پشت پرده حمله اسرائیل به رفح؛ این یک جنگ وجودی است

در هفته گذشته خبر جنایت اسرائیل در حمله به رفح، در مرکز توجهات قرار گرفت و بسیاری از کشورهای جهان و حتی مقام‌های غربی درباره این اقدام هشدار دادند؛ این در حالی است که رژیم اسرائیل این جنگ را تهدیدی علیه موجودیت خود تلقی می‌کند و سعی دارد تا سیاست کوچ اجباری ساکنان غزه را عملیاتی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهر «رفح» واقع در جنوب نوار غزه، آخرین نقطه امیدی است که اکثریت جمعیت ساکنان غزه را پس از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مناطق شمالی، در خود جای داده است و در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون نفر در این منطقه ساکن هستند، در حالی که ظرفیت اصلی این منطقه تنها ۲۰۰ هزار نفر است.

در چنین شرایطی و با وجود حمله زمینی و هوایی رژیم به مناطق شمالی و مرکزی غزه، در هفته گذشته رفح نیز که به عنوان منطقه امن اعلام شده بود، به هدفی برای حملات هوایی رژیم کودک‌کش اسرائیل تبدیل شده و به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو قرار است طرح حمله زمینی ارتش به شهر رفح را به کابینه‌اش ارائه کند. طبق گزارش این رسانه عبری‌زبان، این طرح شامل «انتقال فلسطینی‌ها در رفح به مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه بوده و ارتش رژیم صهیونیستی هرگز به فلسطینی‌ها اجازه رفتن به مناطق شمالی نوار غزه را نخواهد داد.» با آنکه رژیم صهیونیستی هنوز عملیات زمینی گسترده ادعایی خود به شهر رفح را آغاز نکرده است، جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه با بی‌سابقه‌ترین تجاوزها و کشتار روبه‌رو است و به دنبال حملات اشغالگران در روز یکشنبه، رسانه‌ها از یورش هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه خبر دادند که منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از ساکنان غیرنظامی این منطقه شده است.

پشت پرده حمله اسرائیل به رفح؛ این یک جنگ وجودی است

در میانه وضعیت فوق بحرانی رفح، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین هم اعلام کرد که این شهر آخرین مکان برای زنده ماندن فلسطینیان در نوار غزه است. فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین اعلام کرد: رفح آخرین نقطه حضور فلسطینیان در نوار غزه در بحبوحه درد و رنج‌های مداومی است که محاصره‌شدگان در این شهر در نزدیکی مرز مصر با آن روبه‌رو هستند.

بر اساس گزارش وبگاه صدی البلد، این مسئول سازمان ملل در صفحه کاربری خود در شبکه کاربری ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «چگونه می‌توانیم اجازه دهیم فاجعه (نکبت) دیگری رخ دهد؟ آیا واقعاً عقل خود را از دست داده‌ایم؟» هم‌زمان با تشدید لفاظی مقام‌های صهیونیست برای حمله زمینی به رفح، بسیاری از کشورهای جهان حتی مقام‌های غربی درباره این اقدام هشدار داده‌اند.

اما سوال اصلی آنجاست که چرا نتانیاهو اصرار به حمله به جنوبی‌ترین شهر نوار غزه با اشراف به تمام تبعات آن دارد؟ در همین باره، منابع مطلع مصری در سخنانی فاش کردند، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تهدیدها به حمله زمینی در رفح به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کند تا مقاومت را وادار به چشم‌پوشی از شروطش کند. منابع مطلع مصری در این باره گفتند: به‌رغم تهدیدهای رژیم اشغالگر به عملیات در رفح اما صحبت‌ها درباره مذاکرات تبادل اسرا همچنان مورد توجه میانجی‌گران و طرف‌های درگیر به‌ویژه اسرائیل قرار دارد.

حماس: حمله به رفح با پاسخ سخت مقاومت روبه‌رو خواهد شد

روز گذشته نیز اسامه حمدان، سخنگوی جنبش حماس در کنفرانس مطبوعاتی تهران در مورد حمله اسرائیل به رفح هشدار داد و گفت: هر تلاشی برای حمله به رفح با پاسخ سخت مقاومت روبه‌رو خواهد شد.

وی افزود: موضع ما در خصوص تماس‌های سیاسی این است که شروط ما برای پذیرش توافق محقق شود و این شروط عبارتند از پایان جنگ علیه ملت فلسطین، خروج و عقب‌نشینی رژیم از نوار غزه، کمک‌رسانی فوری به مردم غزه و آزادی اسرای فلسطینی؛ اینها خواسته‌های طرف فلسطینی است، اما دشمن تلاش می‌کند با مانورهای سیاسی از این کار شانه خالی کند.

عضو ارشد جنبش حماس در ادامه از سفر اسماعیل هنیه به مصر برای مذاکره در مورد آتش‌بس خبر داد اما گفت هنوز نمی‌توان جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر کرد.

