۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
توسعه مالمو با مشارکت کودکان

توسعه شهری مالمو در سوئد توسط کودکان و در طول پروژه‌ای موسوم به «مکان من» انجام می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مالموی سوئد از طریق پروژه مکان من به سرپرستی شهردار، مشارکت کودکان و نوجوانان را در توسعه شهری ترویج می‌دهد، به این ترتیب قشر جوان شهر می‌توانند تغییرات مالمو را در طول فرآیند توسعه هدایت کنند. مقامات شهری تأکید کردند که این پروژه به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا محیط بومی خود را کشف کنند و آن را تحت تأثیر نظرات خود قرار دهند.

مقامات شهر خاطرنشان کردند که گروه‌ها کوچک و به‌طور تقریبی هر یک شامل ۱۰ نفر خواهند بود. از سوی دیگر این برنامه را می‌توان برای گروه‌های هدف جوان‌تر و مسن‌تر نیز تطبیق داد.

پروژه حاضر بر آموزش و تمرینات گروهی متمرکز است و به ساکنان جوان مالمو فرصت‌هایی را برای کشف محیط نزدیک خود، تأمل در آن و ایفای نقش فعال در توسعه شهری ارائه می‌دهد. کودکان تشویق خواهند شد تا در مورد مکان‌های مهم، نحوه تردد بین آن‌ها، شناسایی مسائل کلیدی و ارائه پیشنهادها، ایده‌ها و راه‌حل‌ها برای بهبود محل زندگی خود فکر کنند و تمام تلاش خود را برای بهتر شدن آن به کار گیرند.

توسعه شهر سوئدی با مشارکت کودکان

در طول این پروژه کودکان علاوه بر فراگیری چگونگی کمک به متصدیان و یادگیری نقشه‌ها و جغرافیا، در مورد دموکراسی و عملکرد واحدهای دولتی محلی از جمله روش‌هایی آموزش می‌بینند که قبل از رسیدن به ۱۸ سالگی و به‌دست‌آوردن حق رأی می‌توانند به واسطه آن بر تصمیمات شهر تأثیر بگذارند و در بهبود شهر خود سهیم شوند.

مسئولان شهری یادآور شدند که طرح آزمایشی این پروژه پیش از اجرا در سطح وسیع، سال گذشته در محله کلاگشمن مالمو راه‌اندازی شد و نتایج مثبت بی‌شماری به همراه داشت. در این طرح به پیشنهاد کودکان، یک زمین بازی جدید در محله ساخته، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به‌صورت تفکیک‌شده تعیین و ترافیک اطراف مدارس به‌منظور ارتقای ایمنی سازماندهی شد.

مالمو و کودکان

مالمو با نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، سومین شهر بزرگ سوئد است و مانند همه شهرهای بزرگ، مناطقی تاریخی بسیاری در آن وجود دارد. این شهر از سال ۲۰۱۶ به ۱۹ منطقه تقسیم شده است که بیشترین مناطق از نظر اجتماعی در شمال شرقی، شرق و جنوب شرقی آن قرار دارد.

توسعه شهر سوئدی با مشارکت کودکان

شهر مالمو مانند بسیاری از شهرهای فراصنعتی دیگر، تحت‌تأثیر فرآیندهای اعیانی‌سازی دستخوش دگرگونی‌هایی شده است. تأثیر موج بزرگ رشد شهری همراه با منطق سودمحور آن باعث شده است که گروه‌های کم‌درآمد در مناطق نسبتاً فقیر با دسترسی اندک به حقوق و نیازهای اجتماعی و فضایی به حاشیه رانده شوند، در حالی که برخی از ساکنان حاشیه‌نشین از نظر اقتصادی-اجتماعی از فضاهای جذاب دور می‌شوند، محله‌های مجلل کنار دریا و مناطق سود محور، مرکز شهر قدیمی و دیگر فضاهای مرکزی و جذاب در مرکز شهر را تغییر می‌دهند.

مالمو از سال ۲۰۱۷ میزبان یک مرکز اجتماعی شد که فعالیت‌هایی را برای جوانان، همچنین دسترسی به کتابخانه عمومی، کلینیک جوانان، فرصت‌های ورزش رایگان برای پیر و جوان و همچنین صبحانه رایگان روزانه را ارائه و انسجام و پایداری منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.

این مرکز به‌عنوان یک سازمان برای جوانان و فعالیت‌های اوقات فراغت شروع به کار کرد، اما اکنون به سازمانی با بلندپروازی‌های بسیار تبدیل شده است که مبتنی بر دگرگونی فضاهای شهری قرار دارد و نقش کودکان را در شهر به‌رسمیت می‌شناسد، چراکه ایجاد انگیزه در قشر جوان دیدگاه‌های بزرگی را به ذهن آن‌ها می‌آورد و به آن‌ها کمک کند رویاپردازی کنند و به آینده خود امیدوار باشند.

توسعه شهر سوئدی با مشارکت کودکان

کد خبر 729654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.