گرگان؛ شهری با قابلیت ورود سرمایه‌گذار / وقتی عزمی برای جذب و حفظ بخش خصوصی نیست

گرگان اگرچه از شرایط مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار در این شهرستان برخوردار است، اما تاکنون مدیریت شهری در حفظ و نگهداری بخش خصوصی موفق نبوده است و برخی معتقدند که همراهی نکردن سایر دستگاه‌های اجرایی موجب فرار سرمایه‌گذار از استان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، درآمد پایدار شهرداری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه و تکمیل پروژه‌های عمرانی و تفریحی شهرداری سالهاست که در زمره شعار کاندیداهای شورای اسلامی شهر و در برنامه‌های شهردارهای منتخب گرگان می‌آید، اما دریغ از اینکه این پروژه‌ها و شعارها عملیاتی شود.

با توجه به اینکه مدیران شهری در دوره‌های گذشته به واسطه مواجهه با محدودیت منابع مالی اقدام به فروش املاک کرده‌اند، این روزها دیگر ملکی هم برای شهرداری نمانده است تا برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی بفروشد، از این‌رو چند سالی است که این نهاد درصدد جذب سرمایه‌گذار برای اجرا و تکمیل برخی پروژه بوده که باز هم به واسطه قوانین دست‌وپاگیر موفق نشده است.

به باور کارشناسان جذب سرمایه‌گذار برای شهری مانند گرگان که از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی برخوردار است، کار دشواری نیست، چراکه موقعیت جغرافیای این شهر و سایر پتانسیل‌ها، گوی رقابت را برای سرمایه‌گذاری در سایر شهرها خواهد ربود، اما نه‌تنها عزمی جدی، اراده‌ای راسخ و همتی بلند برای جذب سرمایه‌گذار نیست، حتی برای حفظ سرمایه‌گذارانی که با وجود این قابلیت‌ها جذب استان شده‌اند و به دلیل مشکلات، این شهر را ترک می‌کنند، هم اراده‌ای نیست.

گرگان؛ شهری با قابلیت ورود سرمایه‌گذار / وقتی عزمی برای جذب و حفظ بخش خصوصی نیست

ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

احمد رعیت، کارشناس ارشد شهرسازی گرایش مدیریت شهری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت منابع مالی توسعه شهرها از محل منابع دولتی و عوارض رقم نخواهد خورد، از این‌رو جذب سرمایه‌گذار ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: شهرهای ما برای توسعه و پیشرفت در یک رقابت جهانی قرار دارند و این توسعه به‌طور قطع از محل منابع دولتی و عوارض رقم نخواهد خورد، از این‌رو باید به سراغ مدل‌های مختلف جذب سرمای‌گذاران داخلی و خارجی پیش برویم.

وی معتقد است که جذب سرمایه‌گذار نیازمند تکریم، تسریع و سود است و اگر نمی‌توانیم سود بیشتری در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم باید تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای برای او در نظر بگیریم.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهرداری گرگان در رقابت با سایر شهرها باید بتواند مزیت‌ها و گزینه‌های جدیدی را نسبت به سایر شهرها ارائه دهد تا سرمایه‌گذار را جذب شود، می‌گوید: در حال حاضر شهرداری‌ها به این مهم رسیده‌اند که باید به دنبال کسب درآمدهای پایدار برای شهر باشند.

رعیت ایجاد بستر مناسب را یکی از مسائل مهم برای توسعه سرمایه‌گذاری در شهرها می‌داند و اضافه می‌کند: باید پروژه‌های مناسبی هم توسط شهرداری برای بخش خصوصی تعریف شود.

به اعتقاد این مدرس دانشگاه، شهرداری‌ها باید نسبت به سایر بازارها مزیت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذار ایجاد کنند.

وی با تاکید به ایجاد کارگروهی متشکل از نماینده‌های دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سطح استان می‌افزاید: باید میثاق‌نامه‌ای تدوین شود تا طبق آن دستگاه‌های دولتی برای رفع مشکلات، همراه سرمایه‌گذار باشند.

کارشناس ارشد شهرسازی تسهیل روند ارائه تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران از محل منابع سپرده شده شهرداری در بانک‌ها را یکی دیگر از راه‌های ایجاد انگیزه حضور بخش خصوصی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری دانست.

عملکرد ناموفق شهرداری گرگان

عیسی مهری، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان معتقد است که شهرداری گرگان تاکنون در جذب سرمایه‌گذار موفق نبوده است، به همین خاطر برای جذب و پایداری حضور سرمایه‌گذار در شهر باید اقدامات جدی و تأثیرگذاری شود.

به گفته وی، افزایش چشمگیر عوارض ساختمانی در شهر گرگان سبب کوچ بسیاری از سازندگان به شهرهای دیگر شد و امیدواریم مدیریت شهری برای ماندگاری سایر سرمایه‌گذاران تدبیری بیندیشد.