پشت پرده حمله اسرائیل به رفح؛ این یک جنگ وجودی است

جهاد اسلامی: کشورهای اسلامی و عربی از کشتار در رفح جلوگیری کنند

همچنین علی ابوشاهین، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد در نشست مطبوعاتی روز گذشته تاکید کرد تهدیدهای دشمن در خصوص حمله به رفح که یک و نیم میلیون نفر از مردم غزه را به آن رانده بدترین جنایت ممکن است و از کشورهای اسلامی و عربی خواست تا نقش خود را برای جلوگیری از این کشتار به انجام برسانند.

وی افزود: ملت فلسطین امروز با نسل‌کشی روبه‌روست و نشانه‌ها حاکی از آن است که رژیم این جنگ را ادامه خواهد داد اما مردم فلسطین نیز مقاومت را ادامه خواهند داد و ملت فلسطین با صبر و ایستادگی خود فرصت را از دشمن خواهد ستاند و اجازه نخواهند داد که اهداف رژیم صهیونیستی علی‌رغم محاصره شدید غزه تحقق پیدا کند.

هدف اصلی اسرائیل کوچ دادن مجدد فلسطینی‌ها است

عباس خامه‌یار در رابطه با هدف اصلی رژیم اشغالگر صهیونیستی از حمله به رفح اظهار کرد: نکته اساسی که هدف اسرائیلی‌ها است، کوچ دادن مجدد فلسطینی‌ها به سبک ۱۹۴۸ و خالی کردن سرزمین‌های اشغالی از مردم آن است. پس از آن به دنبال اتفاقی که در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۶۷ اتفاق افتاد هستند، یعنی توسعه شهرک‌نشین‌ ها و ایجاد کمربندهای امنیتی برای شهروندهای صهیونیستی که غاصبانه و برخلاف مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان‌های ملل متحد بعد از ۱۹۶۷ در کرانه غربی، سینا، جولان و غزه ایجاد شد.

وی افزود: اینها به دنبال این هستند که به نحوی فلسطینی‌ها را کوچ بدهند و اگر این کوچ دادن با موفقیت انجام شود به سراغ کرانه غربی می‌روند و فلسطینی‌ها مجدد کوچ داده می‌شوند و اگر آن گام نیز اگر با موفقیت همراه شد، سراغ فلسطینی‌های ۱۹۴۸ که عموماً به لحاظ قوانین خود رژیم اشغالگر به عنوان شهروندان اسرائیلی به لحاظ هویتی معروف هستند می‌روند.

رایزن سابق فرهنگی ایران در لبنان تصریح کرد: به اعتقاد من مسئله اصلی حمله به رفح و حتی به خود غزه، برای تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف غزه است و اسرائیلی‌ها به دنبال ایجاد یک نوع سرزمین سوخته هستند.

پشت پرده حمله اسرائیل به رفح؛ این یک جنگ وجودی است

جنگ غزه، موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند

خامه‌یار تاکید کرد: جنگ در حال حاضر یک جنگ وجودی برای رژیم صهیونیستی است و موجودیت رژیم را تهدید می‌کند؛ به همین خاطر این جنگ سرنوشت‌ساز است و حاضر هستند در هر زمینه‌ای هم مرتکب جنایت شوند و حتی برایشان قربانی شدن اسرای اسرائیل مهم نیست. این اولین بار است که رژیم تا این اندازه نسبت به شهروندان خودش، از جمله اسرا و سربازانی که کشته می‌شوند، بی‌توجه است.

وی با بیان اینکه اسرائیل برای آزادی تعدادی از اسرای خودش چندین برابر نظامی و فرمانده از دست داده گفت: معلوم می‌شود آنچه برای اسرائیل مهم است تحقق هدف اصلی یعنی کوچ دادن فلسطینی‌ها از این سرزمین‌ها است.

جنگ روانی رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری ساکنان غزه

کارشناس مسائل منطقه درباره تصمیم نهایی اسرائیل برای حمله به رفح اظهار کرد: فضایی که اکنون توسط اسرائیل ایجاد شده یک جنگ روانی است و بیانیه‌هایی که به‌طور مرتب در مورد آمادگی حمله اعلام می‌شود برای این است که بدون حمله بتوانند فلسطینی‌ها را کوچ دهند.

خامه‌یار ادامه داد: ایستادگی و بهای سنگینی که فلسطینی‌ها در حال پرداخت آن هستند به اعتقاد من برنده‌تر از سلاح حماس و گروه‌های مسلح است، زیرا ماندن مردم از نظر تأثیرگذاری و مقاومت به مراتب تأثیرگذارتر از جنگ نظامی است و همین ایستادگی آینده فلسطین را رقم می‌زند.

کد خبر 729877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.