پیشنهاد آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای مخالفت با حمله به رفح

ایالات متحده آمریکا یک قطع‌نامه جایگزین در شورای امنیت سازمان ملل به‌منظور برقراری آتش بس موقت در غزه و جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح پیشنهاد داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، واشنگتن تا کنون از واژه آتش‌بس در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ رژیم صهیونیستی در غزه مخالف بوده است، اما متن پیش‌نویس ایالات متحده با همان لحنی است که جو بایدن هفته گذشته در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از آن استفاده کرد.

این پیش‌نویس «نتیجه‌گیری می‌کند که در شرایط کنونی یک حمله زمینی گسترده به رفح منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابه‌جایی بیشتر آن‌ها از جمله به‌طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد.»

پیشنهاد آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای مخالفت با حمله به رفح

رژیم اسرائیل قصد دارد به رفح حمله کند؛ جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه به دنبال سرپناهی رفته‌اند و این نگرانی بین‌المللی را برانگیخته است که چنین اقدامی به شدت بحران انسانی در غزه را تشدید می‌کند.

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده می‌گوید که چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و بنابراین تأکید می‌کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید ادامه پیدا کند.»

هنوز مشخص نیست که پیش‌نویس قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ نفره به رأی گذاشته می‌شود. یک قطعنامه برای تصویب، حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین نیاز دارد.

ایالات متحده این متن را پس از آن ارائه کرد که الجزایر روز شنبه خواستار رأی‌گیری شورا در روز سه شنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه خود شد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است. لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمریکا این قطعنامه را وتو خواهد کرد.

رد کردن ایده منطقه حائل

الجزایر بیش از دو هفته قبل پیش‌نویس قطعنامه اولیه خود را ارائه کرد. اما توماس-گرینفیلد گفت که این متن می‌تواند «مذاکرات حساس» در مورد اسرا را به خطر بیندازد. ایالات متحده، مصر، قطر و رژیم اسرائیل به دنبال مذاکره برای توقف جنگ و آزادی اسرا هستند.

به گفته رویترز، واشنگتن طبق روال سنتی، از متحد خود اسرائیل در برابر اقدامات سازمان ملل محافظت می‌کند و از هفتم اکتبر تاکنون دو بار قطعنامه‌های شورا را وتو کرده است، همچنین دو بار رأی ممتنع داده است و به شورا اجازه داد قطعنامه‌هایی را اتخاذ کند که هدف آن افزایش کمک به غزه است و خواستار وقفه‌های فوری و طولانی‌مدت بشردوستانه در جنگ شده بود.

این خبرگزاری همچنین گزارش داده است که پیش‌نویس متن ایالات متحده درخواست‌های برخی از وزرای دولت رژیم صهیونیستی برای مهاجرت شهرک‌نشینان یهودی به غزه را محکوم می‌کند و هر گونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا ارضی در غزه را که ناقض قوانین بین‌المللی باشد رد می‌کند.

این قطعنامه همچنین «هر گونه اقدام هر طرفی را که قلمرو غزه را به‌طور موقت یا دائمی کاهش دهد، از جمله از طریق ایجاد رسمی یا غیررسمی مناطق به اصطلاح حائل، همچنین تخریب گسترده و منظم زیرساخت‌های غیرنظامی رد می‌کند.»

رویترز در ماه دسامبر گزارش داد که رژیم اسرائیل به چندین کشور عربی گفته است که می‌خواهد یک منطقه حائل در داخل مرزهای غزه ایجاد کند تا پس از جنگ از حملات جلوگیری کند.

در ماه دسامبر، بیش از سه‌چهارم از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه رأی دادند. قطعنامه‌های مجمع عمومی الزام‌آور نیستند، اما دارای وزن سیاسی هستند و منعکس‌کننده دیدگاه جهانی درباره جنگ هستند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از مدت‌ها قبل خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شده است. مارتین گریفیتس، رئیس کمک‌رسانی سازمان ملل هفته گذشته هشدار داد که عملیات نظامی در رفح «ممکن است به کشتار منجر شود.»

کد خبر 729601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.