حضور بازیکنان مطرح در کشورهای عربی کاهش سطح فنی تیم‌های ملی را در پی دارد

لژیونر سابق فوتبال کشورمان در کشورهای عربی گفت: استفاده از مربیان خارجی مطرح توسط کشورهای عربی در جام ملت‌های آسیا سبب شده بود سطح فوتبال کشورهای عربی ارتقا پیدا کند، اما این موضوع ارتباطی با استفاده از بازیکنان مطرح همچون رونالدو نداشت.

حمید کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص استفاده کشورهای عربی از بازیکنان مطرح جهان اظهار کرد: از نظر من کشورهای عربی آکادمی‌های خوبی ندارند و به نوعی استفاده از بازیکنان آماده سبب شده فوتبال این کشورها از سطح پایینی برخوردار باشد. برای مثال به دلیل اینکه دروازه‌بانان آنچنان مطرحی در این کشورها مشغول به کار نیستند گلرهای بومی عربی سطح عملکرد خود را ارتقا داده‌اند و نمونه بارز آن درخشش دروازه‌بان قطر در چارچوب دروازه این تیم در رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا بود.

وی افزود: زمانی‌که بازیکنان خارجی بسیاری در این کشورها حضور پیدا می‌کنند مهره‌های بومی فرصت چندانی برای نشان دادن توانایی‌های خود ندارند. از سوی دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس برخلاف اینکه زیر ساخت‌های بسیار خوبی وجود دارد، اما توجه چندانی به آکادمی‌ها نمی‌شود. در کشور ما خلاف این موضوع وجود دارد چراکه بازیکنان بسیار خوبی در رده‌های پایه پرورش داده‌ایم. به طور کلی کشورهای عربی به نوعی لقمه آماده در دهان خود گذاشته‌اند و تنها قصد دارند فوتبال خود را ارتقا دهند. همین موارد سبب می‌شود تیم ملی این کشورها تضعیف شود. تمام تیم‌های ملی کشورهای عربی به غیر از قطر کمی ضعیف‌تر از قبل هستند و دلیل این موضوع این است که آن‌ها پشتوانه‌ای برای تیم‌های ملی خود ندارند.

حضور بازیکنان مطرح در کشورهای عربی کاهش سطح فنی تیم‌های ملی را در پی دارد

در کشورهای عربی زیر ساخت هست، اما پشتوانه خیر

لژیونر سابق فوتبال کشورمان در کشورهای عربی پیرامون تأثیر بازیکنانی همچون رونالدو روی فوتبال عربستان تصریح کرد: کشورهای عربی زیر ساخت‌های بسیار خوبی دارند، اما پشتوانه سازی ندارند که بتواند در آینده به آن‌ها کمک کند. تجربه بازیکنی همچون رونالدو می‌تواند زندگی حرفه‌ای بازیکنان عربی را ارتقا دهد، اما این موارد سبب نمی‌شود فوتبال آن‌ها پیشرفت آن‌چنانی داشته باشد. بازیکنان عربی از زندگی حرفه‌ای برخوردار نیستند و حضور بازیکنان مطرح جهان تنها به بهبود این وضعیت کمک خواهد کرد. تاکید می‌کنم حضور ستارگان فوتبال جهان نمی‌تواند فوتبال کشورهای عربی را ارتقا دهد چراکه سبب می‌شود تیم‌های ملی آن‌ها از پشتوانه قوی و محکمی برخوردار نباشد.

وی ادامه داد: کشورهای عربی جمعیت کمی دارند و به همان میزان نیز استعدادهای فوتبالی کمی را به خود می‌بینند. حضور بازیکنانی همچون نیمار و رونالدو تنها سبب می‌شود تفکر بازیکنانی که در کنار آن‌ها حضور دارند تغییر کند. کشورهای حاشیه خلیج فارس باید برای پیشرفت فوتبال خود از مربیان طرح خارجی در آکادمی‌ها استفاده کنند تا بازیکنان نوجوان تفکرات خود را از سن پایین رشد و ارتقا دهد. این دقیقاً همان کاری است که کشورهایی همچون کره و ژاپن انجام می‌دهند، اما کشورهای عربی با خرید بازیکنان مطرح جهان صرفاً نتیجه‌گرا هستند و پیشرفت در طولانی مدت را مدنظر خود قرار نمی‌دهند.