وی با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده شهرداری باید عملیاتی و پروژه‌محور باشد، می‌افزاید: شهرداری تمام تمرکز خود را روی پروژه‌های نیمه‌کاره دارای اولویت قرار دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان اضافه می‌کند: از ظرفیت‌های بالقوه گلستان برای کسب درآمد و افزایش سرانه اقتصادی در راستای جذب سرمایه‌گذار، باید بهره برد تا بتوان به درآمد دلاری رسید.

وی دلیل موفق نشدن استان در جذب سرمایه‌گذاری تاکنون را رفتار آمارمحور مدیران می‌داند و می‌گوید: مسئولان دولتی باید روند بوروکراسی اداری را کوتاه و زیرساخت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند.

مهری ایجاد واحد سرمایه‌گذاری در شهرداری گرگان را راهکار حل این مشکل می‌داند و می‌گوید: پیگیری این موضوع به صورت جدی به یک گفتمان مشترک نیاز دارد.

وی اظهار می‌کند: شورای اسلامی شهر و شهرداری گرگان تاکنون در جذب سرمایه‌گذار موفق نبوده است، اما آمادگی کامل برای حمایت از این موضوع را دارد.

گرگان؛ شهری با قابلیت ورود سرمایه‌گذار / وقتی عزمی برای جذب و حفظ بخش خصوصی نیست

فقدان همراهی دستگاه‌های استان با سرمایه‌گذار

با وجود اظهار نارضایتی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان از عملکرد مدیریت شهری، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن گلستان تمام دلایل موفق نشدن در جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های شهری را مرتبط با شهرداری گرگان نمی‌داند و معتقد است مانع‌تراشی برای ورود سرمایه‌گذار، به سایر دستگاه‌های دولتی نیز مربوط می‌شود.

سیدمحمد مرتضوی، رئیس انجمن انبوه سازان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مشکلات و آسیب‌های موجود در پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری با شهرداری صرفاً به این نهاد مرتبط نیست، می‌گوید: سنگ‌اندازی‌هایی در سایر دستگاه‌ها رخ می‌دهد که از خروجی موفق پروژه جلوگیری می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی به دنبال تأمین منافع و سودآوری است، درحالی‌که پروژه‌های سرمایه‌گذاری پس از گذشت چند سال به دلیل فرایند فرسایشی پروسه اداری از انتفاع خارج می‌شود.

وی می‌افزاید: هرچند که مدیران شهری علاقه‌مندی خود برای جذب سرمایه‌گذار را اعلام می‌کنند، اما این علاقه‌مندی به خروجی موفق منتهی نمی‌شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان گلستان اضافه می‌کند: برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استراتژی خاصی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری ندارند، بنابراین چه انتظاری است تا سرمایه‌گذار یک‌تنه تمام مشکلات را حل کند.

فرایند کلافه‌کننده بوروکراسی اداری

روند دست‌وپاگیر بروکراسی اداری تا جایی فرسایشی و خارج از حوصله شده است که به‌جز بخش خصوصی از مسئولان دولتی به این موضوع اذعان دارند و معتقد هستند چنین رویه‌ای باعث کلافگی و بی انگیزگی بخش خصوصی می‌شود.

آرش فولادیان سرپرست اداره سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری گرگان در این‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بوروکراسی اداری و دریافت مجوزها از برخی سازمان‌های دولتی سرمایه‌گذار را کلافه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در حوزه مدیریت شهری برای جذب سرمایه‌گذار دغدغه دارد، می‌افزاید: گاهی پروژه جذب و موافقت با فعالیت سرمایه‌گذار در شهرداری انجام می‌شود، اما دستگاه‌های نظارتی چالش پیش روی سرمایه‌گذار ایجاد می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی سرمایه‌گذاری برای توسعه شهری قدم پیش می‌گذارد، باید شرایط مناسبی برای امنیت سرمایه بخش خصوصی ایجاد شود، به نظر می‌رسد ایجاد کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری با حضور دستگاه‌های مرتبط با هدف حل مشکلات پیش روی سرمایه‌گذار ضروری است.

سرپرست اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری گرگان می‌گوید: شهرداری گرگان در بخش جذب سرمایه‌گذار تنها و مظلوم واقع شده است و باید روش‌های تأمین مالی خود را تغییر دهد.

به گزارش ایمنا، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جهان، سرمایه‌گذاری مهم‌ترین راه برون‌رفت شهرداری‌ها از مشکلات اقتصادی و تحقق توسعه پایدار شهری است اما مدیریت شهری در گرگان با وجود ظرفیت‌های فراوانی که این شهر برای جذب سرمایه‌گذار دارد، نه تنها اقدامات جدی برای بهره‌گیری از این فرصت ویژه در دستور کار ندارد که تلاشی هم برای حفظ سرمایه‌گذارانی که در این شهر فعالیت می‌کنند، نداشته است و تأثیر این غفلت، چالش‌های متعددی بر جای خواهد گذاشت.

کد خبر 729706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.