام خدمت خود در شهر، با وضع قوانین و تسهیل ضوابط و صرف نظر از حقوق مادی شهرداری، تا جایی که منافع عمومی شهر تأمین شود، به ایجاد بسترهای مشارکتی و زمینه‌های همکاری با سایر نهادهای شهر، در تمام امور شهری به‌ویژه گردشگری، تفریحی و نشاط شهروندان، بپردازد و اصفهان را به شهری پویا و زنده برای زندگی تبدیل کند.

کارگروه ویژه مانع‌زدایی از پروژه‌های مشارکتی در سازمان تشکیل شده و جلسات مستمر آن در حال برگزاری است

آنچه که می‌تواند این مهم را محقق کند، توسعه حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا، توسعه کسب‌وکارهای محلی، تأمین مالی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، جذب سرمایه‌های خرد، معرفی نکردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارای ابهام و نواقص، تاکید بر مشارکت بین نهادی و استقبال از طرح‌های مشارکتی دانش‌بنیان‌ها است که در اولویت این سازمان نیز قرار دارد.

مانع‌زدایی از پروژه بزرگ شهری یکی از اولویت‌های اساسی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان است که در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است و سعی داریم با هم‌افزایی سایر نهادها درگیر با موضوع هر پروژه موانع عملیاتی و اجرایی را از مسیر پیش روی آن‌ها رفع کنیم.

کارگروه ویژه مانع‌زدایی از پروژه‌های مشارکتی در سازمان تشکیل شده و جلسات مستمر آن در حال برگزاری است؛ مانع‌زدایی از پروژه‌های مشارکتی برج‌های شهید خزایی پس از دو سال و پروژه‌های مشارکتی شهرداری اصفهان در مناطق ۵، ۱۰ و ۱۴ و برگزاری جلسات متعدد برای تسهیل عملیات اجرایی بازار یراق‌آلات از جمله دستاوردهای سازمان در این مسیر بوده است.‌

لزوم تقویت اقتصاد ورزشی برای سرمایه‌گذاران

ایمنا: چه موارد دیگری مد نظر سازمان مشارکت‌ها است؟

حیدری: رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و رسیدن به چارچوب مناسب برای افزایش مشارکت آن‌ها در پروژه‌های شهری در زمره اهداف کلیدی این سازمان است.

بخش خصوصی توانمند و شایسته‌ای در اصفهان داریم که در صورت مهندسی صحیح خواسته و ارائه اطلاعات جامع به آن‌ها، قادر است با امکانات و سرمایه‌های انسانی و مالی خود، نقش ویژه‌ای در اجرای طرح‌های عمرانی شهر ایفا کنند.

در راستای «مهندسی خواسته» که از کلیدواژه‌های راهبردی این دوره از سازمان است، نخستین نشست در این خصوص با هیئت سوارکاری استان اصفهان برگزار و درباره نظرات کارشناسان ورزش سوارکاری و جایگاه این ورزش در استان گفت‌وگو شد.

موقعیتی برای آموزش حرفه‌ای ورزش سوارکاری در اصفهان وجود ندارد و امیدواریم با ایجاد این ظرفیت و تعیین اهداف و برنامه‌ریزی‌های دقیق، ضمن توسعه ورزش اسب‌سواری و شاخه‌های مختلف آن در اصفهان نسبت به تقویت اقتصاد ورزشی برای مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران اقدام کنیم.

هریک از نهادهای دولتی و غیردولتی در شهر اصفهان دارای توان، ظرفیت‌های مختص به خود هستند که اگر با هم‌افزایی یکدیگر و در راستای منافع عمومی و با هدف ایجاد و ارائه خدمات بهتر به شهروندان به تعامل و تفاهم برسند، اتفاقات بسیار خوبی را در تمام بخش‌های شهر رقم خواهند زد و همه از منافع حاصل از آن منتفع می‌شوند.

اینکه مدیریت شهری فعالیت‌هایی همچون تشکیل کمیسیون جداگانه برای مناطق کم‌برخوردار را مورد توجه قرار داده خوب است، اما رفع بخشی از مشکلات با شهرداری نیست و باید تمام سازمان‌ها در چند منطقه خاص برای اجرای عدالت و رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار وارد عمل شوند.

بدون شک شهرداری بدون مشارکت نهادهای دیگر همچون اداره میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی، اداره ارشاد، صداوسیما، ائمه جمعه و نخبگان قادر به دستیابی به اهداف شهر زندگی نیست و در کنار آن شهروندان نیز یکی دیگر از اضلاع مثلث شهر زندگی هستند و نقش مهمی در این روند ایفا می‌کنند.

شکل‌گیری مثلث تعاملی شرکت توسعه گردشگری سپاهان، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران، نمونه‌ای از این تعاملات است که عرضه خدمت به شهروندان، گردشگران و علاقه‌مندان به اکوسیستم تفریحی و گردشگری در این کلان‌شهر را فراهم می‌کند.

