مردم ایران به این بلوغ رسیده‌اند که آینده ساختنی است

سخنگوی دولت در حاشیه نمایشگاه رسانه های ایران گفت: نگاه نوین جامع آینده ساز آن است که آینده را پیشبینی نمیکنی بلکه میسازی و امروز نه تنها دولت بلکه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی این فهم جامع را دارند که آینده ساختنی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی بهادری جهرمی عصر امروز _دوشنبه سی‌ام بهمن_ با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در نشست صمیمانه آینده ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نگاه نوین جامعه آینده ساز آن است که آینده را پیش‌بینی نمی‌کنی بلکه می‌سازی و امروز نه تنها دولت بلکه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی این فهم جامع را دارند که آینده ساختنی است.

وی افزود: امروز بعد از ۴۵ سال از انقلاب و گذر از گام اول، مردم به این بلوغ رسیده‌اند که دیگران برای ما آینده نمی‌سازند بلکه آینده زیبا زمانی ساخته می‌شود که خودمان دست روی زانوی خودمان بگذاریم که در قدرت نظامی، صنعت فضایی و هسته‌ای شاهد این موضوع بوده‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: شورای عالی روابط خارجی ایالات متحده گفته ما در فضا سه رقیب داریم: چین روسیه و ایران، دشمنان از این حوزه‌ها می‌ترسند چون ایرانی‌ها تجربه کردند اگر آینده را بسازند مثل دفاع مقدس می‌شود که برکات مادی و معنوی بسیاری داشت و سرریز آن به بقیه حوزه‌ها هم رسید.

بهادری جهرمی تصریح کرد: تجربه این را هم داریم که وقتی وعده دادیم دیگران در آنسوی آب آینده را می‌سازند، آینده‌ای که ساخته می‌شود آینده‌ای با تورم بالا و سرمایه اجتماعی پایین و مشارکت پایین است، زیرا مردم اگر ببیند دولتمردان بجای اتکای به مردم به دنبال کلید حل مشکلات در خارج از مرز هستند دو واکنش نشان می‌دهد: اول اینکه میگویند ما مهم نیستیم پس پای صندوق نمی‌رویم و این ناشی از تربیت ادوار مختلف دولتمردان است.

وی ادامه داد: مسئله دوم این است که معلوم است جوان نخبه ایرانی می‌گوید وقتی مسئول من کلید حل را خارج از مرزهای جستجو می‌کند پس من هم باید همین کار را بکنم و به دنبال رفتن به سوی آنسوی مرزها است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر میدانی آینده را تو باید بسازی خودت آینده را انتخاب کن، گفت: با انتخاب کسانی که به تو اعتماد و اتکا دارند و خود را پاسخگو و متعلق به تو می‌دانند و مشروعیت خود را در قبال پاسخگویی به تو می‌دانند آینده ساخته می‌شود.

بهادری جهرمی تاکید کرد: آنهایی هم که اهل تخریب آینده هستند طبیعی است چون پیشرفت کشور در گروی نیروی انسانی با نگاه روشن است، هر آنچه بتوانند به کار می‌گیرند که این آینده شکل نگیرد.

وی عنوان کرد: زمانی برای توقف ملت‌ها حمله نظامی می‌کردند اما در گذر زمان دیدند این کار پر هزینه است پس با ابزارهای به ظاهر علمی و بین‌المللی سیاست‌هایی را به آنها دیکته کردند برای مثال در حوزه جلوگیری از افزایش جمعیت، چون جمعیت پیشران کشور است، طبیعتاً چنین کشوری رشد نخواهد کرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: اصلی‌ترین راهکار غرب امروز این است که مردم را از آینده خوب ناامید کند، زیرا فرد ناامید دست به اقدامی مؤثری نمی‌زند و این مدرن‌ترین ابزار هجمه به ملت‌ها است که هم او را ناامید و هم منفعل می‌کند.

بهادری جهرمی تاکید کرد: یکی از انواع بازیگری فعال در عرصه‌ها، مشارکت در انتخابات است و اگر اهل ساختن آینده هستید بدانید آینده با انتخاب درست ساخته می‌شود و اگر به خودتان اعتماد دارید نه دیگران بدانید مسیرش همینجا است.

وی افزود: آیا امروز قطع نشدن برق در اوج گرما را لمس میکنیم؟ یادتان هست اواخر بهار هم قطعی برق وجود داشت؟ آیا قطع نشدن گاز در اوج سرما را لمس میکنیم؟ این یعنی انتخاب ما تاثیر دارد و با وجود افزایش مصرف گاز و برق امروز دیگر شاهد قطعی نیستیم. امروز هم برق ما در منازل قطع نمیشود و هم صنایعی با مصرف بالا مثل تولید فولاد و سیمان نرخ رشد اقتصادی تا دو رقم را تجربه کرده‌اند و حتی افزایش تخصیص انرژی داشتند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه گاز هم به همین صورت است و اگرچه امروز همه مسائل و مشکلات برطرف نشده اما همه مسائل برطرف شدنی است.