حضور بازیکنان مطرح در کشورهای عربی کاهش سطح فنی تیم‌های ملی را در پی دارد

پیشرفت به دلیل حضور بازیکنان مطرح؟ هیچ ارتباطی ندارد!

کاظمی با اشاره به کیفیت جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ خاطر نشان کرد: سطح فوتبال عربستان و بازیکنان عربی بسیار پایین است و زمانی که بازیکنی همچون رونالدو در کنار بازیکنان سطح دو و سه بازی می‌کند نمی‌تواند فوتبال مطلوب خود را ارائه دهد. این ستاره پرتغالی در رئال مادرید کنار بازیکنانی همچون کاسمیرو بازی کرده است، اما در کشورهای عربی عملکرد و سطح بازیکنان هم تیمی وی سبب می‌شود از تمرکز کافی برخوردار نباشد. همه این موارد باعث می‌شود سطح فوتبال ستارگان جهان نیز پایین بیاید و در نتیجه نارضایتی آن‌ها را به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: از نظر من برگزاری جام جهانی و جام ملت‌های آسیا برای کشور قطر بی‌نظیر بود چراکه توریست‌های زیادی پا به این کشور گذاشتند. سطح فوتبال آسیا در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ تغییر پیدا کرده بود و در این تورنمنت شاهد ارتقا فوتبال آسیا بودیم. استفاده از مربیان خارجی مطرح توسط کشورهای عربی در جام ملت‌های آسیا سبب شده بود سطح فوتبال کشورهای عربی ارتقا پیدا کند، اما این موضوع ارتباطی با استفاده از بازیکنان مطرح همچون رونالدو نداشت.

حضور بازیکنان مطرح در کشورهای عربی کاهش سطح فنی تیم‌های ملی را در پی دارد

فوتبال برای کشورهای عربی نوعی بیزینس است

لژیونر سابق فوتبال کشورمان در کشورهای عربی در رابطه با سود کشورهای عربی از خرید بازیکنان مطرح جهان و نگاه اقتصادی آن‌ها یادآور شد: امسال تیم ملی عربستان نسبت به سال‌های گذشته کمی ضعیف‌تر ظاهر شد و از نظر من دلیل این موضوع به‌جایی باز می‌گردد که بازیکنان بومی این کشور به دلیل حضور ستارگان فوتبال جهان در تیم‌های باشگاهی فرصت چندانی برای اثبات توانایی‌های خود نداشتند، اما کشورهایی همچون عمان و قطر به دلیل استفاده از مربیان خوب و زیر ساخت‌های مناسب سطح بالایی داشتند.

وی تاکید کرد: زمانی که رونالدو به کشور عربستان رفت خرید پیراهن وی سبب شد هزینه‌هایی که برای خرید این بازیکن صرف شده بود جبران شود. استفاده از ستارگان فوتبال جهان یک بیزینس برای کشورهای عربی به شمار می‌رود چراکه حق پخش آن‌ها را چند برابر می‌کند. برگزاری تورنمنت‌های معتبر و استفاده از بازیکنان مطرح سبب شد کشورهای عربی از فوتبال که ورزش اول جهان به شمار می‌رود سود سرشاری کسب کنند.

حضور بازیکنان مطرح در کشورهای عربی کاهش سطح فنی تیم‌های ملی را در پی دارد

به گزارش ایمنا، در هفته‌های گذشته رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ با قهرمانی کشور قطر که میزبانی این مسابقات را بر عهده داشت به پایان رسید. عنابی پوشان برای دومین سال پیاپی علاوه بر اینکه موفق شدند عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهند ثابت کردند سطح فوتبال کشورهای عربی کیفیت بالایی پیدا کرده است و البته این موضوع بدون ارتباط با استفاده از زیر ساخت‌های مناسب و استفاده از ستارگان فوتبال جهان همچون رونالدو، نیمار و بنزما نیست.

هرچند که این بازیکنان تا حدودی نارضایتی خود از فوتبال کشورهای حاشیه خلیج فارس را به شیوه‌های گوناگون بیان کرده‌اند. در هر حال باید دید کشورهای عربی در آینده تا چه میزان می‌توانند علاوه بر زیر ساخت‌های مناسب از حضور و تجربه بازیکنان مطرح برای ارتقای فوتبال پایه خود و پشتوانه‌سازی برای تیم‌های ملی استفاده کنند.

کد خبر 729884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.