هوش مصنوعی در خدمت برنامه‌ریزی ترافیک شهر سوئدی

هوش مصنوعی راهکار لینشوپینگ سوئد برای تجزیه‌وتحلیل الگوهای سفر ساکنان به‌منظور بهبود جابه‌جایی و ساده‌سازی ترافیک در شهر است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جهان با چالش دستیابی به اهداف اقلیمی و در عین حال پاسخگویی به تقاضای تردد انسانی مواجه است که این چالش به یک سیستم ترافیک کارآمد نیاز دارد.

امروزه برنامه‌ریزان شهری برای طرح‌های جابه‌جایی و تردد، از مدل‌های ترافیکی با داده‌های حاصل از بررسی عادات سفر مردم و تعداد ترددها استفاده می‌کنند. از جمله معایب این منابع داده، هزینه‌بر و وقت‌گیر بودن انجام نظرسنجی‌ها و آمارگیری‌ها است. از سوی دیگر این اقدامات تعداد بسیار محدودی از مشاهدات را ارائه می‌دهد، بنابراین مدل‌های ساخته‌شده از این داده‌ها تنها می‌توانند تخمین‌های تقریبی از الگوهای سفر افراد را ارائه دهند.

اخذ تصمیمات آگاهانه توسط برنامه‌ریزان شهری برای توسعه سیستم ترافیک نیازمند یک دید کلی از الگوهای فعلی و قبلی سفرهای مردم است. منابع داده فرصت‌های جدیدی را برای مشاهده الگوهای سفر به‌گونه‌ای ارائه می‌کنند که می‌تواند درک بسیار دقیق‌تری از الگوهای سفر واقعی ارائه دهد.

الگوهای سفر را می‌توان برای دستیابی به انواع حمل‌ونقل‌های مسافری استفاده کرد که می‌توانند به‌صورت حمل‌ونقل با انرژی کارآمدتر یا برای مدل‌سازی اثرات حاصل از سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها نمایان شوند. این اقدام نیازمند ساده‌سازی سیستم ترافیکی به‌کمک تجزیه‌وتحلیل منابع داده در مقیاس بزرگ است. نتایج حاصل از داده‌ها را می‌توان با روش‌های یادگیری ماشینی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی بهبود بخشید.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی ترافیک و تردد

هوش مصنوعی و برنامه‌ریزی ترافیک

مقامات شهر لینشوپینگ به سرپرستی شهردار، بر اهمیت تنظیم ترافیک به بهترین نحو ممکن برای همه ساکنان و انواع وسایل‌نقلیه تأکید کردند و یادآور شدند که استراتژی جابه‌جایی این شهر بر به حداکثر رساندن کارایی، ایمنی و سرعت و در عین حال به حداقل رساندن اثرات منفی محیطی تمرکز دارد.

هدف شهرداری لینشوپینگ از برنامه‌ریزی ترافیک، تسهیل و بهبود انواع تردد در شهر، توسعه حمل‌ونقل عمومی، تسهیل تردد به دوچرخه در سطح شهر و قابل دسترس‌تر کردن فضای داخلی شهرها برای صاحبان خودرو است.

لینشوپینگ در حال جمع‌آوری داده‌ها در مورد سفر و وارد کردن آن به هوش مصنوعی است تا داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل و مناطق حیاتی را شناسایی کند که امکان بهبود جابه‌جایی در آن‌ها وجود دارد. این اقدام به مقامات شهری کمک می‌کند تا نیازهای ساکنان را درک کنند و سرمایه‌گذاری بهتری در زمینه جابه‌جایی شهری داشته باشند.

مقامات شهری یادآوری کردند که آزمایش اتوبوس‌های خودران لینشوپینگ با بیش از ۱۱ هزار مسافر سه‌ساله شد و این شهر هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد توقف‌ها و مسیرها، همچنین بررسی امکان استفاده از وسایل‌نقلیه خودران برای اهداف لجستیکی است.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی ترافیک و تردد

کد خبر 729626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.