ایمنا: مثلت تعاملی که نام بردید، چگونه محقق می‌شود و سازمان مشارکت‌ها چه نقشی در آن دارد؟

حیدری: سازمان سرمایه‌گذاری در حال تهیه سازوکار حقوقی و راهبردی برای جذب سرمایه‌های خرد از طریق مشارکت‌های سه‌جانبه در اصفهان است که امیدواریم فصل تازه‌ای در مولدسازی دارایی‌های خصوصی افراد حقیقی که تمکن مالی کافی در بهره‌برداری از زمین و املاک خود ندارند، رقم بخورد.

در این خصوص جلسات متعددی با مدیران شهری و مسئولان سرمایه‌گذاری مناطق پانزده‌گانه برای تسریع امور مربوط به سرمایه‌گذاران برگزار شده است، همچنین در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان میز خدمتی برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در این حوزه راه‌اندازی شده است که می‌تواند در تسریع امور نقش مؤثری داشته باشد.

نقش دانش‌بنیان‌ها در سرمایه‌گذاری‌های شهرداری اصفهان/ ارزش ۹۰ هزار میلیارد ریالی مشارکت‌ها

ایمنا: آیا بسته اقتصادی یا تشویقی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است؟

حیدری: یکی از مسائل اصلی شهرداری در این دوره، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مختلف شهری از جمله اقتصادی، فرهنگی تفریحی و گردشگری به تفکیک مناطق پانزده‌گانه شهرداری و ناژوان است.

تعریف شاخص‌ها برای شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تبیین فهرستی از پروژه‌ها و ظرفیت‌های شهرداری اصفهان به‌منظور مشارکت در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس ظرفیت‌های موجود در شهرداری و در نهایت تدوین بسته‌های اقتصادی و بسته‌های تشویقی برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده، از جمله اهداف این پروژه خواهد بود.

مشارکت شهرداری این کلان‌شهر با بخش خصوصی تنها به پروژه‌های بزرگ عمرانی محدود نمی‌شود و دامنه این مشارکت از فضای سبز گرفته تا ورزشگاه، فرهنگسرا و حتی تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی، احداث مراکز ویژه مانند کلینیک و بازار تمام‌مکانیزه خودرو را نیز شامل می‌شود.

پیشگیری از معرفی و پیشنهاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارای ابهام و نواقص در اسناد مالکیتی و شهرسازی از رویکردهای مهم این سازمان در دوره ششم مدیریت شهری است

شهرداری اصفهان در نظر دارد با استفاده از توان شرکت‌های خلاق و دانش‌محور نسبت به پویاسازی اماکن بلااستفاده شهرداری اقدام کند و در این راستا از طرح‌های بدیع و به‌روز سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان استقبال می‌کند.

در تلاش هستیم با برگزاری جلسات مکرر و منظم با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از نوآوری و تکنولوژی به‌روز برای توسعه شهر استفاده کنیم.

پیشگیری از معرفی و پیشنهاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارای ابهام و نواقص در اسناد مالکیتی و شهرسازی با هدف ممانعت از اتلاف وقت و هزینه از سوی شهرداری و سرمایه‌گذار را از رویکردهای مهم این سازمان در دوره ششم مدیریت شهری است؛ به این ترتیب، فرصت‌هایی فراخوان می‌شود که تمام موارد قانونی، حقوقی و شهرسازی و سایر موارد مرتبط، شفاف و عاری از هرگونه مشکل و خلل در فرایند سرمایه‌گذاری را داشته باشند.

اجرای ۷۱ پروژه مشارکتی در نصف‌جهان

ایمنا: چه تعداد پروژه مشارکتی در اصفهان فعال است؟

حیدری: در حال حاضر شهرداری اصفهان ۷۱ پروژه با بخش خصوصی در حال اجرا دارد که برآورد ریالی آن بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد ریال است.

توسعه مسکن‌های حمایتی و مشارکت در نهضت ملی مسکن و هزینه‌کرد ارزش افزوده حاصل از این مشارکت روی ایستگاه‌های خط دوم مترو که شهرداری متولی انجام آن است، از دیگر اقدامات مؤثر شهرداری اصفهان است که با مشارکت بخش‌خصوصی در دستور کار قرار دارد.

شهرداری اصفهان با محدودیت‌ها و موانعی در برابر بعضی درخواست‌های سرمایه‌گذاران مواجه است، اما با همدلی سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی می‌توان مشارکتی سه‌جانبه را برای تحقق توسعه پایدار و متوازن اصفهان در سطح ملی و بین‌المللی پدید آورد.

ایجاد ارزش افزوده برای زمین‌های متعلق به شهرداری اصفهان در قالب مشارکت با بخش‌خصوصی در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار دارد، بنابراین از همکاری و مشارکت این بخش برای ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و آبادی مناطق مختلف شهری استقبال می‌کنیم.

همچنین خروج پروژه‌ها از بن‌بست و تعیین تکلیف فوری آن‌ها از ضروریاتی است که به‌طور مستمر در دستور کار این سازمان قرار دارد و با حفظ منافع شهرداری در راستای مولدسازی دارایی‌های شهر و ایجاد منابع مالی پایدار انجام می‌شود.

گفت‌وگو از: امین شبانی

کد خبر 730123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.