بهادری جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا ناتزاری بانکی را برطرف نمی‌کنید، گفت: این دولت قصد کرده و اقدام هم کرده که مسائل روی زمین مانده و طرح های نیمه تمام را یک به یک اجرایی کند و مشکلات را حل کند اما نوبت به نوبت و گام به گام. در حوزه بانکی نیز دکتر فرزین دیروز توضیح دادند برای تک تک بانک ها و موسسات ناسالم برنامه اصلاحی دارند و ماهانه رصد میشوند، جریمه میشوند و ترازنامه ها کنترل میشود و در عین حال اگر اقدام موثری انجام دهند تشویق میشوند.

وی یادآور شد: با همین مسیر سه موسسه ناسالم به گونه ای که سپرده های سپرده‌گذاران آسیب نبیند و حقوقشان حفظ شود منحل شدند و با انتقال دیون به بقیه موسسات این برنامه اجرا شد که برای تمام موسسات ناسالم طراحی شده است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: میپرسند کنترل افزایش قیمت ها چرا احساس نمیشود؟ درست است، هنوز در این زمینه مشکل داریم اما توقف و رکود اقتصادی را امروز با کمک مردم برطرف کرده‌ایم و رشد اقتصادی ما امروز از تقریباً ۰ به ۴.۵ درصد رسیده، نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به ۷.۶ درصد رسیده و ۶۵۰۰ کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را راه اندازی کرده ایم و این یعنی میتوان گام به گام با کمک یکدیگر مسیر حل مشکلات را طی کرد، پس با انتخاب مجلس، دولت و شورای شهر قوی میتوان مسائل را حل کرد.

بهادری جهرمی در رابطه با گشت ارشاد مدیران گفت: مورد به مورد با گزارش های نظارتی و چه مردمی موارد را پیگیری کرده ایم. گروه مفصلی گزارش های مردمی از هر نوع فساد در هر سطحی را جمع آوری میکنند و همه را تا حصول نتیجه پیگیری میکنند، طبق آخرین آمار از بازرس ویژه بیش از ۶۰ مدیر جا به جا یا برکنار شدند و حتی پرونده های قضایی و تخلفات کارکنان تشکیل شده است و امروز اگر تخلفی در حوزه چای رخ بدهد همان موقع دولت ورود و جلوگیری میکند که سال‌ها درگیر و معطل جبران آن نشویم.

وی افزود: نه تنها در موارد منفی ورود میکنیم بلکه در موارد ایجابی هم بازرس ویژه ورود میکند، برای مثال گزارشی در یکی از شهرهای شمالی داشتیم که یک مدیر سالم منابع طبیعی که اجازه تغییر کاربری نداده بود جا به جا شده بود، اما بازرس ویژه آن مدیر را به جای خود برگرداند، و این یعنی نه تنها در حوزه های منفی بلکه در حوزه مثبت هم حامی مدیران سالم بوده ایم.

سخنگوی دولت در خصوص افزایش قیمت دلار گفت: دلار در سال ۹۲، سه هزار تومان بود و در سال تحویل دولت یعنی ۱۴۰۰، به ۲۷ هزار تومان و حتی تا ۳۲ تومان هم رسید.

بهادری جهرمی ادامه داد: یعنی نه دو برابر و سه برابر بلکه ۹ برابر افزایش نرخ دلار داشتیم درحالیکه در دولت قبل میگفتند با کدخدا می‌بندیم که صاحب ارز و دلار است تا نرخ دلار بالا نرود، در قلب راکتور سیمان میریزیم، چندهزار کارخانه را راکد میکنیم، تورم را به ۶۰ درصد میرسانیم تا بجایش نرخ دلار بالا نمیرود اما با همه این وعده ها دلار ۹ برابر شد.

وی تصریح کرد: اما امروز تورم به حدود ۳۸ درصد رسیده، تعطیلی کسب و کارها نرخ بیکاری را به ۷.۶ درصد رسانده، کشته های کرونا به ۰ رسیده، افتتاح نیروگاه های هسته ای و صنعت صلح آمیز هسته ای برای ساخت آب شیرین کن ها و تولید برق فعال شده و دولت معطل غرب و شرق نمانده و نرخ دلار با وجود جنگ غزه و اوکراین از ۲۷ تومان به ۵۵ تومان رسیده، یعنی کمتر از دوبرابر افزایش که البته این هم برای ما مطلوب نیست.

سخنگوی دولت عنوان کرد: همچنین تامین ارز در دولت سیزدهم رکورد شکانده و رکوردهای تجارت خارجی به ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است که یعنی در دولت چرخ اقتصاد را معطل نکرده ایم و پیشبینی ما ثبات در ارز است.

بهادری جهرمی یادآور شد: یادتان هست میگفتند اسفند ۱۴۰۰ دلار ۶۰ تومان میشود اما نشد؟ بله دشمن دوست دارد به این برسد و هرجا بتواند جلوی اموال و معاملات ما را میگیرد ولی در نهایت حریف مردم ایران نمیشود.

کد خبر 729551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.