حقابه محیط‌زیستی  اولویت دوم مصرف آب کشور/ پیگیر قانونی شدن تجارت کربن هستیم

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص تجارت کربن گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی و بارش‌های امسال، اساسی‌ترین موضوع ما، تامین آب شرب مردم است و در این راستا دولت پذیرفته که حقابه محیط‌زیستی اولویت دوم مصرف آب کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی سلاجقه بعد از ظهر امروز _سه‌شنبه، اول اسفند_ در نشست خبری در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران اظهار کرد: امید است برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ظرفیت‌های مطالبه‌گری و گره‌گشایی را داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه میان کاله افزود: آنچه که بحث قانونی بوده، انجام شده و اراضی باید به اراضی ملی باز گردد که کتباً نیز این اتفاق باید بیفتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص موضوع تجارت کربن نیز عنوان کرد: تجارت کربن برای ما بحثی اساسی است که اگر در کشور رقم بخورد هم برای کاهش مصرف سوخت مؤثر است و هم ایجاد ارزش افزوده‌ای برای خانواده خواهد بود و پیگیر دنبال کردن مسیر قانونی برای این امر هستیم.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش‌های امسال، اساسی‌ترین موضوع ما، تأمین آب شرب مردم است و در این راستا دولت پذیرفته که حقابه محیط‌زیستی اولویت دوم مصرف آب کشور است.

سلاجقه بیان کرد: برای وضعیت گتوند اتفاقات بسیاری خوبی رقم خورد و وضعیت مطلوب است، پیگیر وضعیت چمشیر نیز هستیم و اگر بارش‌ها مطلوب باشد، در آنجا مشکل خاصی نداریم؛ در بحث دره زرشک وزارت نیرو تا به الآن جوابی نداده و اصل کار تأمین آب است که با آن مخالف‌اند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات انجام شده برای تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: دولت برای تغییر اقلیم یک ماده قانونی پیشنهاد داد و در برنامه هفتم سازمان محیط زیست مکلف شده موضوع تغییر اقلیم را به‌صورت جدی پیگیری کند و اقدامات خوبی در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به سوالی درباره دریاچه ارومیه اظهار کرد: کفه سفید دریاچه ارومیه، کمربند سبزی حائل کرده که جزو مصرف‌کنندگان اصلی ورودی به دریاچه است که توسط یک نیروگاه توسعه پیدا کرده است و در این راستا در گام دوم دریاچه ارومیه، وزارت نیرو و جهاد مکلف به انجام وظیفه شده و در این راستا گونه‌های آب‌بر حذف و چاه‌های غیرمجاز بسته می‌شوند.

وی تأکید کرد: پیش ازبارش‌های اخیر، تالاب‌های کوچک اقماری دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی داشتند، همچنین تنوع زیستی خوبی حاکم بود اما بارش‌های اخیر تراز دریاچه به ۱۲۷٠ متر و ۱۵ سانتی متر رسید و این موضوع همت مردم را می‌طلبد.

سلاجقه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات انجام شده برای گونه‌های در حال انقراض عنوان کرد: بیشترین برنامه‌ها در این باره در این دولت در حال انجام است؛ برای حیات وحش کشور با توجه به شرایط اقلیمی آب و هوایی در حال تلاش هستیم، همچنین بحث آبشخورها و توزیع مواد تغذیه در حال انجام است.

وی گفت: برای باغ وحش‌ها نیز نظارت کاملی داریم و اتفاق اخیر در باغ وحش مشهد قابل رصد است.

در حاشیه این نشست نیز، از کتاب «عملیات در شرایط طبیعی» رونمایی شد.

کد خبر 729737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.