راه‌اندازی اتاق رصد جمعیت در سیستان و بلوچستان

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: هم‌زمان با سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان، اتاق رصد جمعیت به منظور رصد مداوم تغییرات جمعیتی در این استان راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، هم‌زمان با ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان، اتاق رصد جمعیت استان در سیستان و بلوچستان به عنوان جوان‌ترین استان کشور، با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری، فرماندار و شهردار زاهدان و جمعی از مسئولان استانی در محل اداره کل ثبت احوال استان افتتاح شد.

علی رحمتی، مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در افتتاحیه اتاق رصد جمعیت استان اظهار کرد: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان ثبت احوال کشور ملزم به رصد مداوم تغییرات جمعیتی کشور و برنامه‌ریزی‌های ملی و استانی شد و اداره‌کل ثبت احوال استان نیز با استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی و آماری پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور، اقدام به راه‌اندازی اتاق رصد جمعیت استان کرده است.

وی ادامه داد: هدف از ایجاد این اتاق، رصد لحظه‌ای آمارهای وقایع حیاتی استان و کمک به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان استانی در راستای برنامه‌ریزی‌های کلان خواهد بود.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان افزود: این استان بالغ بر سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ثبت احوال با ۳۹ اداره و مرکز خدمات‌رسانی در خدمت مردم است.

رحمتی با اشاره به اینکه امروز مسئله جمعیت، یکی از مقوله‌های حساس و حیاتی در کشور و حتی جهان بوده و یکی از سیاست‌های کلان کشور و مقام معظم رهبری است، بیان کرد: کشور ما تا حدودی به سمت کهولت می‌رود و مسئولان می‌توانند از این طریق رصد کرد و اقدامات مقتضی نیز صورت گیرد.

وی یادآور شد: استان سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است و اداره کل ثبت احوال استان در رابطه با این موضوع اتاق رصد را راه‌اندازی کرد تا به صورت لحظه‌ای تحولات جمعیتی را رصد کنیم و دستگاه‌های زیادی در این مقوله فعالیت می‌کنند و دانشگاهیان و پژوهشگران نیز می‌توانند از داده‌های این اتاق بهره بگیرند.

مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۷۳ هزار و ۹۴ واقعه ولادت در استان در ۱۲ ماهه گذشته اتفاق افتاده که چهار درصد در آمار ولادت نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم، گفت: ۱۳ درصد در واقعه ثبت وفات نیز رشد داشتیم، ۸۸ هزار و ۷۲۵ واقعه ازدواج و ۳ هزار واقعه طلاق نیز ثبت شده است.

رضا شریفی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم اظهار کرد: راه‌اندازی اتاق رصد جمعیت ثبت احوال اقدامی خوب و ارزنده است اما باید عملیاتی‌تر و کاربردی‌تر شود تا نظام مدیریتی استان نیز بهره بیشتری را ببرند.

وی با بیان اینکه جمعیت یکی از ارکان قدرت بوده و جمعیت پویا، شاد و منسجم به‌طور قطع مطلوب جامعه است، گفت: سبک زندگی در جمعیت مهم است و اتاق رصد می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: نگاه آینده‌پژوهی باید در این اتاق مدنظر باشد تا به یک پروژکتوری تبدیل شود که آینده را نیز به ما نشان دهد و قابل استناد باشد، هرچند که اطلاعات و آمار وضعیت موجود نیز نیاز است.

وی ادامه داد: بعضی آمار باید در اختیار عموم قرار گیرد و افکار عمومی را غریبه فرض نکنیم، چرا که این نگاه راهبردی ما را دچار اشکال می‌کند.

شریفی با بیان اینکه جمعیت یک رکن مهم بوده و جمعیت کیفی و باسواد نیاز کشور است، اذعان کرد: پیگیری می‌کنیم که اینگونه اقدامات و رصد منطبق بر واقعیت و دید دادن به تیم مدیریتی استان غنی شود، چرا که این اتفاقات کاهش هزینه‌های حکمرانی و مدیریتی را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بهتر است در این زمینه فقط بحث هشدار مطرح نباشد بلکه نسخه برون‌رفت از بحران نیز ارائه شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: یک بعد انتخابات بحث جمعیت است، چرا که انتخابات بیانگر بخش جمعیت اکتیو و فعال و پویای کشور است و امیدواریم انتخابات پرشوری در استان برگزار شود.

کد خبر 729961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.